24 maart 2010

Kennisdelingsworkshop Digiborden in het MBO

IMGP0288Vandaag organiseerde Kennisnet in samenwerking met saMBO~ICT een kennisdelingsworkshop over Digiborden in het MBO. Op basis van deze workshop wordt over dit onderwerp door Maaike Stam een boekje geschreven "Digiborden in het MBO, Hoe? Zo!".
Ik was daar met een aantal enthousiastelingen, criticasters, docenten, beheerders, (helaas geen studenten) om het onderwerp van zoveel mogelijk kanten te belichten.
Facilitator Addy de Zeeuw leidde ons op zijn eigen creatieve wijze door de dag met veel flapovers, viltstiften en post-it velletjes, maar zonder digibord. We hebben hard gewerkt! Met wat we allemaal besproken hebben zou je zo al een boek kunnen vullen. Visie, keuzeproces, kosten, aanschaf, implementatie, scholing, software... het kwam allemaal voorbij.
Maar de hamvraag: Wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een digibord? bleek nog best moeilijk te beantwoorden. "Het valt zo moeilijk uit te leggen, je moet het ervaren" was een van de reacties.

IMGP0260Nu ben ik zelf niet zo'n actief digibord gebruiker, maar heb daar natuurlijk wel een mening over.
Een van de stellingen die ik aandroeg was:
Er mag geen digibord de school in als de bijbehorende training voor gebruikers niet goed is geregeld.
Klinkt voor de hand liggend, maar om het wat ingewikkeld te maken was een andere stelling van mij:
Digiborden moeten zo zijn dat je er geen training voor nodig hebt maar er gelijk mee kunt werken!
Tja, daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen. Laten we het erop houden dat ik een enthousiaste criticaster ben.
Natuurlijk zie ik hoeveel borden er inmiddels in scholen hangen en hoe ze vaak op een prima manier gebruikt worden. Helaas echter kom ik ook andere situaties tegen waarin alleen een beamer prima zou voldoen.
De omstandigheden in het MBO zijn dan ook totaal anders dan bijvoorbeeld in het basisonderwijs waar een leerkracht de hele dag in hetzelfde lokaal met dezelfde groep doorbrengt. Je zult je maar op bevel van de bel iedere drie kwartier naar een ander lokaal moeten haasten en dan ook nog je notebook moeten aansluiten op de beamer en het digibord calibreren. Dit alles natuurlijk na de registratie van de aan- en afwezigheid.
Natuurlijk chargeer ik maar af en toe is het best leuk om advocaat van de duivel te spelen...

IMGP0275Aan het eind van de dag mochten we aangeven wat we absoluut niet zouden willen missen in het uit te brengen boekje en wat er naar onze mening dus beslist in zou moeten komen.
"Ik wil graag een paar leuke filmpjes met good practices in het boekje" was mijn antwoord... maar nee, het wordt geen interactieve digitale uitgave waar je (via een digibord) lekker doorheen kan klikken.
Laatste vraag: Wanneer komt het boekje uit? Antwoord: Als het klaar is!
Maar Maaike kennende laat ze er geen gras over groeien en kunnen we Digiborden in het MBO, Hoe? Zo! voor de zomer al verwachten.

1 opmerking:

  1. Dag Willem,

    Een hele dag praten over het digibord zonder een digibord. Apart!
    Ik plaats wel vraagtekens bij je opmerking dat de leerkracht in het VO van het ene naar het andere lokaal moet en met zijn laptop loopt te zeulen. Da's toch niet meer van deze tijd! Ik zou niet meer dan m'n usb-stick willen hebben en een goede online bookmarkssite.
    En op het bord een vaste pc aansluiten. Heeft betere specs dan een gemiddelde laptop voor hetzelfde geld en lesgeven maar!
    Maar ik zie het in het VO ook gebeuren hoor! En dan loopt de leraar steeds naar zijn bureau om op ENTER te drukken om de volgende dia van de PPT te laten zien...

    Hartelijke groet, Henk

    PS Wat kun jij toch gemene vragen stellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen