09 september 2007

Geen commentaar

Gisteren Vrijdag verscheen de Vier in Balans Monitor 2007 van Kennisnet Ict op school.
André Manssen besteedt er op zijn weblog ruim aandacht aan.
In de Volkskrant van zaterdag stond er het volgende over:



Van diverse kanten werd me vandaag gevraagd wat mijn commentaar hierop was. Ik kreeg zelfs wat extra informatie toegestuurd dat nog weer een heel andere dimensie geeft aan de gepresenteerde uitkomsten.
Maar ik wil me zo laat op de avond niet uit de tent laten lokken. Jullie willen niet weten wat ik dacht over "de docenten in het VO" toen ik dit in de krant las...

Wat ik me wel afvraag is of je een krantenartikel mag voorlezen terwijl je die in beeld hebt?

7 opmerkingen:

  1. Ik ben een docent uit het VO (wiskunde) en ben voor gebruik van de pc, maar doe het zelf (te) weinig. Waarom?
    - Op mijn school zijn 2 computerlokalen beschikbaar waar door lokalentekort naast informaticalessen zelfs 'gewone' lessen standaard worden ingeroosterd. Dan blijft er weinig uurtjes over waarop je kan intekenen.
    - Al mijn bovenbouwleerlingen hebben een grafische rekenmachine, dat ding is al een klein computertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja. We zijn verhuisd, naar nieuwbouw. En wat denk je? Nergens een beamer te bekennen (ja, op een paar verrijdbare wagentjes). Geen scherm om op te projecteren.
    Er is wel een fraai OLC, met behalve i-net ook veel onderwijssoftware. Er is wel een ELO. Van de laatste maak ik zelf veelvuldig gebruik; mijn lessen echter zijn en blijven vooral onderwijsleergesprekken en oefeningen 'onder het oog van de meester'. Moet ik me dan aangesproken voelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Geschiedenisleraar,
    Mijn eigen geschiedenisleraren hebben nooit een computer in de klas gebruikt, maar wisten wel door middel van fantastische verhalen en idd het in de klas voeren van onderwijsleergesprekken en oefeningen om geschiedenis een leuk en interessant vak te maken. Ik kan me niet voorstellen dat deze lessen met een computer veel interessanter te maken zijn

    Het enige waarvoor misschien een computer of eigenlijk een ELO gebruikt zou kunnen worden zou zijn voor de activiteiten buiten de klas. Om b.v. huiswerk in op te geven, links naar achtergrondmaterialen en misschien voor het uitwisselen van samenvattingen van de les.

    Je moet een computer in het onderwijs gaan inzetten op de plaatsen en de momenten dat dit ook daadwerkelijk iets toevoegd aan het onderwijs.
    En ik kan me goed voorstellen dat dit in de klas vaak niet het geval zal zijn.

    Als ik naar mijn docenten wiskunde kijk, dan waren deze erg bedreven met de overhead projector en gekleurde pennen om wiskundige begrippen uit te leggen en opdrachten te bespreken.
    Hierbij hebben ze geen computer nodig. Maar misschien dat ze hun kennis van het uitleggen van wiskunde mbv een overheadprojector wel zouden kunnen vertalen naar een sketchcast om als naslagwerk online te zetten.

    Wat mij betreft hoeven docenten zich door dit artikel ook niet aangesproken te voelen. De computer is een extra tool die in het onderwijs gebruikt kan worden, dit betekend niet dat deze koste wat kost altijd gebruikt moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus we hebben het hier over 101 docenten die gereageerd hebben?? En daar wordt dan een rapport op gebaseerd bij ictopschool en dat weer vervolgens in de pers komt... Ik ga geloof ik weer gauw les geven, want ik word hier heel droevig van...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, dat klopt niet wat ik net zei; het is de pcou, dus dat zijn alleen de Utrechts scholen. Sorry!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Jeroen:
    Kijk eens op www.geschiedenis.nl en bedenk voor jezelf wat je hieraan zou kunnen hebben bij het vak geschiedenis!
    @geschiedenisleraar:
    Nee, jij hoeft je zeker niet aangesproken te voelen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen