21 juni 2013

BNN klapt uit de school!

Gisteren was ik in Studio 21 voor het Mediapark Jaarcongres. Een aaneenschakeling van keynotes die met veel multimediageweld vooral veel getallen lieten zien om aan te geven dat we pas aan het begin staan van een duizelingwekkende toekomst, zoiets.

Mediawijzer.net had als MPJC partner Marc Adriani van BNN uitgenodigd om een presentatie te geven over mediawijsheid en hoe BNN als omroep daarmee omgaat. Marc begon zijn verhaal met te zeggen dat hij in eerste instantie geen idee had wat nu eigenlijk bedoeld wordt met mediawijsheid, maar na enig inlezen kwam hij tot de definitie: Verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet.

Startovereenkomst
Bij BNN vertaalt zich dat naar een startovereenkomst die met iedere medewerker wordt afgesloten met daarin de volgende spelregels:
● Geen plagiaat
● Hoor en wederhoor
● Geen manipulatie
● Respecteren portretrecht
● Geen strafbare feiten
● Bij risico toestemming directie
Ik kan me voorstellen dat de directie daar regelmatig een programmamaker voor het bureau heeft staan voor een pittige discussie!

Documentaireserie de school
Als voorbeeld zoomde Marc vervolgens verder in op het programma De School waar de opnames inmiddels van zijn gestart en dat vanaf januari 2014 wordt uitgezonden. Op een school in Alkmaar hangen nu 35 vaste camera's en een aantal leerlingen wordt als "hoofdrolspeler" gevolgd met een microfoon.

Zijn mediamakers wel goed wijs?
Tijdens de lunch verzorgde Mediawijzer.net een breakoutsessie waarin verder werd ingegaan op de vraag:
zijn mediamakers wel goed wijs?
Eerst een inleiding van Dr. Natascha Notten en daarna opnieuw Marc Adriani die verder inging op De School en op wie een hoop vragen afgevuurd werden die hij moeiteloos wist te pareren. Zo heeft BNN met de school, met de leerlingen, maar ook met de ouders duidelijke afspraken gemaakt. Er zijn informatie bijeenkomsten belegd, alle betrokkenen geven schriftelijke toestemming, er is een psycholoog en pedagoog ingeschakeld en iedereen die in beeld komt krijgt de afgemonteerde beelden te zien en kan dan alsnog niet akkoord gaan. Daarmee loopt BNN het risico dat er een heel saaie documentaire overblijft, maar daar zijn ze niet echt bang voor. De school ziet als gezamenlijk doel een mooie, zorgvuldig gemaakte documentaireserie te maken waarin je de waarde voelt van de individuele docent, de individuele leerling en het belang van een school die het verschil kan maken. Het wordt dus een documentaire die vooral de positieve dingen zal laten zien die op een school gebeuren.

Ik ben heel benieuwd hoe BNN dit straks in beeld brengt en ga zeker kijken!



1 opmerking:

  1. Heb de eerste uitzending gezien en het viel me op dat de betrokken docenten erg hun best doen in een onderwijsmethode die niet meer van deze tijd is. Echte hulp die een leerling stimuleert zijn persoonlijkheid te ontwikkelen lijkt onmogelijk. Vragen als, is dit goed? Hou je je aan de afspraken? Allemaal gericht op het aanpassen naar een systeem dat op dit moment weinig betrokkenheid met zich meebrengt en waar leerlingen niet leren omgaan met zichzelf in deze wereld.

    BeantwoordenVerwijderen