13 november 2014

Mijn terugblik op Dé Onderwijsdagen 2014

Andere jaren blogde ik voor Dé Onderwijsdagen op het daarvoor bestemde weblog, maar omdat ik deze keer niet kon garanderen dat ik aan de vooraf gestelde voorwaarden zou kunnen voldoen heb ik daar dit jaar van afgezien. Dat wil niet zeggen dat ik niet over Dé Onderwijsdagen wil bloggen dus hierbij toch een terugblik op mijn eigen weblog.

Dit jaar ben ik niet naar de woensdag geweest, maar naar de dinsdag. SURF had aangegeven dat het MBO ook op de eerste dag welkom was en daar wilde ik graag gebruik van maken. Naast mijzelf heb ik nog één andere MBO'er ontmoet, dus die uitnodiging van SURF is niet overal even duidelijk terechtgekomen. Toch was er voor het MBO wel degelijk wat te halen.
Tip voor SURF:
Mocht er volgend jaar weer een Onderwijsdag voor SURF komen, neem het MBO dan mee in de programmacommissie, zodat ze ook het nodige kunnen brengen. Eerder zei ik altijd dat het MBO veel kan leren van het HO/WO. Inmiddels is het MBO zover dat ik me het omgekeerde ook heel goed kan voorstellen! Overigens gaf Erwin Bleumink in zijn welkomstwoord het MBO wel een bijzonder plekje, als zijnde stiekem aanwezig: bekijk het fragment.

Keynote
Gelukkig was ik op tijd voor de Keynote van Jason Ohler5 Trends that Bend. Misschien een verhaal met veel open deuren, maar door de manier waarop Jason het bracht en waarop hij logische verbindingen maakte tussen alle onderdelen absoluut de moeite waard! Veel waardering ook voor het feit dat hij ondanks zijn ziekte zo het podium nam. Wat misschien niet iedereen opviel is dat hij een zeer gelikte presentatie had met prima ingesloten filmpjes. Daar was veel aandacht aan besteed!

Sessieronde 1
Ik heb gebruik gemaakt van het inloopspreekuur bij eduroam, de standaard voor het delen van toegang tot wifi-netwerken in het onderwijs. Daarbij was ik de enige bezoeker en had daarmee alle tijd om mijn vragen te stellen! Wat is het geval? Sinds afgelopen maandag biedt de MBO Raad in Woerden ook eduroam aan! Ik had daar belang bij, omdat ik daarmee zelf ook toegang heb gekregen tot eduroam wanneer ik een aangesloten instelling bezoek. Het leek me echter ook handig voor collega's en natuurlijk iedereen van buitenaf die ons in Woerden bezoekt.

Sessieronde 2
"Op naar de Cloud!" Tijdens deze sessie gingen Hans Nouwens (TU Delft) en Jocelyn Manderveld (SURFnet) in op de mogelijkheden die clouddiensten bieden voor het onderwijs, alsmede de risico's rondom privacy en beveiliging. Omdat we binnen saMBO-ICT ook een Programma MBOcloud hebben was ik natuurlijk nieuwsgierig naar hun verhaal. Nog mooier zou natuurlijk geweest zijn om dit duidelijk met elkaar af te stemmen...

Sessieronde 3
Ik sla altijd een workshopronde over om een rondje te maken langs de leveranciers op de beursvloer. Die staan er tenslotte niet voor niets! Heel leuk vond ik dat de organisatie dit jaar ruimte heeft geboden aan maar liefst zes start-ups, te weten:
Flip van Haaren van Projectcampus nam de moeite om mij uitgebreid iets te vertellen over alle initiatieven, waarvoor dank! Leuk om gedreven jonge mensen hun product aan de man te zien brengen. Ik hoop dan ook echt dat ze voldoende aanloop en aandacht gehad hebben.

Daarna had ik nog tijd over om bij te praten met de mannen van Learning Valley. Iedere keer lukt het ze om mij weer wat nieuws te laten zien en zo mag ik binnenkort FlipClass gaan uitproberen. Ik heb het op de stand al even bekeken en het ziet er veelbelovend uit. Wellicht een soort van light versie van Presentations2Go? Ik ben vooral ook nieuwsgierig naar die mooie Lumens camera die zij gebruiken in hun set!

