11 mei 2009

Lengte- en breedtegraden

Voor veel mensen zal het werken met GPS tools gesneden koek zijn, maar voor mij ging er de afgelopen twee weken een nieuwe wereld open. En dat allemaal na de aanschaf van zo'n simpele GPS-logger waarover ik eerder een bericht plaatste.
Ik blijf het fascinerend vinden hoe makkelijk je na een tocht via bijvoorbeeld Google Maps of Google Earth precies kunt terugkijken waar je gewandeld hebt, hoe lang je erover gedaan hebt en op welke hoogte je zat. Dat je vervolgens de foto's die je onderweg maakt ook nog precies op de juiste plaats kunt zetten maakt het helemaal mooi!
Kortom, ik heb me kostelijk vermaakt en avonden doorgebracht met allerlei on- en offline applicaties die (in de meeste gevallen nog gratis ook) je op allerlei manieren helpen om de gegenereerde GPX bestanden te bewerken en te laten zien.
Het is ondoenlijk en valt buiten de strekking van dit weblog om alle links te noemen die ik gevolgd heb en de programma's die ik heb uitgeprobeerd, maar ik ben er nog lang niet op uitgekeken.
Geloof ook dat er heel veel manieren zijn om deze zaken in het onderwijs te gebruiken en waarschijnlijk gebeurt dat ook al op veel plaatsen.
In ieder geval heb ik me opgegeven voor de Workshop interactieve GPS-tochten op 2 juni, georganiseerd door SURFnet.

De volgende stap is natuurlijk de aanschaf van een écht GPS apparaat, maar ook met die simpele GPS-logger kun je dus al veel plezier beleven en dingen ontdekken. Overigens is Garmin net uitgekomen met de Oregon 550(t) waar een camera ingebouwd zit die de opnamepositie dus gelijk opslaat!
Ken je onderwijstoepassingen of wil je toch meer weten van mijn ontdekkingstocht langs software en online applicaties, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

1 opmerking: