10 september 2007

Moet ik me aangesproken voelen?

Zonder dat ik me uit de tent laat lokken en precies zeg wat ik denk van de resultaten uit de laatste Onderwijsmonitor zijn er toch mensen die zich afvragen of ze zich nu aangesproken moeten voelen.
Daarom het volgende verhaal:
Een collega heeft een dochter die bijna 18 wordt en wil haar voor haar verjaardag het rijbewijs cadeau doen.
Nu kost rijles tegenwoordig nogal wat dus gaat hij op zoek naar een rijschool die "het goed doet", met lage lesprijzen maar hoge slagingspercentages. Daarnaast is hij ook wel nieuwsgierig in wat voor auto's les gegeven wordt en naar de persoonlijke aanpak van de instructeurs.

Dus ging hij bellen!
"Op uw website heeft u het over uw gedegen lesmethode. Wat bedoelt u daar precies mee?"

"Ja meneer, anderen adverteren met de modernste lesmethode, maar daar doe ik dus niet aan mee! Ik werk gewoon zoals ik dat al vanaf 1980 gewend ben. Daarna zijn er natuurlijk wel nieuwe regels bijgekomen zoals over voorrang op rotondes, maar dat hou ik allemaal niet meer bij. Vroeger had rechts gewoon voorrang, klaar. Tegenwoordig hebben ze zelfs al auto's met een 6 baks versnelling. Wat een flauwekul. Ik leer ze gewoon schakelen in een 4 bak met een beetje tussengas. Theorieles doe ik met de dia's die ik jaren geleden gemaakt heb en dat gaat prima. Als ze het niet snappen moeten ze gewoon beter opletten. Geen modern gedoe met ja/nee vragen en multiple choice. Bij mij moeten ze gewoon leren!"

Mijn collega wist niet wat hij hoorde en gooide gegeneerd de hoorn op de haak.
"Dat hou ik allemaal niet meer bij zei die man! Maar lesgeven is toch zijn core business en dan móet hij toch wel op de hoogte blijven van nieuwe regels, ontwikkelingen en mogelijkheden?
Je gelooft toch niet dat er nog zulke rijscholen bestaan. Daar zou ik m'n goede geld dus nooit aan uitgeven..."

De moraal van dit verhaal:
Is er geen enkele herkenning in bovenstaande, dan hoef je je dus ook niet aangesproken te voelen!

2 opmerkingen:

  1. Maar dit is een leuke en ook wel toepasselijke metafoor Willem!

    En ik denk dat hij ook op veel gebieden in het onderwijs is toe te passen.
    Voornamelijk in onderwijs waarbij ICT al een grote rol speelt. Je leerd nieuwe bouwkunde studenten natuurlijk ook niet werken met autocad 2.0, nieuwe studenten ICT beheer met windows NT 4.0 en nieuwe studenten grafische vormgeving met photoshop 5.5 op mac os 9.
    Bij deze onderwijsvormen is de computer al vanaf de opkomst hiervan in het onderwijs meegegroeid.

    Hierbij is ook het leren gebruiken van een computer en voornamelijk de bijbehorende software te vergelijken met het leren rijden van een auto. Het leren gebruiken van het middel is hierbij het doel van het onderwijs.

    Binnen het primair en middelbaar onderwijs is hier minder spraken van. Hierbij is het middel de computer echt ondersteunend aan het onderwijs.
    Natuurlijk krijgt de computer wel steeds een belangrijkere rol omdat deze eigenlijk onmisbaar is bij het aanleren van mediawijsheid. Maar de computer heeft nog geen echte geschiedenis binnen de andere vakken. Althans nog niet zo lang als bij de bovengenoemde opleidingen.

    Dit heeft ook tot gevolg dat het ontbreken van een computer in het primair of voortgezet onderwijs nog niet onmisbaar is.
    Hij word wel steeds belangrijker en krijgt steeds meer mogelijkheden, maar echt onmisbaar is hij nog steeds niet.

    Ik ben er van overtuigd dat er over 50 jaar of als de volgende generatie docenten en computers in de school komt de computer ook in het primair en voortgezet onderwijs onmisbaar zal zijn geworden.
    (waarschijnlijk op een andere manier dan dat computers in beroepsopleidingen onmisbaar zijn, maar dit zal de tijd moeten leren)

    Het is gewoon een kwestie van geduld hebben.
    En ipv lopen te verzuchten dat docenten zo weinig met de computer doen de docenten die dit wel doen verder en beter ondersteunen.
    Als deze nieuwe en effectievere werkwijze ontwikkelen zullen die andere docenten deze werkwijze vanzelf over nemen.

    En hoewel het hoger en middelbaar onderwijs veel overeenkomsten hebben met het primair en voortgezet onderwijs (b.v. docenten en studenten die niets van ICT af weten, kom maar eens een dag bij ons aan de balie zitten en begrijpt wat ik bedoel ;)), moeten we misschien niet al te veel auto's met peren vergelijken :D

    BeantwoordenVerwijderen