13 oktober 2011

Netwerkbijeenkomst Nnoal

 Jan Knuivers boeit de zaal!
De bijeenkomst van afgelopen dinsdag stond in het teken van Augmented Reality, met op het programma drie sprekers.
Fred van Rijswijk had ik al eerder gezien met een vlot verhaal over de mogelijkheden van AR aan de hand van leuke voorbeelden en mooie filmpjes.

Jan Knuivers, leerkracht op OBS de Berkel in Rekken vertelde hoe de kinderen bij hem op school modellen maken van speeltoestellen voor op het schoolplein en die vervolgens laten scannen in het fablab in Enschede. Ik heb al eerder over een dergelijk project geschreven, maar dit project gaat nog een stapje verder dan Architect-Toon! De 3D scans worden omgezet naar Layar met behulp van Hoppala, waardoor de kinderen hun creaties (bijna) in het echt kunnen zien staan op het schoolplein door hun smartphone! Meer informatie over dit project vind je bij Kennisnet.

Tenslotte Harry Gankema van de KPC-groep over QR Codes in het techniek onderwijs. Informatieoverdracht met semacodes (een variant op QR codes) en een sony psp-3. Informatie just in time en just in place voor leerlingen die werken aan ingewikkelde apparaten. Minder belasting van de docent, langer zelfstandig doorgaan in een taak en meer begrip omdat de uitleg visueel is. En ook: geen kosten voor data transfer want alle tekst en filmpjes staan op de harde schijf van de psp. Harry liet ervaringen zien van een vmbo school aan de hand van duidelijke beelden en filmpjes. Harry weet als geen ander om ingewikkelde dingen op een eenvoudige manier uit te leggen en ontdekt steeds weer nieuwe mogelijkheden. Een genot om naar te luisteren!

We waren weer te gast in de Mensa van het KW1 College waar we hartelijk ontvangen werden door tweede jaars studenten die heerlijk voor ons kookten en uitstekend bedienden. Ook dat maakt de bijeenkomsten van het Nnoal altijd tot een feestje!
Tenslotte een pluim voor Floor Bazelmans die prachtige liedjes ten gehore bracht, waaronder eigen composities met speelse teksten.
Meer foto's staan op het Nnoal weblog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten