21 maart 2014

Weten Wat Werkt en Waarom

Er is weer een nieuwe editie uit van 4W, het wetenschappelijke tijdschrift van Kennisnet over opbrengsten en werking van ICT in het onderwijs.

De drie artikelen in deze 4w gaan over zeer geavanceerde manieren waarop ICT het onderwijs in de toekomst fundamenteel zou kunnen veranderen.

Anja van Hulst beschrijft in haar artikel hoe serious games ingezet worden bij de training van beroepsmilitairen. Met de games leren militairen reageren op een veelheid van situaties die in de normale opleidingscontext niet voorhanden zijn. De games zijn speciaal doorontwikkeld voor deze militairen en zijn gesitueerd in de complexe omgevingen waarnaar zij uitgezonden worden. (Ook op GROEI & bloei)

Het artikel van Halszka Jarodzka en Paul Kirschner geeft ons een blik in de toekomst van digitale toetsen. Jarodzka volgde met oogbewegingsregistratie leerlingen die een digitale toets maakten. Dankzij deze techniek weten we meer en meer over hoe leerlingen naar een toets kijken; de manier waarop we toetsen afnemen zou hierdoor wel eens heel erg kunnen veranderen.

Marieke van der Linden sluit haar artikel af met een spectaculair toekomstbeeld, waarbij kinderen met rekenproblemen geholpen zouden kunnen worden met oefenprogramma’s in combinatie met elektronische hersenstimulatie. Ze laat zien dat hersenen mogelijk plastischer zijn dan we vaak denken en dat kan vergaande gevolgen hebben voor het rekenonderwijs. Techniek die onze ogen, hersenen en handelingen op de huid zitten. Dat komt dus wel heel dichtbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten