11 december 2008

Plaatsvervangende schaamte en excuses

Normaal gesproken "klap ik niet uit de school" maar vandaag moet ik deze met mezelf afgesproken "beroepscode" helaas doorbreken om te voorkomen dat mensen die het afgelopen jaar mijn presentaties hebben bijgewoond -waar ik een enthousiast en bevlogen pleidooi hield over het gebruik van Youtube in de les- vanuit een andere bron horen wat ik hier bekend maak.

Vandaag namelijk stond het volgende berichtje op onze desktops:

Vanaf 12 december 2008 zal Hyves en YouTube binnen het Drenthe College niet meer beschikbaar zijn voor Medewerkers en Studenten. Hiertoe is besloten i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden.

Niks meer en niks minder. Navraag leert dat clustermanagers precies drie dagen de tijd hebben gehad om op dit voornemen te reageren en op basis van de ontvangen reacties besloten is vanaf morgen Hyves en Youtube te blokkeren. Lekker veel tijd dus om met de werkvloer te overleggen en te peilen wat de voors en tegens van een dergelijk besluit zijn. Overigens was al eerder onder andere DailyMotion.com geblokkeerd zonder dit zelfs te communiceren!

Het afgelopen jaar heb ik mijn presentatie van leren 1.0 naar leren 2.0 op veel plaatsen laten zien op ambassadeursbijeenkomsten, studiedagen, masterclasses, brainstormsessies, conferenties en ga zo maar door. Voor teams van docenten, ambassadeurs, leidinggevenden tot zelfs CvB leden. Al deze mensen wil ik mijn excuses aanbieden als ik ze teveel heb meegesleept in mijn ideeën over hoe je nieuwe media in je onderwijs kunt inzetten. De realiteit blijkt niet zo mooi te zijn als ik soms heb doen voorkomen.
Overigens heb ik deze presentatie "in eigen huis" nooit mogen geven, maar als het me op m'n eigen werk al niet lukt, wie ben ik dan om zoiets elders te verkondigen? Dus mensen, vergeet wat ik gezegd heb en doe wat je denkt dat goed is...

Als er vroeger in de vierde klas bij Meester Homburg achter zijn rug om met propjes papier gegooid werd kon hij vreselijk kwaad worden, maar het was voor hem nooit reden om alle papier op school te verbieden! We kregen vreselijk op ons donder en ons werd verteld wat wel en wat niet mocht. Wie zich daar niet aan hield kon naar de bovenmeester.
In een tijd waar mediawijsheid een begrip wordt nemen wij blijkbaar niet de moeite om wat spelregels met elkaar af te spreken, maar blokkeren we gewoon wat ons goeddunkt "i.v.m. het verstorende karakter tijdens de lessen en werkzaamheden."

Natuurlijk zal ik dit bericht ook onder de aandacht brengen van hen die verantwoordelijk zijn voor dit besluit en ik nodig ze van harte uit (hier?) te reageren om hun besluit toe te lichten. Misschien zijn de argumenten zo steekhoudend dat we daar met z'n allen van kunnen leren.

Natuurlijk nog even op Youtube gekeken en daar vond ik dit filmpje dat vanaf morgen dus niet meer op school vertoond kan worden dus laat ik het hier maar zien:


Voor alle duidelijkheid: Als ik morgen op mijn werk deze pagina oproep staat hierboven dus een leeg vak met een foutmelding, totdat ook mijn site geblokkeerd wordt...
Datzelfde geldt voor Youtube filmpjes die op allerlei educatieve sites geïntegreerd zijn. Zou men zich dat realiseren?
Uiteraard nodig ik m'n lezers uit ook hun mening te geven!
Update:
Het lijkt erop dat Blogger in de war raakt van zoveel reacties. Ze zijn soms niet allemaal zichtbaar en de reactieknop is af en toe weg.
Wil je de reacties bekijken en reageren, klik dan hier.

72 opmerkingen:

  1. Uit het DC-promofilmpje: minder boeken, meer in de praktijk. Yeah sure. Willem ik hoop dat jullie managers heel snel op hun beslissing terugkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,

    Een rare actie van je school. Ik denk dat het beter is om met leerlingen in gesprek te gaan als er zaken gebeuren die echt niet kunnen, maar om zo maar even deze sites te blokkeren gaat wel erg ver. Aan het einde van mijn les geef ik leerlingen vaak zo'n 5 minuten de ruimte om te doen wat ze willen (wel binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Op deze manier leer je leerlingen ook op een andere manier kennen. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat een leerling die op het eerste oog nergens in geïnteresseerd is uitgebreide science-fiction verhalen schrijft, dat leerlingen na een bezoek aan Praag niet afwachten totdat een docent foto's plaatst, maar zelf een hives-pagina maken met foto's en meningen over deze excursie. Er wordt je een blik gegund in het leven van deze leerlingen en dat is vaak een waardevolle ervaring. Vaak worden voor allerlei sites die geblokkeerd worden wel weer alternatieven gevonden, dus vraag ik me sowieso af of dat zin heeft. Dat zoiets zonder echt overleg plaatsvindt, maakt het nog vreemder. Ik hoop maar dat ze op jouw school tot inkeer komen. Sterkte ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij vergeet men het 'probleem' bij deze 'oplossing'. Youtube is niet het probleem, het zijn of de studenten of de medewerkers die niet duidelijk kunnen maken dat het niet gewenst is om Youtube op een verkeerde manier te gebruiken. Want dat is het probleem een onjuist gebruikt van Youtube. Misschien is kleine opfriscursus dus wel het idee ;).

    Het is dus nu wachten tot alternatieven voor Youtube geblocked wordt. Met als logische stap dat de internetverbinding wordt opgezegd omdat er nog meer dingen op internet afleidend zijn. Wat zal de stap daarna worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi,

    ik ben er gewoon even stil van. Ik kan mij voorstellen dat deze beslissing voor jou ook niet te bevatten is. Wat wil de opleiding hiermee bereiken en waar ligt de grens? Misschien als je meer weet over het hoe en waarom je ook beter aan je lezers uit kan leggen wat er precies achter zit. Want zoals het nu omschreven wordt is het voor niemand te bevatten, ook niet voor de studenten. Slechte zaak dus!

    Moqub

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit soort berichten doet me altijd denken aan het verhaal dat in een ver verleden boeren protesteerden tegen de komst van de stoomtrein omdat ze bang waren dat hun vee daardoor zure melk zou produceren.
    Mijn mond valt open van verbazing...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is het studentengedrag de werkelijke reden of zit er toch wat anders achter? Wie heeft waar geklaagd? Het lijkt mij een van die ondoordachte oplossingen voor een probleem dat geen probleem is, of op een heel andere manier aangepakt zou moeten worden. Hoe zit het eigenlijk met de didactische kwaliteiten van de docenten die in hun werkzaamheden gestoord worden? Of zijn het andere medewerkers die in hun werkzaamheden gestoord worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Taai Willem, een plank tussen je spaken.

    kosten <-> baten? vooruitgang? paniekvoetbal? hmmm...

    tijd om te overwegen of je nog op de juiste schuit zit?

    Ben benieuwd hoe dat gaat voelen? en hoe lang het duurt voordat het gevoeld word.

    Groeten,
    Ernst

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een technische stok achter de deur om een tekort aan opvoedkundige invloed op gedrag te compenseren...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heftig bericht Willem,

    Dat een school zoiets besluit maakt wel wat los, zelfs bij degene die alleen maar dit bericht lezen. Tijd voor een goeie discussie over wat leren en onderwijs nu eigenlijk is binnen je eigen organisatie lijkt me.

    Ik zou de discussie wel op scherp zetten want dit raakt de kern van onderwijs volgens mij. En hadden we niet geroepen dat open content etc. in het onderwijs meer gebruikt moet worden? Wat volgt na YouTube?

    *begint hard na te denken over het commentaar dat we deze zomer hadden op beleid van China*.

    Hartelijke groeten,

    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zoiets is toch niet te bevatten!! :-(

    Onbegrijpelijk dat overal IEDERE KEER WEER dezelfde fout gemaakt wordt.

    Verder geen woorden voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het verstorende karakter van YouTube? Als je het de leerlingen vraagt, zullen het de lessen wel zijn die een verstorend karakter hebben!

    In plaats van je restrictief op te stellen, moet je de dialoog aangaan met de leerlingen. Verplaatsen in de belevingswereld. Vervolgens afspraken en spelregels maken waar iedereen zich prettig bij voelt!

    Ik vind het echt wel heftig! Op mijn oude school waar is les gaf is het ondertussen ook gebeurd. Ik weet van de CKV-juf dat ze daar niet blij mee was, complete lessenseries moest ze aanpassen!

    Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden van de ontwikkelingen!

    Succes.

    Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb met 4 twitters daar gereageerd. Het is echt erg. Als je kunt bedenken wat ik of we meer kunnen doen dan reageren op weblog of twitter, laat het weten! Sia Vogel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat hier zich wreekt is een gebrek aan visie en realiteitszin. Vandaag zijn er nieuwe getallen naar voren gekomen en daarin blijkt de 'niet meer weg te denken rol' die video op internet heeft. Door YouTube te filteren krijg je echt geen rust in de school, ik denk meer het tegenover gestelde (o zijn er dan meer sites waar video te zien is?? If webpagina = *video.* then block, else?). Doel is dat leerlingen leren en competenties ontwikkelen. Wellicht moet de directie eens op cursus bij een werknemer van dezelfde organisatie...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niet te geloven. Thuis mogen de leerlingen (studenten) zeker ook niet meet via Hyves, Facebook en MSN communiuceren over school?

    Heel eg dom. Als ouder van zo ongeveer aan het web verslaafde dochters weet ik zeker, dat dit besluit betekentdat de instelling elke voeling met hun studenten heeft verloren. Tragisch en zielig, dom en uiteraard contraproductief. vr gr Bas

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn dochter leverde vandaag op school een werkstuk in over een tempel in Amsterdam. Haar slotzin was: ik hoop dat ik de volgende keer een website mag maken over dit onderwerp. Ze wil namelijk graag bewegend beeld toevoegen, interviews doen en die publiceren, etcetera. Maar wat nu als ze geen website mag maken met YouTube filmpjes en Hyves-input? Dan kan ze geen werkstuk van deze tijd maken. Als een school dat onmogelijk maakt is een school niet van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ff korte: Lekkere timing, bij steeds meer beleidsmakers komt web2.0 en content sharing op het netvlies, komen er dit soort acties.

    Fijne PR ook: komt allen studeren aan het grootste ROC als je er omheen moet rijden en het kleinste van geest...

    Volgt dit voorbeeld scholen! Stop de verloedering van het Nederlandsche onderwijs! Behoed onze kinderen voor dit wangedrag!
    Organiseer een brede maatschappelijke discussie, wat zeg ik: kamervragen! Dat er nog scholen zijn die zomaar content toelaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het blokkeren van YouTube en Hyves is voor leerlingen zoiets als het afpakken van hun mobieltje. Beide worden inderdaad niet altijd even zinvol gebruikt, in het geval van Hyves kan ik me daar onder schooltijd wel iets bij voorstellen, maar You Tube hoort in elk geval een niet meer weg te denken onderwijs-ondersteunend hulpmiddel te zijn.
    Men moet zich niet laten leiden door sensatie-berichten over allerlei enge filmpjes op YouTube. Ook jongeren kunnen heel goed zelf reguleren, zeker als het gaat om de omgang met nieuwe media, en op dat gebied zelfs beter dan degenen die hen in het onderwijs begeleiden. Als volwassenen kijken we daar nog veel te krampachtig tegen aan, en onbekend maakt onbemind.
    Ik zou het Drenthe College willen adviseren de nadruk te leggen op zelfregulering, en een en ander in overleg en vooral op advies van de leerlingen te doen. Daar is niets mis mee, en daarin kun je als leidinggevende juist je gezag tonen, door jongeren en hun media serieus te nemen.

    Rein Bijlsma, docent informatica aan een MBO-opleiding

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Willem,

    Wat een kortzichtig gedoe.
    Gevolg zal zijn dat leerlingen niet meer op het OLC hun werk gaan maken, maar thuis. En je dan als docent fijntjes laten weten dat als je hun zaken wilt bekijken je dat maar thuis moet doen.

    Ze laten zich nl. niet tegenhouden. Als dat niet gezien wordt door de leiding van de school dan heb je warschijnlijk te maken met leidinggevenden van de oude stempel/old school.

    Het is slechts een kwestie van tijd dat ze die beslissing terug moeten draaien. Als je uitstroom van leerlingen krijgt door deze actie... moet jij eens opletten.

    Sterkte en laat je niet klein krijgen. Volgens mij doe je geweldig werk daar!

    Ailko Faber
    Docent Landstede

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Onbegrijpelijk.

    Afgezien van het feit dat door het blokkeren van (bepaalde) sites de mogelijkheden van leerlingen op het internet ernstig beperkt worden, wat op zichzelf al een kwalijke zaak is, geeft men op deze manier leerlingen ook geen mogelijkheid wat verantwoordelijkheidsgevoel op te bouwen.

    In plaats van leerlingen verantwoordelijk internet gedrag bij te brengen, geeft men op deze manier een signaal af dat bepaalde sites en content geen toegevoegde waarde hebben. En dat wordt dan ook nog eens door beleidsmakers bepaald, mensen die helaas over het algemeen al niet echt voorlopen op technologisch gebied.

    Als laatste punt van kritiek is er het feit dat filters op netwerken een nare bijwerking hebben: ze creeeren een vals gevoel van veiligheid en moedigen het omzeilen van de filters aan.

