15 maart 2016

=(((lezen+luisteren)/2)+((spreken+gesprekken+schrijven)/3))/2

Gisteren bereikte me via Twitter deze vraag:
Vraagje van collega: bestaat er programma waarmee  je snel eindcijfers kan uitrekenen als je de juiste formule invoert? #help #dtv
Het bleek om de volgende formule te gaan:
Lezen B1 + Luisteren B1 / 2 = X
Spreken A2 + Gesprekken A2 + Schrijven A2 / 3 = Y
X + Y / 2 = Z
Z = Eindcijfer
Zoiets kan natuurlijk heel simpel met behulp van Excel of Google Sheets!
Natuurlijk moet er dan nog wat aan geschaafd worden. Wat te doen als je voor een vak geen cijfer hebt? Hoe rond je af? Maar ook dat is allemaal simpel op te vangen in een spreadsheet.

Oproep aan afdelingsmanagers en schooldirecteuren
Heb je in je team leerkrachten die de basismogelijkheden van Excel en/of Google Sheets nog niet beheersen? Organiseer alsjeblieft nascholing!
De kans is groot dat dit dezelfde mensen zijn die een grote werkdruk ervaren en veel tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp. Want hoe deed deze collega het tot nu toe, voordat hij de vraag durfde te stellen? Waarschijnlijk een voor een op de hand of met een rekenmachientje!
Als het goed is heb je de expertise in huis (anders heb je een nog groter probleem) en met een paar uur training is al veel te winnen: Het kwartje moet even vallen.
En neem in die training dan gelijk even de mogelijkheden van Google Forms mee, want als je docenten ergens blij mee kan maken is het dat wel!

1 opmerking:

  1. Ik kampte met hetzelfde probleem en heb het iets anders opgelost.
    De namen van de toetsen staan in rij 1, de wegingen staan in rij 2. Aanpassen van de weging leidt bij alle leerlingen direct tot een nieuw cijfer.

    Lager in het werkblad maak ik een kopie (verwijzingen) van de leerlingen namen en cijfers. Daar voer ik de wegingen door in een formule.
    Zolang alle leerlingen alle toetsen maken, is er niets aan de hand. Maar het eindcijfer is pas bekend als de laatste toets is gemaakt. Daarom laat ik de weging van niet-gemaakte toetsen leeg. So8 is heel slecht gemaakt. Die laat ik niet meetellen door de weging leeg te laten.

    Voorbeeldleerling Klaas is een instromer. Voor hem heb ik de cijferformule handmatig aangepast, door de weging van de eerste drie toetsen te verwijderen. Dat kan vast handiger. Wie helpt mij?
    Ook ik wil graag weten hoe ik automatisch niet-gemaakte toetsen (lege cellen) buiten de berekening kan houden.

    Terzijde:
    * cijfers van een toets berekenen kan op deze website: http://cijfersberekenen.nl/
    * Herman van Schie besteedde op zijn blog ook al eens aandacht aan cijfers bereken in Excel (ICT-idee 53): http://ict-idee.blogspot.nl/2011/08/53-bepaal-de-norm-en-excel-berekent-de.html


    Mijn voorbeeldklasje (gemaakt in Excel) vind je hier:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mUyVsTiypcwglQwuSmB57U-LLBJrDW-9qOlTUJvg4uo/edit?usp=sharing

    Ik ben heel nieuwsgierig naar alternatieven

    BeantwoordenVerwijderen