09 mei 2008

Adviseer mee voor de 21e eeuw

"In de afgelopen periode hebt u een bijdrage geleverd aan het advies van de Onderwijsraad over digitale leermiddelen / ICT in het onderwijs. We zijn nu bezig het advies af te ronden. In deze laatste fase geven we graag een ieder gelegenheid nog te reageren op een drietal stellingen die mede de adviesrichting representeren. De stellingen zijn geplaatst op onze website www.onderwijsraad.nl en te vinden onder de knop discussie. Van harte nodig ik u uit op de stellingen te reageren en mogelijk wilt u anderen ook van deze discussie op de hoogte stellen.Het advies zal naar verwachting in juni door de Onderwijsraad worden vastgesteld en daarna aan de Tweede Kamer worden aangeboden."

Tot zover het mailtje dat ik vandaag ontving van de Onderwijsraad, als vervolg op het panelgesprek van 22 februari.
Toen gingen ze nog schoorvoetend akkoord met het plaatsen van de stellingen waar we ons over mochten buigen, nu vragen ze ons ook onze lezers op de hoogte te stellen!
"We leren snel" zei een van de medewerkers van de Onderwijsraad toen al. Dat blijkt meer dan waar met het inrichten van een eigen discusieplaats waar je vanaf nu je mening kwijt kunt.

Hieronder de 3 stellingen waar je op kunt reageren. Je kunt het ook niet doen, maar klaag dan over een tijdje niet over het uiteindelijke advies dat naar de Tweede Kamer gaat!
  1. Er tekent zich steeds duidelijker een kloof af tussen aan de ene kant de mogelijkheden van ict en het gebruik ervan in de samenleving, en aan de andere kant het ict-gebruik door scholen (po, vo, mbo). De kwaliteit van het onderwijs vraagt om een versnelde invoering van ict in onderwijs. Een goede manier daartoe is leraren actiever te doen zijn op het gebied van het maken en toepassen van digitale leermiddelen en onderdelen van digitale leermiddelen.
  2. Open source software en open educatieve content bieden kansen bij uitstek: leraren kunnen daarmee zelf hun leermiddelen kiezen en op maat arrangeren. Hieraan zou veel meer bekendheid moeten worden gegeven. Ook kunnen leraren meer dan nu bepaalde onderdelen van methoden zelf maken en beschikbaar stellen voor andere leraren.
  3. Aan het gebruik van open source software en open educatieve content zitten veel haken en ogen: juridische, bedrijfseconomische en onderwijskundige. De overheid moet de regie nemen bij het oplossen van deze problemen. Dergelijke oplossingen zullen leraren stimuleren meer te doen aan het ontwikkelen van content.

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de waarschuwing.
    Ik heb mijn reactie al geplaatst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeroen Gerth12 mei, 2008 20:49

    Een mooie kans om me in een discussie te mengen die over mijn afstudeeronderwerp gaat. Ik laat de stellingen even op me inwerken en zal morgen een reactie plaatsen. Top dat dat ik dit tegenkom.

    Donderdag gaan we met een stel studenten CMD naar de Tweede Kamer om met iemand van de PvdA (weet zo uit mijn hoofd niet wie) te praten over onze vorm van onderwijs en leren. Het lijkt me leuk om dit adviesrapport en mijn afstuderen er ook even bij te betrekken. Hopelijk kan ik ze aan het denken zetten.

    Trouwens Willem, wij zouden ook nog een keer koffie drinken. Zal je ook effe mailtje sturen om een datum te prikken? (of toch maar via Twitter)

    BeantwoordenVerwijderen