07 augustus 2009

Nu al 4 X 23 dingen

Het begon in 2006 met 23 Things, een weblog met 23 oefeningen die je kon doen om je kennis uit te breiden in het werken met internet en op het gebied van web 2.0 toepassingen. Bedacht en onder Creative Commons uitgebracht door Helene Blowers voor de bibliotheek van Mecklenburg County, USA.
Het sprak me gelijk aan door de gekozen aanpak en ik adviseerde Kennisnet om het te vertalen naar het Nederlands. (Zie ook dit bericht bij Pierre Gorissen en de comments).

Kennisnet nam het advies over en liet alles in een wiki plaatsen: Cursus Web 2.0 met 23 dingen. De eerste Nederlandstalige versie van 23 dingen was een feit!

Terzelfdertijd gaf de Vereniging van Openbare Bibliotheken opdracht aan Rob Coers om 23 Things te vertalen en te bewerken, opnieuw met toestemming van Helene Blowers.
Zo kwam er nog een versie op de markt, speciaal geschreven voor medewerkers van bibliotheken: 23 Dingen : ontdek, speel en leer over Web 2.0
Beide partijen wisten niet van elkaars initiatieven helaas.

Eind 2008 is 23 Dingen opnieuw bewerkt voor het onderwijs, met docenten in het voortgezet onderwijs en roc’s als doelgroep. Deze keer in opdracht van het vernieuwingsproject GPS van de Overijsselse Bibliotheken.
Zo kregen we 23 Onderwijsdingen, inmiddels dus een derde variant.

En sinds kort is er dan 23 OVC dingen, met als subtitel: Mediawijsheid, toepassingen in het onderwijs.
OVC staat voor De Onderwijsvernieuwingscoöperatie, een club waar ik tot op vandaag met alle respect nog nooit van had gehoord. Rondkijkend op hun site zie ik echter dat ze heel veel doen, zo te zien met veel subsidiegeld.
Inmiddels is deze variant gevuld tot en met stap 6.
Ik kan nog niet goed ontdekken waarin deze versie zich onderscheidt van de vorige en waarom die dus gemaakt moest worden. Op de site staat (bij welkom) dat deze cursus is bedoeld voor docenten en leermateriaalarrangeurs in het voortgezet onderwijs, dezelfde doelgroep als waar 23 Onderwijsdingen voor bedoeld is.

Eerlijk gezegd begrijp ik dus niet helemaal waarom er nu nóg een versie uitgebracht moet worden? Moest er een subsidiepotje worden opgemaakt? Deugden de andere versies niet?
Juist dat was de reden waarom Kennisnet dus koos voor een wiki. Dat geeft iedereen namelijk de mogelijkheid om zaken te verbeteren en toe te voegen!
Waarom nu niet alle energie (en publiek geld) bundelen en zorgen voor één goed produkt waar iedereen naar verwezen kan worden?
Web 2.0 waar de 23 dingen ons wegwijs in wil maken gaat over delen en samenwerken. Waarom roepen we dat wel, maar brengen we dat niet in de praktijk door kennis (en middelen) te bundelen?

Als ik nu mensen op weg wil helpen moet ik ze verwijzen naar:
  1. http://webtweepuntnul.wiki.kennisnet.nl/Algemeen
  2. http://www.23dingen.nl/
  3. http://www.23onderwijsdingen.nl/
  4. http://www.prodocent.nl/mediawijsheid/
Als ze me vragen wat het verschil is en wat de beste methode kan ik alleen maar zeggen:
Zoek dat zelf maar uit...
Aan de andere kant: er zijn natuurlijk ook meerdere Edublogs:-)

10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je al die biebdingen, ambtenarendingen en juffendingen moet zien als klassen.
    Niet iedereen kan het opbrengen in d'r(m/v) eentje een cursus te doorlopen.
    Ik denk dat de meesten steun van medestudenten nodig hebben.
    En dat je die klassen online kunt terugvinden, da's een kwestie van 2.0,
    toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezien? -> http://open-source.expectable.net/nu-al-4-x-23-dingen Is dat een experiment van jou of 'jat' iemand integraal jouw tekst?

    Overigens ben ik het met jouw constatering eens. Treurig dat telkens opnieuw het wiel wordt 'uitgevonden'. En wat een verspilling van middelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dacht dat de bieb er al 24 had...de meeste dingen wint? Ben het met je eens samen delen en kwalitatief versterken. Denk ook dat doelgroep er toe doet (taalgebruik en ict vaardigheden) maar dan kun je gewoon op 1 plaats 23 dingen voor dummies en 23 dingen voor leerlingen maken bijvoorbeeld. Iets voor de wikiwijsmanager?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Och er zijn gebaseerd op de oorspronkelijke 23 dingen al meerdere varianten bedacht.
    11 dingen voor het onderwijs, 15 dingen voor ambtenaren, 23 dingen voor de politie, 23 dingen voor ambtenaren.
    Dat er verschillende versies zijn is geen enkel probleem. Dit is volgens mij juist een heel goede ontwikkeling. De 23 dingen voor bibliotheken heeft zo een aantal onderwerpen die niet direct interessant en toepasbaar zullen zijn voor andere doelgroepen zoals juffen en meesters. Deze speciale versies zijn in mijn ogen gewoon een op maat gemaakt pakket voor één speciale doelgroep.

    Belangrijker dan de inhoud is volgens mij de manier waarop deze ondersteund wordt. Want hoewel de wiki van kennisnet al erg lang online staat is deze volgens mij helemaal niet zo veel gebruikt als de versie die door Rob Coers vertaald is.
    Dit komt niet omdat de inhoud zo heel erg verschild, maar wel doordat de wijze waarop deze aangeboden en ondersteund wordt. De wiki van kennisnet is online gezet en wordt niet actief gepromoot en aangeboden. Terwijl de 23 dingen cursus van Rob Coers wel actief gepromoot en ondersteund wordt. De 23 dingen van Rob Coers worden ook aangeboden als betaalde cursus waarbij cursisten actief ondersteund en begeleid worden.

    Als je wilt dat een cursus zoals de 23 dingen slaagt, dan moet je dus meer doen dan deze alleen online zetten en wachten totdat mensen hem vinden en zichzelf motiveren om de cursus ook daadwerkelijk te gaan doorlopen.

    Ik denk dat als ik mensen zou moeten adviseren om een van deze cursussen te volgen, dat ik dan toch de 23 onderwijsdingen zou aanraden. Simpelweg omdat deze van jou lijst het meest op het onderwijs is toegespitst en ook actief ondersteund kan worden.
    Ook zou ik mensen uit het onderwijs eens aanraden om in contact te treden met de locale bibliotheek. Ik weet dat er al verschillende bibliotheken zijn die zelf een 23 dingen traject hebben doorlopen en deze nu zelf aan het organiseren zijn voor hun klanten en onderwijsinstellingen in hun eigen regio.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @allemaal,

    Ik kan jullie daar wel wat over vertellen; ik ben namelijk deze cursus aan het opzetten ;-)
    De cursus 23-dingen is opgezet voor het bibliotheekwezen. Als je die wil gebruiken voor het onderwijs dan moet je daar e.e.a. aan wijzigen en toevoegen. Er is inderdaad een versie van Kennisnet maar die wordt niet echt actief door hen gepromoot en eerlijk gezegd ben ik daar ook niet heel enthousiast over. Er is ook een versie van 23 onderwijsdingen gemaakt door de bibliotheek; om precies te zijn: in opdracht van de Overijsselse bibliotheken is er door Rob Coers een onderwijsversie gemaakt. Een goede zaak: bibliotheken en scholen werken immers vaak samen waar het gaat om het gebruik van (geschreven en gedrukte) bronnen. Deze versie is inmiddels gebruikt door een school in Hengelo.

    Ikzelf ben onder de indruk van de inhoud en het concept van 23 Dingen, en heb het gebruik daarvan gepromoot bij o.a. SURFnet en De Onderwijsvernieuwingscoöperatie. En zoals het een goed docent betaamt: wij willen natuurlijk ook een eigen versie ;-) Dat mag je eigenwijs noemen: ik vind het zelf positief dat we zo steeds mooiere en meer op de situatie toegepaste versies maken. Bij het maken werk ik samen met Annemarie (Essen2punt0) die zich namens de Overijsselse bibliotheken bezig houdt met de door hen uitgezette versie van 23 Onderwijsdingen.

    Dat de cursus die Willem signaleerde nog niet is gepromoot ligt aan een aantal zaken. Allereerst is de cursus nog in opbouw. De cursus wordt namelijk toegespitst op wat de scholen van De Onderwijsvernieuwingscoöperatie willen, en dat wijkt op een (beperkt) aantal punten af van de door de OBD opgezette versie. Daarna wordt een pilot gedraaid voor een beperkt aantal deelnemers van De Onderwijsvernieuwingscoöperatie met de versie die nu wordt ontwikkeld. Op basis daarvan zal de cursus waar nodig weer bijgesteld worden en - hopen we - breder gebruikt worden in die kring. Over de veranderingen die wij op dit moment doorvoeren heb ik net afgelopen week contact gehad met Essen2punt0 omdat we denken dat wat wij leren ook voor hen zinvolle informatie is.

    Dat de cursus (gedeeltelijk) wel online staat is omdat we nog bezig zijn met de vormgeving e.d. en het dan handig is als er al e.e.a. te zien is. Daarnaast geldt natuurlijk dat wat je gebruikt aan CC-materiaal je ook weer als CC-materiaal moet teruggeven. De cursus wordt dus wel gemaakt voor de scholen van De Onderwijsvernieuwingscoöperatie maar het is wel de bedoeling dat andere scholen ook toegang krijgen tot die materialen. Maar om het materiaal te promoten is het dus nog gewoon veel te vroeg: het is materiaal is nog niet compleet en wat er is is nog niet helemaal af.

