28 januari 2009

Blijvend in ontwikkeling

Blijvend in ontwikkeling is de subtitel van Leraar24.nl
Een paar dagen geleden ontving ik een persuitnodiging met het volgende persbericht:


Minister Plasterk lanceert professionaliseringsplatform Leraar24
Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) van 27 t/m 31 januari start Leraar24; een nieuw online platform voor de verdere professionalisering van leraren. Minister Plasterk zal op 28 januari persoonlijk het startschot geven voor dit nieuwe initiatief van Kennisnet, Ruud de Moor Centrum (Open Universiteit), SBL en Teleac/NOT.
Leraar24 is als het ware een online gereedschapskist voor leraren, vol praktische oplossingen en voorbeelden die zij direct in hun dagelijkse onderwijs kunnen toepassen. Het platform biedt informatie rondom talloze onderwerpen die aansluiten bij het beroep van leraar. Elk thema is uitgewerkt in informatieve video’s en wordt verder aangevuld met verdiepende informatie tot een rijk dossier. Leraar24 wordt grotendeels gemaakt door leraren. Een onafhankelijke lerarenraad met leraren uit verschillende sectoren bepaalt de thema’s van het platform en leraren werken mee aan de productie van de inhoud. Diverse (oud)leraren van het jaar ondersteunen de minister bij de lancering van het platform op 28 januari.
Ik werd van harte uitgenodigd om bij de lancering aanwezig te zijn. Nu moet je je daar niets van voorstellen, dus was het voor mij zeker geen reden om nog een keer extra naar Utrecht te reizen. Wel bracht ik even een bezoekje aan leraar24.nl en begon me steeds meer vragen te stellen. Helaas had ik niet de tijd om daar verder werk van te maken.

Margreet van de Berg en Pierre Gorissen hebben die tijd wel genomen en zij plaatsen terecht de nodige kanttekeningen. Daarom wil ik graag verwijzen naar hun berichten!
Pierre verwijst ook naar de disclaimer pagina en geeft een korte samenvatting:
"Jij mag niks zonder schriftelijke toestemming en zij mogen alles."

Toch loont het de moeite die pagina eens helemaal door te lezen!
Eigenlijk willen ze niet eens dat je reclame voor de site maakt want het logo mag ik hier niet eens overnemen (zonder uitdrukkelijke toestemming)!
"Gebruik van het logo van Leraar24 ten behoeve van linken of verwijzen, zonder onze uitdrukkelijke toestemming."

Zien jullie het voor je dat ik eerst een mailtje ga sturen met de vraag of ik voor een blogbericht alsjeblieft hun logo zou mogen gebruiken? In welke tijd leven we eigenlijk?
Eigenlijk wil ik alle bloggers oproepen hier aandacht aan te besteden en hun mening te geven op de regels zoals leraar24.nl die heeft vastgesteld.
Ik heb weinig tijd voor nuancering, dus houd het kort: BELACHELIJK!

Gezegd moet worden dat ze een mooie pay-off bedacht hebben: Blijvend in ontwikkeling.
Ik hoop dat de bedenkers de kritiek feedback die binnenkomt ter harte nemen en er wat mee doen. Eigenlijk zou een organisatie als Kennisnet die Creative Commons en delen zo hoog in haar vaandel heeft staan hier niet eens mee moeten willen samenwerken onder deze voorwaarden...

4 opmerkingen:

  1. Hoe kan ik nou akkoord gaan met de eerste regel van hun disclaimer wanneer deze luidrt:

    "Door deze internetsite te benaderen en/of de op of via de internetsite aangeboden informatie te gebruiken verklaart u zich akkoord met de voorwaarden."



    Ik kan alleen maar hun disclaimer lezen wanneer ik op hun site kom..... eh ik snap het echt niet.
    Catch-22 was iig duidelijker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voorstel in Twitter was zojuist om Ronald Plasterk eens mee te laten kijken bij Maxime Verhagen in Twitter en hem over te halen daar actief te worden. Mijn post zit in de koker...tís weer woensdag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Willem,
    Ik snap helemaal niets van de laatste acties van Plasterk. Eerst Wikiwijs, nu weer dit. Ik heb het gevoel dat het allemaal losse flodders zijn die niet vanuit het onderwijsveld komen maar alleen bedoeld zijn om te scoren. Of ben ik te negatief? Ik begin erg te twijfelen. Jullie hebben destijds als bloggers je visie uiteen mogen zetten. Heb jij inzicht in wat er gebeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze disclaimer is duidelijk geschreven door iemand met weinig verstand van internet en al helemaal niet van Web 2.0. Pierre's samenvatting ("wij mogen alles met uw werk en u niets met het onze") is volkomen correct.

    Om een paar fouten te noemen:
    - Overnemen in het kader van nieuws is toegestaan (persexceptie, artikel 15 Aw)
    - Het tonen van hun logo bij berichten over Leraar24 is toegestaan (beeldcitaat)
    - Framen en inline links mag ook, zolang je maar niet doet alsof je een commerciële band hebt met Leraar24 of dat de content van jou is (zie Batavus-arrest)

    Ridicuul en bewijs dat men niet weet waar men het over heeft is het verbod om de broncode van de HTML te mogen achterhalen.

    Waar "hyperlinks of een vorm van linken die de URL wijzigen" over gaat is me volstrekt onduidelijk.

    Men eist afstand van de persoonlijkheidsrechten wanneer je een bijdrage plaatst. Dat is maar beperkt toegestaan.

    Onbedoeld hilarisch vond ik het "Leraar24 ervaart geen enkele aansprakelijkheid". Ik ervaar dat ook zelden, hoewel aansprakelijk gesteld worden een interessante ervaring kan zijn zo schijnt het.

    BeantwoordenVerwijderen