Tenslotte werd ik natuurlijk ook nog aan de jas getrokken door Roel Smabers van Parantion. Die kennen we misschien van Scorion en Easion Survey, maar ze hebben nu ook iets voor samenwerkingsverbanden in het basisonderwijs: Groeidocument. Daarmee krijg je ontwikkeling helder in beeld en heb je geen last meer van zwervende documenten, mailtjes heen en weer of stapels papier.

Sessieronde 4
"MOOC’s voor een leven lang leren" met als spreker drs. Wilfred Rubens (Open Universiteit). Ik moet bekennen dat dit de eerste keer is dat ik hier op mijn weblog het woord MOOC gebruik. Het werd dus wel eens tijd voor mij om daar wat meer over te horen:-) Natuurlijk volg ik de ontwikkelingen op de voet, bijvoorbeeld door te proberen alle berichten die Wilfred daarover op zijn weblog plaatst bij te houden, maar ik heb nog steeds niet de neiging er zelf iets van te vinden. De meeste moeite heb ik nog met het woord MASSIVE. Mag je een cursus waar nog geen 200 mensen aan meedoen MASSIVE noemen, of doe je dan gewoon mee aan de hype?
Het verhaal van Wilfred heeft mij vooralsnog niet op andere gedachten gebracht...

Afsluitende keynote
"Voorbij de digitalisering" van Pedro de Bruyckere. De laatste keer dat ik Pedro zag was op de NCOSM in Amsterdam dus ik vroeg hem vooraf gekscherend of ik niet hetzelfde te horen zou krijgen. Maar Pedro ging daar serieus op in en vertelde me dat hij nooit dezelfde presentatie geeft! Hij maakt voor iedere gelegenheid een volledig nieuw verhaal! Knap als je weet hoe vaak hij op pad is. Ik heb er dan ook alle respect voor. De presentaties zijn wellicht juist daarom altijd zeer authentiek en door de humor die hij er doorheen vlecht boeiend en de moeite waard, ook aan het eind van een lange conferentiedag.
De boodschap was ook deze keer duidelijk:
Let's all go to the lobby! oftewel, we zitten in een pauze en dat is goed nieuws én veel werk. Bekijk zijn presentatie, het is de moeite waard!

Conclusie
Zoals je kunt lezen heb ik een prima conferentiedag gehad. Er was genoeg te kiezen ondanks het feit dat MBO "stiekem" werd toegelaten. Voor volgend jaar hoop ik werkelijk dat MBO op volwaardige wijze mee mag draaien. Dat zal het voor Kennisnet een stuk gemakkelijker maken om zich volgend jaar volledig te richten op PO en VO, al noemde Toine Maes in zijn afsluiting nog wel dat Dé Onderwijsdag (in enkelvoud) van volgend jaar ook weer voor het MBO is.

Locatie en catering
Alsjeblieft, ga weg uit Rotterdam! Het is een crime om er te komen en weer van weg te gaan, zowel met de auto als met het openbaar vervoer! Moet je met de auto, bijvoorbeeld omdat je spullen bij je hebt, dan is parkeren ontzettend duur. Ga naar de Blokhoeve in Nieuwegein, voor iedereen prima bereikbaar. De catering was op zich goed, maar de logistiek eromheen slecht. Wat een lange rijen iedere keer. Door een andere opstelling en betere routering kan dat veel sneller gaan!

Inhoud
Tsja, voor wie gisterenavond Twitter*) een beetje gevolgd heeft is duidelijk dat daar verschillend over gedacht wordt. Er zijn zelfs mensen die vinden dat het geen Onderwijs conferentie zou mogen heten omdat er geen docenten zijn. Ik behoor niet tot die groep. Ik weet hoe lastig het is een inhoudelijk goed programma samen te stellen met voor elk wat wils. Over de woensdag kan en zal ik niets zeggen omdat ik er niet geweest ben. Het feit dat ik er niet geweest ben mag ook een signaal zijn...

Ik blijf zeggen dat Dé Onderwijsdagen bestaansrecht hebben, maar kijk dan wel kritisch naar de formule en probeer eens wat anders uit. En alsjeblieft, geef het MBO een duidelijke plaats of nodig ze gewoon niet meer uit! Tot volgend jaar...

*) O ja, ik heb met behulp van TAGS alle tweets met de hashtag #owd14 vanaf een week geleden verzameld. Je kunt ze hier vinden. Misschien nog iets voor de organisatie om volgend jaar zelf aan te denken;-)

4 opmerkingen:

  1. Jocelyn Manderveld13 november, 2014 13:56

    Hallo Willem,

    Mooie blog en zeker eens met aantal van je bevindingen. Ik heb bij de OWD enquête aangegeven dat ik het MBO op beide dagen miste.

    Wat betreft sessie 2 en het afstemmen met het MBO, dat gaan we zeker doen! Eerste aanzet is natuurlijk ook al 28 november http://www.sambo-ict.nl/2014/10/bijeenkomst-surfconext/

    Maar dat kan nog meer!

    Groeten,

    Jocelyn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Willem,

    Ik kijk ook genuanceerd naar MOOCs. Ik noem het ook een trend met hype-achtige trekken. De relevantie voor het MBO is m.i. inderdaad beperkt. Het zullen blijvertjes zijn, maar anders dan nu het geval is. Zie ook mijn opmerkingen over het criterium 'massive': http://www.te-learning.nl/blog/afbakening-van-het-begrip-mooc/
    En valt je niks op aan mijn url's sinds dinsdag ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem, ik vond het weer een inspirerende dag, je geeft een mooie samenvatting. Ik vind de Onderwijsdagen elk jaar beter worden omdat steeds meer gesproken/gepresenteerd wordt over onderwijskundige thema's. Bijvoorbeeld de goede presentatie van Michael Nieweg van HvA over blended learning. Hij heeft niet gesproken over techniekt/ict maar meer de onderwijskundig insteek. Het is belangrijk voor ons altijd te praten vanuit onderwijs(termen) en niet de techniek. Dat weten we wel, maar doen we - soms onbewust - niet altijd. Het is spijtig dat er idd weinig docenten zijn, maar die zijn uberhaupt niet veel op pad. Ik bemerk zelf op mijn eigen HBO dat docenten best wel willen, maar worstelen met roosterdwang. Daarnaast heeft het ook te maken met de prachtig stelling van Pedro dat onderwijs an sich niet innoveert, maar 'alleen' innovaties toepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van Saxion wel docenten en studenten, maar dan wel gefaciliteerd uit het programma ICT&O of ze anders komen weet ik niet. Ik hoorde veel positieve reacties en deel met Ludo dat er meer gesproken is over onderwijs dan techniek. Misschien een trigger voor docenten. Een duidelijke keuze voor het MBO voor deze onderwijsdagen lijkt me inderdaad een must. Hier kan het MBO natuurlijk zelf ook duidelijk stelling nemen. Kolom denken doet mij opteren voor aanhaken bij HO dagen, mn vanwege de B. Ik denk dat een keuze voor de leveranciersmarkt ook duidelijker moet worden. Ik kies hier in het verlengde van voorgaande voor leveranciers presentaties in combinatie met een onderwijsinstelling, onderwijskundig concept deel 1, wat kan het product betekenen deel 2 van de sessie. Dat kan beste in de centrale hal, we hebben zoiets ooit eens gedaan bij de DU dagen in het Evoluon... Dat vond iedereen een succes..
    Laten we de markt dan maar achterwege. Willem voor wat betreft MOOCs heb je een punt van aandacht. Ik zie het als een weg naar meer blended en online onderwijs. Een fan van "Open" ben ik al jaren. Komende week dinsdag wordt er via SURF een thema nummer gepubliceerd "de kansen van open en online onderwijs voor het campusonderwijs", ook daar gaat het om onderwijs en niet de tools, goed voor je MOOC mening vorming denk ik. Met je opmerkingen over de lokatie, zeker voor 1 dag ben ik het met je eens, sommigen die ver moesten opteerden voor een eerder terugreis en misten de mooi slot keynote..
    Ik ben altijd blij wanneer er geblogd wordt, je krijgt dan een goed beeld van een ander van iets waar je zelf bent geweest. Daarvoor weer dank!

    BeantwoordenVerwijderen