    Wat betreft de versie van 23 Dingen voor het HO: daarmee zijn we nog helemaal in de beginfase, maar ook die zal onder een CC-licentie gepubliceerd worden. Eerlijk is eerlijk: de eer voor deze zeer succesvolle cursus komt toe aan Helen Blowers en de vertaling van Rob Coers is geweldig. Ik ben dan ook heel blij dat iedereen zijn kennis deelt in dit traject en dat we zo stapje voor stapje verder komen en voor iedereen een op zijn of haar situatie toegespitste versie kunnen maken. Dat betekent wel dat er een heleboel cursussen komen, en misschien maakt dat het lastig om te kiezen wat je wilt gaan doen. Maar wat ik heb geleerd van Rob is dat het niet alleen het cursusmateriaal is dat 23 Dingen interessant maakt: het gaat ook om de begeleiding en het netwerk dat je opbouwt. En wat dat betreft kan ik me aansluiten bij het advies van Willem: maak niet zomaar een keuze maar kijk (ook) wie de cursus aanbiedt en laat dat meetellen in je beslissing!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wilde even wachten op de reactie van Margreet zelf. :) Ik denk dat we in Overijssel door te kiezen voor Creative Commons (net zoals 23 dingen en ook de wiki van kennisnet zelf) in ieder geval bewust zijn van het feit dat kennisdeling ook zorgt voor nog meer kennisdeling.

    Ik ben heel trots op 23 onderwijsdingen. Natuurlijk blijft het een produkt waar we aan moeten blijven werken om het mooi te houden. We gaan bijvoorbeeld de teksten in de komende weken nog eens helemaal doorpluizen. Dat soort feedback krijg ik juist ook vanwege het samen delen en creëren. Ik hoop ook dat de versie voor het primair onderwijs, waar we ook al druk mee van start zijn qua planning en mogelijke samenwerking, ook zulke mooie dingen gaat opleveren.

    Ik deel de mening van Elke ook wel. Diverse klassen hebben diverse doelgroepen en diverse methoden. 23 onderwijsdingen is bijvoorbeeld ook heel goed mee te nemen in een project als Biebsearch, wat we in Overijssel (en waar het in Zwolle mee begonnen in), Flevoland en een stukje Gelderland aan het uitvoeren zijn. Juist verankering is zo wezenlijk van belang, maar ook ondersteuning en coaching.

    Je hebt gelijk, er zijn diverse versies en er komen er nog veel meer. Dat heeft 23 dingen ook teweeggebracht. Als bibliotheken voelen we ook dat we er iets mee willen en kunnen. Samenwerking is in ieder geval een belangrijk uitgangspunt dat we nastreven.

    Kennisnet waren we trouwens niet vergeten in het geheel. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En sommigen pakken het wat bescheidener aan dan 23 dingen ineens. De universiteitsbibliotheek in Leiden doet in haar cursus voor medewerkers (7dingen.weblog.leidenuniv.nl) maar 7 dingen.

    "Er zijn 91 interne deelnemers gestart met de cursus. Er waren ook 12 deelnemers van buiten de Leidse bibliotheken. Van de interne deelnemers haalden er 30 de eindstreep: zij hebben alle opdrachten uitgevoerd. "

    Die 30 die de eindstreep haalden waren er waarschijnlijk minder geweest bij een meer ambitieuze doelstelling om 23 onderwerpen te behandelen ipv 7. En dan hebben we het met 30% over een 'rendement' wat in een normale onderwijssituatie al bedenkelijk laag gevonden zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zouden die 23 punten niet handiger ingedeeld kunnen worden? Nu lijken sommige dubbelop.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Rino: dat kan ik me zeker voorstellen. Ik denk dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn om met elkaar te komen tot een vorm van leren, spelen en werken.

    @Steven: het is wel bewust om sommige dingen nogmaals aan de orde te laten komen. Hetzij vanwege verdieping, hetzij omdat je ze op een andere manier aan bod wilt laten komen.
    Zelfs de allereerste 23dingen (van Helene Blowers) zijn door haar vrij arbitrair bedacht en hadden ook heel anders uit kunnen pakken. Daarnaast is het absoluut een intensief programma. Soms vergt een ding veel inzet en dan 'gun' je een cursist daarna iets meer herkenning en spielerij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Rino Jammer dat er van de 90 maar 30 mensen de eindstreep hebben gehaald. Dit ligt bij de meeste 23 dingen trajecten wel wat hoger. Ik vermoed dat dit voornamelijk ligt aan de manier waarop het traject begeleid wordt en aan de prioriteit die het management van een organisatie hier aan geeft.

    Bij de 23 dingen worden groepen gevormd die begeleid worden door een coach en zowel door elkaar als de coach gemotiveerd worden om door te gaan. Ook zijn niet alle 23 dingen trajecten even vrijblijvend. Vaak krijgen medewerkers die de cursus volgen van de 2 uur die voor een ding staan er 1 (en soms zelfs 2) vergoed door het bedrijf. Dan wordt er van medewerkers dus ook wel verwacht dat ze het traject helemaal afronden.

    BeantwoordenVerwijderen