    En dat kan vast de bedoeling niet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Formele bezwaren zijn hierboven al genoeg gegeven. Ik zal 'n praktijkvoorbeeld geven. In mijn geschiedenisles (VWO) liet ik een documentaire zien die gebaseerd was op beelden van Leni Riefenstahls documentaires 'Olympia' en de nazi-progagandafilm 'Triumph des Willens'. Ik vertelde dat ik die laatste film ooit eens compleet tijdens mijn eigen colleges geschiedenis had gezien, maar sindsdien niet meer. Maar dat de film wel veel indruk bij me had gemaakt.
    Later die dag komen een paar van de VWO-leerlingen naar me toe. "Meneer, we hadden een paar tussenuren en hebben in het OLC "TdW" op youtube gezocht en zitten bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit doet me terugdenken aan de docent die me in 1994 verbood om een werkstuk uitgeprint in te leveren, omdat een handschrift veel zegt over je persoonlijkheid.

    Daar kwam ie snel van terug toen ik mijn werkstuk inleverde in onleesbaar gepriegel.

    Ik hoop dat de schoolleiding snel terugkomt van haar besluit. Dit is niet van deze tijd. Het past ook niet in een omgeving waar je de leraar als professional positioneert en uitgaat van 'high trust'.

    Ik kan me niet voorstellen dat leerlingen op zo'n school naar les willen. Of ben ik 't contact met de jeugd op 33 jarige leeftijd nu echt kwijt?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Triest. Weer is het onderwijs in Nederland een stapje verder verwijderd van de realiteit en de wereld.

    Toch verbaast het me niet zo. Ik kom dit bijna in elke school tegen, voornamelijk deze twee sites. In het voortgezet onderwijs is het helemaal erg geworden. Met een middelbare school waar ik nu mee in gesprek ben, zijn zelfs mobieltjes, mp3-spelers en dergelijke verboden om ook maar bij je te hebben op het schoolterrein (lees: je hebt al problemen als hij in je tas of jas zit). Voorstellen van samenwerking om "webwijsheid" in hun medialeerlijn op te nemen lopen nu wat stroef. Hopelijk gaat dat nog van de grond komen.

    Een trieste trend. Ook vanuit pedagogisch oogpunt kan ik als (student) mediapedagoog dit niet goed keuren. Joël de Bruijn slaat de spijker op de kop. Technisch wegmoffelen van opvoedkundige tekortkoming. Ik feit sluit je jongeren op in een virtuele jeugdgevangenis en dump je zonder begeleiding en opvoeding in de maatschappij. Met dit soort acties kunnen we werkelijke mediaeducatie en mediawijsheid wel vergeten in het onderwijs. Dat terwijl de buitenwereld wel hard door ontwikkeld. Jammer dat de school op deze manier zijn verantwoordelijk maar van zich afschuift en de techniek de schuld geef van een "probleem".

    Over de vraag of ze wel eens rekening hebben gehouden met embedded materiaal en mashups die dan ook niet meer werken; vast en zeker niet. En dat is precies de reden waarom ik blokkades en allerlei keurmerken of een website geschikt is voor kinderen, niet vind werken. Het gaat namelijk om de content die bezoekers zelf geven.

    Leuk al die mooie woorden over mediawijsheid van het Ministerie. Ook het Expertisecentrum Mediawijsheid waar ik deel van uit maak is leuk. Maar geloof me... we zijn nog ver daarvan verwijderd. Tot nu toe is het gros van de mediaeducatie initiatieven in het onderwijs gericht op het beoordelen van beelden, met de tv in het achterhoofd. Op het gebied van webwijsheid en mediaeducatie in online virtuele omgevingen (zoals youtube en hyves) word nu alleen nog maar over de enge dingen gesproken. Dus verbieden maar al die sites en apparatuur.

    Toch moet je de moed nu niet laten zakken. We hebben mensen zoals jou nodig, Willem. Opleidingen zoals de mijne zijn niet voor niets gestart. Dus ga lekker weer de discussie aan met die managers. Misschien dat de mediapedagogen bij ons je nog ergens mee kunnen helpen? :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Sorry voor de spelfouten in mijn stuk. Tis al laat en ik kan geen edit-knopje vinden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beste Willem,

    Je verontwaardiging kan ik me levendig voorstellen. Ik draai heel vaak een of ander filmpje van YouTube in de les, meestal naar aanleiding van een gesproken nieuwsbericht van de Nachrichtenticker en sta er altijd weer verbaasd van te kijken hoeveel daar beschikbaar is: Landeskunde pur... Een grote vergissing om ons en de leerlingen dat te onthouden. Gelukkig heb ik er bij ons op school nog niemand over gehoord en hoop ik voor jullie dat het besluit snel wordt teruggedraaid.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heb ik nog wat toe te voegen aan bovenstaande reacties? Volgens mij niet. Ik heb al dikwijls geschreven en geroepen dat je dit pedagogisch-didactisch moet oplossen. Een verbod is de weg van de minste weerstand.
    Bij ons worden sommige gaming- en downloadsites afgesloten. Niet omdat het afleidt, maar omdat het gebruik van deze sites een extreem zwaar beroep doet op bandbreedte. Daar is overleg over met de werkvloer. Als bepaalde sites voor het primair proces belangrijk zijn -en vooral YouTube is dat- dat blijft de betreffende site open. En in bandbreedte wordt geïnvesteerd. Wie heeft overigens dit besluit genomen? Niet de clustermanagers zo te zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hadiewillem,
    Wat een gedoe zeg! Heb natuurlijjk weinig toe te voegen aan de reacties, op één aspect na. Het is blijkbaar niet gelukt om de eigen (IT)leiding web2.0 minded te krijgen. Vergde en vergt wellicht méér inspanning dan tot nu toe in hen is geïnvesteerd. Er is nog veel werk te doen! Wel jammer, toch

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hier past maar één woord: Ongelofelijk (dat een school anno 2008 zoiets besluit)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat heerlijk ouderwets weer. Zelfs als je het op de school afsluit zoeken kinderen wel andere plekken om ermee te werken.

    De uitdaging zit niet in het bannen van deze websites van je school. De uitdaging zit in het opvoeden van de leerlingen om verantwoordelijk om te gaan met de nieuwe middelen.

    ALhoewel er een hoop onzin te vinden is op Youtube kun je er ook fantastische leermiddelen uithalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik kan me voorstellen dat zo'n verbod het beroep van leraar of onderwijsmanager onaantrekkelijk maakt voor de huidige generatie leerlingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Grommerdegrom, anno 2008 zo'n besluit. Echt ongelooflijk!

    Ik neem aan dat jullie intern een goede mediaserver hebben staan waar digitaal lesmateriaal staat? En dat dat materiaal makkelijk via diverse devices bekeken kan worden door de studenten?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een heerlijke berg reacties, niets meer aan toe te voegen en mij lijkt het dat je alleen een mail naar je CVB hoeft te sturen met de link naar je weblog. Misschien een cc naar Plasterk om de kracht van edublogs en kennis over de inzet van ICT in het onderwijs te benadrukken, dan kunnen we hem tips geven over kennisdeling en digitaliseren van lesmateriaal, Open source en iets anders dan de Wikiwijs voorstellen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Strak doortrekken die lijn, en op YouTube kun je dan zien wat voor school het wordt: http://www.youtube.com/watch?v=GsfVw9xxoNY

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hey Willem

    Na het lezen van je bericht schoten me verschillende reacties door het hoofd, die ik ondertussen hier ook allemaal terugzie. Youtube blokkeren vanuit bandbreedte-perspectief zou ik me nog voor kunnen stellen, maar wellicht is een (landelijke?) investeringsslag dan toch echt eens nodig?
    Ik wil je een paar gedachten meegeven die bij mij leven:
    - Websites afsluiten met video? Ik begrijp dat mobieltjes ook al ten strengste zijn verboden, maar ik mag toch hopen dat de leiding wel snapt dat leerlingen ook video's op hun mobiel kunnen bekijken en er zoiets als een mobiele Hyves bestaat? En dat verbod op mobieltjes op school? Mij maak je niet wijs dat scholieren zich daar keurig aan houden :-)
    - Mijn dochter van twee heeft een vriendinnetje van twee. Die heeft weer een oudere zus van 13. Deze oudere zus maakt werkelijk geweldige video's, heel creatief en heel enthousiast. Ze plaatst ze zelf online op diverse sites. Vanuit school wordt ze wel gestimuleerd om hier mee door te gaan, maar het is vooral haar eigen, intrinsieke motivatie en haar passie. Het lijkt mij dat het onderwijs dit soort passies moet onderkennen en moet ondersteunen. Dat wordt toch lastig als je dit soort sites gaat verbieden...
    - Tijdens de zwangerschap van mijn vriendin ben ik eens geinterviewd voor een blad als "aankomende vader". In dat interview vertelde ik dat ik met mijn kennis van online media en social networks later ook een bijdrage wil geven aan het onderwijs in Nederland. De laatste twee jaar viel me echter op dat er heel veel al gebeurt in het onderwijs op het gebied van nieuwe media, mede dankzij mensen als jij. Ik bedacht me laatst dan ook: "Gut, wat kan ik dan nog gaan bijdragen?" Maar als ik dit bericht lees besef ik me ook, er is nog een hele weg te gaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ach, je moet maar zo denken Willem: de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze beslissing bedoelen het goed. Ik hoop wel dat ze aan de slachtoffers die hierbij gaan vallen, kunnen uitleggen wat de pedagogische en didactische motivatie was voor deze beslissing. Het verstoren van de lessen lijkt me daarbij wat mager. Of zouden er ook andere redenen voor kunnen zijn? Beheerstechnische redenen bijvoorbeeld?
    Al met al, sterkte Willem. Ik hoop dat je wat docenten met een bredere scoop kunt mobiliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hoi Willem,

    Toen ik nog op een ROC zat (ergens eind jaren 90) Is internet afgesloten op die school. Was ook les verstorend. Denk dat ze hier in middels ook weer op terug gekomen zijn. Sommige instellingen zijn gewoon wat conservatief en hebben moeite met het zien van voordelen van "nieuwe" middelen.

    Groet,

    Hein Hofman

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ook op de school van mijn kinderen worden bepaalde site geblokkeerd. Maar mijn kids vinden dat geen enkel problem hoor. Ze hebben al lang andere manieren gevonden om vanuit school toch naar hyves en dergelijke te surfen. En intussen lachen ze de beslissers op school gewoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een hele nare beslissing, dit. Het riekt naar censuur. Maar je cursisten leren met nieuwe media om te gaan (een essentiele vaardigheid in deze eeuw) kan je natuurlijk pas doen als je docenten zelf dit ook kunnen. Iets weghalen zodat je er maar niet mee geconfronteerd hoeft te worden is natuurlijk geen oplossing. Dit is symptomen bestrijden, niet de oorzaak. Ik hoop van harte dat het Drenthe College de 21e eeuw binnenstapt en net als mijn ROC een YouTube kanaal gaat vullen met eigen gemaakt materiaal. En ik hoop ook dat de docenten van het Drenthe College hier een stokje voor gaan steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik stel voor dat we ook pennen maar afschaffen; daar kun je ook heel hindelrlijk mee tikken en ze zijn nog gevaarlijk ook, voor je het weet ben je een oog kwijt ...

    Als leerlingen tijdens de les tijd en behoefte hebben om op Youtube rond te hangen, dan vinden ze blijkbaar niet genoeg interessants in die les.

    Wat me best wel verbaast is de collectieve verontwaardiging in deze lange rij reacties, alsof het om een uniek geval zou gaan. Heel veel scholen hebben toegang tot Youtube (en MSN, en Habbo, en game-sites) geblokkeerd. Sterker nog: ik ken scholen waar je niet je Gmail kunt ophangen of als bezoekend trainer niet op het netwerk kunt, omdat je MAC-adres niet is aangemeld.

    Gelukkig kan het ook anders: ik was deze week op een school waar een bepaalde (voor de training essentiële) netwerkpoort dicht stond. Een telefoontje was genoeg en binnen 2 minuten had de ICT-afdelingen geregeld dat we verder konden werken. Er is hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Willem,

    Ik lees je bericht nu pas, maar vind het wel een triest bericht.

    Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat net zoals MP3 spelers en mobiele telefoons diverse internettoepassingen idd onderwijsverstorend kunnen werken. Want hoewel ik een groot voorstander ben van het gebruik van technologie weet ik ook dat deze door studenten (en natuurlijk ook medewerkers) ook wel misbruikt kan worden.
    Dat men dit misbruik wil beperken kan ik dan ook goed voorstellen. Ik denk alleen niet dat het helemaal blokkeren hiervoor de juiste oplossing is.

    Vooral niet als blijkt dat het blokkeren van diensten bestaande onderwijsprocessen onmogelijk maken. Bij deze werkwijze werkt de oplossing voor het onderwijsverstorende gedrag onderwijsverstorend.

    Persoonlijk denk ik dat het veel nuttiger is om gedragsregels omtrent deze toepassingen op te stellen (eventueel in samenspraak met studenten)en mensen ook aan deze gedragsregels te houden. Niet Hyves, Youtube en mobieltjes verbieden, maar studenten die deze toepassingen misbruiken hierop wijzen.

    Het nadeel van de door mij voorgeschreven werkwijze is dat je als docent en onderwijsinstelling duidelijk moet kunnen aangeven wat gewenst en ongewenst gebruik van deze toepassingen zijn. Dit kost natuurlijk wat meer moeite dan om simpel te stellen dat het niet mag.
    Ik kan me dus wel voorstellen dat het management voor deze optie kiest als ze denken dat zij en hun docenten, medewerkers en studenten hier niet mediawijs genoeg voor zijn. Het is niet de meest ideale, vooruitstrevende en wenselijke oplossing. Maar het is wel de makkelijkste!


    p.s.: Hoewel dit nu als probleem van het management wordt beschreven (en de zwarte Piet ook helemaal naar het management wordt toegeschoven), denk ik dat dit ook een probleem van en door de studenten en de docenten is. Er zijn blijkbaar studenten die op een storende manier gebruik maken van Hyves en Youtube en er zijn docenten die dit niet zelf kunnen oplossen of weten hoe zij dit zelf kunnen oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Tjee Willem, wat lees ik nu? Van de zotte. Dit kan toch echt niet. Verstorend tijdens de lessen en werkzaamheden? Hoe zo dan? Kun je daar wat meer over zeggen. Wat is er dan zo verstorend?
    Natuurlijk zullen degenen die het afgesloten hebben hun redenen hebben gehad. Het is jammer dat ik die hier niet lees, want nu lijkt he een wat eenzijdige maatregel, die nu mij over komt als een reactie vanuit vorm, controle en angst in plaats vanuit openheid, passie en betrokkenheid. Connecting & sharing is essentieel in het leerproces. Dat wordt dus nu wel minder zo. Studenten en medewerkers zullen nu wel gaan zoeken naar andere kanalen. Zo meteen zit iedereen te twitteren en te msn-en.
    Maar goed ik ben wel benieuwd naar de storende effecten.
    En zo te lezen hier sta je niet alleen op de barricade ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Het is al gezegd.

    Zooooooooooo kortzichtig.

    Er zijn zoveel goede kwaliteit you tube filmpjes. Op biomedisch vlak (mijn richting) is heel goed materiaal op you tube aanwezig. En voor web 2.0 tools is you tube ook een geschikte bron.

    Ben blij dat onze managers geen restrictie opleggen. Ook niet aan studenten. Zitten ze te youtuben of -veel vaker eigenlijk- te msn-en of te g-mailen tijdens een cursus dan zeg ik daar wat van. Hoewel soms blijkt dat ze ook dat positief kunnen inzetten. (even een pdf-je versturen via g-mail)

    Trouwens op mijn werk draai ik graag een You-tube speellijst af. Geen gezwets tussendoor en muziek waar ik van hou.

    Succes ermee. Wens de managers van je school veel wijsheid toe!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Houd vol, Willem!
    Je bent op de goede weg.
    En denk maar aan die melk die zuur zou worden van al die stoomtreinen die met grote vaart (30 km/u) langs de weilanden raasden. Nooit gebeurd, dus.
    Het is de angst, voor vernieuwing, en de illusie dat we onze kinderen kunnen voorbereiden op de grote boze wereld door ze ervan af te schermen.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Dit krijg je dus als dinosaurussen niet uitsterven. Dan worden dingen die men niet begrijpt gewoon verboden.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. O, wat erg.
    Net als Annet, heeft ons AOC eigen filmpjes op Youtube gezet. Die zijn echt als leermateriaal te gebruiken. Misschien de mail afschaffen?

    Ingrid Busser
    Helicon Opleidingen MBO Nijmegen

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Beste Willem,

    Anderen hebben al voldoende weergegeven hoe er over de situatie wordt gedacht. Daar hoef ik niets meer over te zeggen.

    Laat ik toch even advocaat van de duivel spelen. Wat is de werkelijke oorzaak van het feit dat jouw boodschap op zovele plaatsen wel overkomt en binnen je eigen college nauwelijks? En ook, wat heb je gedaan 'in de lijn' (bij het MT) om de consequenties van dit besluit helder te maken? Het zou zomaar kunnen zijn, dat het feit dat je dit op deze manier aan de kaak stelt, averechts gaat werken. Wellicht word je nu aangesproken op de manier waarop je het hebt gedaan en niet op de inhoud. Daar kun je natuurlijk vanalles van vinden, maar het is het uiteindelijk resultaat dat telt!
    Omdat ik onvoldoende van de achtergronden weet, ga ik geen aanbevelingen doen, je bent zelf creatief genoeg. Bovendien kan iedereen alleen maar erkennen dat je een grote impact op de MBO-wereld hebt wat dit betreft. Daar moet meer mee te doen zijn!
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Met enige verbazing het verhaal gelezen. Verbazing vooral over de naïviteit van de mensen die denken dat je überhaupt iets kunt blokkeren. Zoals uit verschillende reacties al blijkt zijn er zat methodes om dergelijke blokkades te omzeilen.

    Maar het meest verbazende is nog dat er blijkbaar verzet is tegen dit soort ontwikkelingen, in plaats van dat men het gebruikt als verlengstuk van het onderwijs.

    Op dit moment ben ik bezig met een project voor het voortgezet onderwijs, waarin juist zoveel mogelijk relevante nieuwe ontwikkelingen in een platform geïntegreerd worden. Juist ook met als doel om één centrale en veilige plek te creëren waar leerlingen, leraren en ouders online content en informatie kunnen plaatsen en consumeren. De behoefte van gebruikers staat daarbij voorop.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Jeetje Willem!

    Dat uitgerekend jouw school hier nu mee moet komen! Ongelooflijk. Hebben we nu echt in de afgelopen jaren nu echt nog niet voldoende laten zien wat de grote waarde van deze open media is? Moeten we echt terug naar de vorige eeuw omdat instanties (en zelfs docenten) zich niet vaardig weten in het in goede banen leiden van het gebruik van media? Kom op zeg. Ik vind het echt ongelooflijk. Laat jullie docenten eens zelf content creëren met de leerlingen. Want misschien voelen ze zich een beetje geïntimideerd door de web-savvyness van hun leerlingen ('oh jee! Mijn leerlingen snapt computers beter dan ik!'). Nog even en we halen inkt en veer weer uit de kast.

    Sterkte Willem, may the Force be with you!

    Hartelijke groet,
    Jojanneke van den Bosch

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Jammer dat uitgerekend jouw school dit ziet als een oplossing. Enigzins kortzichtig als je het mij vraagt. Dit soort media hebben scholen/leraren/leerlingen veel meer te bieden als blijkbaar gezien wordt.

    Gewoon volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Blokkeren is inderdaad geen oplossing en er zijn vele omwegen zoals onder andere hierboven genoemd die de leerlingen ook weten en doorgeven waardoor je het materiaal toch kunt bekijken. Het gaat erom dat we jongeren leren hoe ze verantwoord kunnen omgaan met vele mogelijkheden en vrijheden van de wereld en de nieuwe media en dat we ze bewust maken van de gevaren en minder leuke kanten, net zoals ouders dat ook doen in de opvoeding over onderwerpen als internet, (digitaal) pesten, seksualiteit en drugs.
    Het aanmoedigen eigen materiaal van goede kwaliteit te maken en te publiceren en te delen en elkaar te inspireren zou het uitganspunt moeten zijn in het onderwijs. Veel videosites zoals YouTube zijn ware schatkamers voor het onderwijs en kunnen uitstekend ingezet worden bij lessen en presentaties. Wij spreken de leerlingen erop aan als ze in de les of tussenuren met niet-schoolse zaken bezig zijn op de computer. We leggen ook uit dat we websites niet blokkeren maar dat we ze gevoel voor verantwoordelijkheid en zelfdiscipline willen bijbrengen zoals ze dat later ook hard nodig zullen hebben in de maatschappij. Als er al minder leuke oefeningen zijn op de computer zoals lange woordtrainingen bij talen staan we het gebruik van een koptelefoon met een internetradiozender toe, zolang het geluid op een laag volume staat. Voor veel leerlingen is dit prettig omdat ze dit thuis ook doen en een stuk rustiger en geconentreerder gaan werken. Het telefoneren, msn’-en of het gebruik van mp3-spelers in de klassikaal gegeven les kan gewoon niet, omdat leerlingen dan niet meer opletten en luisteren en dat soort zaken ook kunnen gebruiken in de pauzes. De spullen worden dan gewoon afgenomen en men kan het vrijdag om vier uur ’s middags weer ophalen. Misbruik van computers wordt gewoon aangepakt met een computerverbod en bij herhaling een langdurig verbod. Leerlingen die eenmaal zijn gestraft spreken anderen er ook op aan dat ze moeten stoppen omdat zij weten hoe nadelig het is als je geen werkstukken of een toets kan maken op de computer en automatisch een dikke onvoldoende krijgt.

    Sommige van mijn collega’s zien op mijn school van biologie en geschiedenis kijken vooruit en zien de bui ook al hangen. Er zou zomaar een omslag kunnen plaatsvinden in het beleid op deze school. Op cursussen ontmoeten zij collega’s van andere scholen waar wel een verbod is en daar de grote nadelen van ondervinden Voor enkele van hen heb ik al een dvd gebrand met waardevol materiaal van o.a YouTube.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. @Olivier Slabbers: Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat project. Kan ik er iets over vinden?

    Ik ben eigenlijk wel onder de indruk van de stroom reacties die nog steeds binnenkomt. Ik had niet gedacht dat zoveel mensen dit zou raken en de collectieve gedachte die er heerst. Zoals gezegd wordt er op veel scholen dergelijke sites geblokkeerd. Dus zo heel bijzonder is het besluit ook niet.

    Ik vraag me af of we collectief iets kunnen doen. Hoe kon je onderwijsland bewust maken dat dit soort dingen geen oplossingen zijn? Moeten we iets opzetten? Iets ontwikkelen? De straat op? Campagne voeren? Gaan staken? Hongerstaking? Nog meer ideeën? :-D ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Verbieden is een zwaktebod, dat blijkt maar weer.

    Maar uit alle reacties blijkt ook de kracht van het netwerk. Hoe kan die boodschap worden gericht en overgebracht? Allemaal een mail aan de school sturen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. @Davied: dat was ook mijn gedachte. Echters is naar mijn idee een mail naar alleen deze school niet voldoende, want het gebeurt op zoveel scholen.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Hallo Willem,
    De reacties spreken boekdelen. Je moet je gesteund voelen.

    Ik zou het management vragen waarom ze Google niet verbieden. Dat kan ook erg verstorend werken. Of nieuwssites, of routeplanners.

    Dan kun je het gesprek aan gaan over het waarom van dit verbod. Want wat voor youtube en hyves geldt, geldt voor veel meer sites. Wellicht is het voor de beslissers een eye-opener om te suggereren webdiensten te blokkeren die zij vaak gebruiken.
    Of gebruiken de beslissers geen internet? Misschien is dat het probleem.

    Er valt op iedere school veel te leren. Niet alleen voor de studenten / leerlingen.

    Over de mail-actie: wellicht is het een idee om alleen maar mailtjes te sturen met links naar youtube video's die een educatieve waarde hebben. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Is het misschien een idee om een archief aan te leggen met allerlei educatief materiaal op sites als Hyves en YouTube die bruikbaar zijn voor leerlingen en docenten? Of bestaat zoiets al? Dan weten ze ook gelijk wat ze missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Jee Willem,

    Hier word ik bijna neerslachtig van.

    Je wenst de besluitvormers een gezellig weekend met Michael toe
    http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o

    Ik hoop oprecht dat men zal terugkomen van deze dwaze actie...

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Het is natuurlijk een logische reactie en is te vergelijken met het bedrijfsleven waar historisch 1) bellen naar buiten 2) bellen internationaal 3) email 4) websites 5) hyves 6) msn 7) video van tijd tot tijd wordt verboden en dan langzamerhand weer wordt vrijgegeven.

    Dit soort media leidt echt af. Schattingen zijn dat de gemiddelde kenniswerker 8 uur per weer aan niet zakelijk gebruik van internet spendeerd. Bedrijven als banken, getronics, kpn reageerden dan ook met een zeer restrictief toegangsbeleidt.

    Edocht, langzamerhand wordt het weer opengezet. Waarom? omdat mensen het voor hun werk nodig hebben. Maar wel vaak met een afspraak hoe en waarvoor het internet te gebruiken is. Er is gelimiteerde tijd voor prive doeleinden en je wordt gemonitord.

    Als het de spuigaten uitloopt moet je gecorrigeerd worden. Maar je moet leren hoe je deze media productief kan gebruiken.

    Hyves en Youtube inperken, inpassen en erover nadenken over nut in onderwijs? Ja!

    Totaal verbod? Kind met waswater weggooien.

    Succes @trendmatcher

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Hoi Willem,

    Wat een gedoe! Nou, de reacties op jouw bericht zeggen genoeg, denk ik. Als ze dat bij onze school ook zouden doen, dan kan ik de helft van m'n lessen voor het digitale schoolbord wel in de afvalbak gooien! Je kan hier toch goede afspraken over maken..? Maar zonder meer verbieden...? Wat een onzin! Ik wens je sterkte en wijsheid toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Typisch voorbeeld van een ondoordacht besluit.
    Oei, wat zal men zich hier achteraf voor generen...
    Net als degenen die ooit stripverhalen wilden verbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Willem,

    Ben stomverbaasd over zoveel kortzichtigheid. In mijn werk loop ik ook vaak te prediken over dit soort dingen, maar dan is het gelukkig wijzen op de kansen die we laten liggen door niet van dit soort dingen gebruik te maken.
    Frapant dat in een week dat de minister van onderwijs een warm pleidooi houdt voor de toepassing van wiki's in het onderwijs, en dus de deur openzet naar de mogelijkheden van Web 2.0, bij jullie die deur dus met een zeer geweldadig smak dichtgesmeten wordt.
    Wat een enorm zwaktebod.
    Verlies je goede moed niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Hoi Willem,

    Het verbaast me niet. Het lijkt wel of in deze periode alle vrijheden die verworven zijn ons weer worden afgenomen. Het doet me ook denken aan een idee dat een of twee jaar geleden de kop op stak om alle brommers te verbieden. Daarmee los je toch meteen alles op?! Nu ja, nu is het brommertje pesten geworden. Of dit wat op lost?
    We kunnen ons als pedagogen niet isoleren van de wereld van de jeugd. Hoezo de student centraal? Ja wel als het de organisatie en logistiek betreft, maar niet wat de wensen en behoeften van ze betreft.

    Annette van Liere

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Beste Willem,

    Ik dacht er aanvankelijke over om deze reacte te moeten beginnen met iets als: ach ja, Drenthe!?! Maar ik heb geleerd om randstedeling niet meer zo primair te reageren.
    Bij nader inzien is het zo dat de werkzaamheden van de directie van het Drenthe College een verstorend karakter hebben op de lessen. Onderwijs is een te serieuze zaak om aan schooldirecties over te laten!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Hoi Willem,

    Ik kwam via het blog van Edwin bij je blog terecht. Je verhaal is zo herkenbaar. Bij mij is pas geleden precies hetzelfde gebeurd. Ik krijg iedereen enthousiast voor hyves, behalve de leiding en de communicatie/pr verantwoordelijke die niets willen weten van bloggen, hyves en youtube. Ook bij mij zijn interne workshops hierover niet toegestaan en is een aanbod van het bibliotheekblad om me te interviewen afgewezen. Mijns inziens heeft het vooral te maken met onwetendheid en de angst om de controle te verliezen. Ik weet inmiddels dat als mensen niet overtuigd WILLEN worden je niets aan hun standpunt kunt veranderen. Wat rest is de keuze of jij met hun standpunt kunt leven of dat het tijd wordt voor een andere baan.

    Sterkte in ieder geval!

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Willem,

    k hoef alle reacties geeneens te lezen op dit tijdstip om te constateren dat Drenthecollege zich begeeft richting Web 0,001

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Yo Willem,

    Niet getreurd en lang geweend. Bedenk wel het gaat niet om het bannen van Youtube, Hyves of welke web 2.0 omgeving dan ook. Het gaat om de mogelijkheden van die omgevingen, en dan met name 'user control'. Het statement is duidelijk en onmiskenbaar: een moderne visie op onderwijs en zelfsturing hoort er nu eenmaal bij, maar als het om echte controle gaat weten we met elkaar wie het in het onderwijs voor het zeggen hebben!!

    Paulo

    BeantwoordenVerwijderen
  65. @Willem,
    Wat een vervelende situatie. Niet alleen voor jou (alhoewel ik me kan voorstellen dat het voor jou aanvoelt als een klap in je gezicht en je het gevoel geeft dat je inzet – op zijn zachtst gezegd – niet op waarde wordt geschat) maar ook voor jullie studenten die nu met zijn allen de dupe zijn van de acties van een beperkte groep. Didactisch gezien zeker geen sterke actie! Daarnaast ook vreemd omdat je leerlingen de mogelijkheid ontneemt om te leren van de ervaringen en om optimaal gebruik te maken van de informatieve en communicatieve mogelijkheden van het web. Dit besluit is bovendien een setback voor jullie docenten die hierdoor beperkt worden in hun keuze van leermateriaal in een tijd dat digitaal leermateriaal volop in opkomst is.

    Ik hoop dat de reacties op je weblog de mensen die dit besluit hebben genomen ervan zal overtuigen dat terug te keren op hun schreden en ze aan zal zetten om hun repressieve beleid om te zetten naar een stimulerend beleid!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Die stoomtrein in de reactie van Geert Veneklaas, die is in mijn gedachten ook al opgedoken bij deze soort van verhalen ...

    Hier wat anekdotiek uit mijn vroegere lespraktijk. In respect voor mijn oude school. Ik vertel gewoon wat belevenissen.

    Toen ik me vanaf januari 2007 (halsoverkop, dat moet gezegd, het was nu of nooit dacht ik, ik kon echt niet langer achterblijven) met mijn klassen Nederlands op web 2.0 stortte, liep dat helemaal niet zoals ik gedacht had. Bij mij op school waren alle 'weblogs' toen geblokkeerd: ik kon niet naar mijn eigen leerblog. Ik herinner me nog goed mijn eerste keer ... dat ik uit The Sausage Machine wilde projecteren in de multimediaklas: dat lukte gewoon niet, ik kon er niet op. En ik was me van geen 'kwaad' bewust. Dat ligt aan WordPress, dacht ik. Maar gewoon ook alle edublogs waren geblokkeerd; ik kon bv. niet naar Willy Vermaelen of Margreet van den Berg. Een videootje: niks. Daar stond ik dan. Jeetje. 'Weblogs': ze waren 'verboden terrein', en dat wist ik dus niet. Ach, ik zag van de eerste uren mijn web 2.0-voorbereidingen en -dromen al de mist in gaan...

    Navraag bij de ICT-coördinatoren op school leverde dit resultaat: ze zouden telkens de blogs deblokkeren die ik in de les wilde gebruiken. Wat later verscheen er op mijn leraarsscherm een venster waarin ik zelf de mogelijkheid had om een 'verboden' site te deblokkeren. Die 'zware beveiliging' leverde toch wel veel vertraging en bijkomende moeilijkheden op. Was ik ergens een link in een blogtekst vergeten, liepen we weer vast.

    Wat ik wel een beetje 'leuk' vond: ik had een schriftelijke examenvragenreeks op het net geplaatst en toen ik voor de nabespreking in de klas naar dat document wilde, lukte dat niet ... Stel je voor, mijn examenvragen en -teksten Nederlands, bestemd voor laatstejaars middelbaar waren op school 'verboden'. Mijn scherm meldde dat mijn examen het verboden woord 'sletje' bevatte: en idd, 'breezersletje', van de lijst van nieuwe jaarwoorden van Van Dale Lexicografie. Ik had een vraag gesteld over woordenschat/ lexicografie/betekenisleer in het vakonderdeel 'taalbeschouwing'. 'Zo'n' woord, dat had ik niet als voorbeeld mogen nemen ... Of was ik misschien door mijn professoren slecht opgevoed? In talenstudie hebben de woorden geur noch kleur, hadden ze me altijd voorgehouden. En zo bestudeerde ik taal (en ook literatuur) met mijn leerlingen.

    Manmanman, Willem, dat was twee jaar geleden in het bange Vlaanderen ... Maar dat jij in het vooruitstrevende Nederland in bijna 2009 zulke blokkage meemaakt: dat is toch godgeklaagd!

    Gaan de scholen door deze vorm van censuur de jongeren en hun leraars redden van de decadentie? Mijn leerlingen hebben er toentertijd hard mee gelachen ..., maar we 'zaten' er wel mee, met de hindernissen die we moesten nemen om het web op te kunnen.

    Mijn leerlingen van 16-17 vonden deze soort van 'moeilijkheden' 'typisch schools'... De school weet niet, mevrouw, wat het internet te bieden heeft. Ze kent de échte gevaren niet. Ze wil 'afschermen' van en 'beschermen' tegen dingen die er niet toe doen. Ze is slecht of niet geïnformeerd, mevrouw, en ze weet niet wat wij kennen en kunnen, en dan doet ze zulke domme dingen. Wij zouden beter onze internetkennis en -vaardigheden met de leraren delen, om hen te emanciperen, want ze weten ocharme niet wat ze doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Gelukkig is het bij ons op school niet zo dat door het misbruik dat een enkeling wel eens maakt van sites een hele schoolgemeenschap wordt gedupeerd. Filmpjes van youtube worden regelmatig gebruikt en ook door leerlingen aangeboden. Een voorbeeld van een filmpje in het kader van het Genographic project: www.youtube.com/watch?v=iEILOXO5nsc.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. hallo Willem,

    Aan het aantal reacties kan je zien dat er iets schort op het moment dat een school nieuwe leertechnieken blokkeert.

    Dit soort overhaaste beslissingen vind je overal in Europa terug. Het is meestal een reactie op een onjuist gebruik van nieuwe media door een of een groep leerlingen. Dit soort ondoordachte, overgemakkelijke reacties zetten echter geen zoden aan de dijk.

    Onderwijs heeft ook een opvoedkundige plicht tov nieuwe media. Censuur helpt niemand, zeker en nog in het minst de leerlingen.

    Een van de oplossingen die mij het meest inspireren is het opnemen van digitale geletterdheid in onderwijsbeleid. Dit soort digitale geletterdheid heeft dan betrekking op het verantwoord (leren) omgaan met nieuwe media en leerlingen bewustmaken van zowel de rijkdom als de valkuilen.

    In Groot-Brittanië hebben ze al een mooi begin van een beleid hierrond uitgetekend. Een link digital literacy, deze post linked veel interessante beleidsopties.

    Wat ik een absolute surplus vind aan deze aanpak is: als de overheid een ondersteunend beleidsplan voorlegt aan scholen om met nieuwe media om te gaan, dit meteen ook de scholen aanzet om effectief, efficiënt en verantwoord met nieuwe media om te gaan.

    Dit snel, snel, vanuit Vlaanderen... waar dit beleid nog opgestart moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Hallo Willem,

    Ik ben een van de personen die verantwoordelijke is voor de aanvraag om (enkel) hyves te blokkeren op onze school.
    Laat ik daarbij wel toevoegen dat ik zelf normaal gesproken tegen blokkades ben en zelf ook gebruiker ben van veel media op het world wide web.
    Toch heb ik het aangegeven omdat leerlingen zich helaas niet kunnen houden aan richtlijnen.
    Momenteel wordt in ons lesprogramma bij veel vakken gebruik gemaakt van de computer.
    Ik noem: Nederlands, Moderne vreemde taal, integrale leerlijn, ICT, burgerschap.
    Als docent heb ik (en ook mijn collega's) momenteel meer tijd nodig om leerlingen te controleren op hun overdadig hyves gebruik i.p.v. de vragen die komen uit het lesprogramma.
    Voor de gein zou je eens moeten kijken hoeveel procent leerlingen met hyves, msn en youtube bezig zijn. (Bij deze dus een uitnodiging). Primair is momenteel hyves & youtube.
    Zowel docenten, ouders en zelf leerlingen (met ballen) geven dit aan. Ouders vragen ons wat wij eraan doen.

    Vandaar mijn aanvraag.
    Nog vreemder vond ik de eerste reactie die ik in mijn mailbox vond. "Er zijn collega's die communiceren via hyves met leerlingen" .
    Mijninziens onbegrijpelijk gezien de andere mogelijkheden (die zich beter laten sturen maar die worden geblokkeerd zoals n@tschool en andere elo's).
    Daarnaast dan ook de vraag: leerlingen zijn toch op school om te communiceren 'face-to-face'.

    Verder wil ik best wel een uitgebreide discussie voeren maar... een noodkreet van een docent: leerlingen zitten soms het hele lesuur achter hyves! Help!! Hoe lossen we dit op?

    Richtlijnen opstellen? Voor wie? Laat de leerling zich daardoor leiden? Hoe controleren we dat?
    Wie controleert dat? Wat doen we bij overtreding?

    Let wel: YouTube niet blokkeren is begrijpelijk.

    Arnoud

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Arnoud, in aansluiting op jouw bericht; youtube schijnt ook gebruik te worden bij Connect. Daarnaast mogen leerlingen bij ons olc muziek beluisteren. Youtube: laten staan.
    En mbt het communiceren via hyves: leerlingen hebben ook een mailaccount via de portal.
    Een blokkering van hyves vind ik helemaal niet gek. Op dit moment werken wij zonder olc-medewerker en als je als docent een groep leerlingen daar begeleidt, ben je 9van de 10 keer een agent, zoals jij dat ook al zei.
    Leerlingen zijn niet van hyves weg te slaan, wat ik overigens heel goed snap, want ik gebruik het zelf (thuis!) ook.
    Maar het kost je zoveel van je tijd...

    Mijn voorstel was net als die van Arnoud; kom een dagje kijken bij ons in het OLC en zie hoe de invloed is van hyves op het werkgedrag van leerlingen.
    Misschien kunnen we dan eens bedenken op welke manier we hier mee om kunnen gaan.
    Overigens lijkt me een goede discussie niet overbodig. Aan de ene kant wil je modern onderwijs leveren en biedt 2.0 ontzettend veel mogelijkheden, aan de andere kant zijn er locaties die te maken hebben met deelnemers die hun diploma te denken te behalen met 2 jaar te hyven. En die deelnemers moeten we wel een beetje tegen zichzelf beschermen...
    Of een verbod een optie is, dat weet ik niet.
    Ik weet wel dat binnen ons team een klein gejuich op ging toen we lazen dat hyves in ieder geval verboden zou worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Hyves is een sociaal netwerk waarvan bijna de helft van de Nederlandse bevolking lid is. Leerlingen communiceren er met elkaar over allerlei onderwerpen. Ook over school. Als instelling zou je ipv de hele dag politieagent te spelen en leerlingen te vertellen wat ze niet mogen eens moeten nadenken over andere oplossingen die effectiever zijn. Je kunt bijvoorbeeld opdrachten bedenken waar samenwerken en discussie tussen leerlingen centraal staan. Hyves zou daar een goed platform voor kunnen zijn, omdat leerlingen daarmee vertrouwd zijn. Tegelijkertijd zou je hen dan ook bewust moeten maken van de nadelen van hyves. Op deze wijze hoef je geen agent te spelen, heb je enthousiaste leerlingen en maak je hen bewust van de nadelen van hyves.

    Denk je echt dat je hetzelfde resultaat krijgt door hyves te verbieden?

    Gr. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Communicatiemiddelen verbieden & uitwisseling van informatie verbieden is toch gewoon opbouw van kennis verbieden? En dat op een school...

    Voor mij een reden om mijn kinderen ergens anders naartoe te laten gaan. We hebben onderwijs nodig dat deze dingen omarmt, inkadert en leerlingen leert er optimaal gebruik van te maken.

    Misbruik van dit soort diensten is geen technologieprobleem, maar een motivatieprobleem. Daar zou een school me om moeten kunnen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen