13 juni 2015

De scores worden door de docent overgetypt...

Vandaag ontving ik een mailtje met de titel: Uitdaging

Wat is het geval?
Docenten op een Hogeschool in de Randstad maken gebruik van het Peer-Assessment ScoringsInstrument (PASI) van Prof. Filip Dochy van de universiteiten van Maastricht en Leuven en Louise Beijer van Amsterdam. Het is in 2003 bewerkt en beschikbaar gesteld als Excel spreadsheet. (Gebruiksaanwijzing)

Het zit heel slim in elkaar. Je vult de beoordelingscriteria, de naam van de groep en de namen van de leerlingen in. Op basis daarvan wordt een scoreformulier aangemaakt en per leerling een werkblad. Het formulier wordt uitgeprint en aan de leerlingen uitgedeeld. Zij vullen het blad met scores tussen -1 en 3 en leveren het weer in. Daarna moeten de docenten met de hand deze scores overnemen op de verschillende werkbladen. Veel werk en met kans op fouten natuurlijk!


Om heel eerlijk te zijn wist ik niet wat ik las. Geen wonder dat docenten klagen over veel werkdruk en bureauwerk. Maar zoiets laat zich toch zo anders organiseren! Van het scoreformulier heb ik even een Google Sheet gemaakt. Maak een kopietje voor iedere leerling, laat het ze invullen en terugsturen. Selecteer alle cijfers in de matrix en plak ze in je spreadsheet, klaar!
Wat, gebruiken de studenten geen Google Sheets? Dan deel je hetzelfde scoreformulier via Excel Online en laat ze dat invullen.

Ik geef toe, een quick en dirty oplossing. Maar volgens mij heb ik met een uurtje werk die docenten nu voor jaren uren werkbesparing opgeleverd!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen