Hoogtepunt voor mij was de presentatie die gegeven werd door Fred van Vliet, voorzitter van het College van Bestuur van het Grafisch Lyceum Rotterdam. Hij is al dertig jaar werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en heeft de school zich zien ontwikkelen tot hét instituut op het gebied van Media en Communicatie opleidingen op mbo niveau. Een ontwikkeling die grotendeels gelijk op is gegaan met de vooruitstrevende ideeën op het gebied van ICT. Een aanpak die duidelijk verschilt met die van vele andere scholen in Nederland. Dit laat zich het best omschrijven met de visie dat bestaande technieken niet goed genoeg zijn voor het Grafisch Lyceum Rotterdam. Fred van Vliet gelooft stellig in deze aanpak en heeft om die reden dan o.a. ICT in zijn portefeuille.
Hij deed een boekje open over de manier waarop hij aankijkt tegen het onderwijs en hoe je dat het beste, het meest efficiënt, het meest effectief, maar ook het leukst kunt organiseren.
Één uitspraak in het bijzonder bleef bij mij hangen:
Fred van Vliet: "De voorzieningen bij ons op GLR zijn zo goed dat een student niet eens met zijn eigen spullen wíl werken". #samsam12
— Willem Karssenberg™ (@trendmatcher) mei 8, 2012
Laat die eens even op je inwerken...
Je zou raar staan te kijken als ROC studenten met een oude VW motor in de tram zitten op weg naar school omdat ze de opleiding autotechniek volgen. Of een ander met een plaat berkentriplex omdat hij bij bouw, hout & meubel zit.
Maar we gaan het normaal vinden dat ze hun eigen IT spullen meenemen. Waarom eigenlijk? Omdat we er dan zelf niet voor hoeven te zorgen?
Van een docent accepteren we het dat deze zegt: "Ik gebruik geen smartphone zolang mijn baas dat niet wil betalen". Van studenten gaan we echter verwachten dat ze hun eigen spullen meenemen!
Waarom eigenlijk? Waarom zorgen we er zelf niet voor?
Deze laatste vragen hebben niets met de sessie van Fred te maken, maar kwamen pas daarna bij me op bij de afsluitende forumdiscussie over BYOD, een hype waar iedereen opeens een mening over blijkt te hebben.
Ik nog niet, want ik ben er nog niet uit....
Mooi je argument dat een leerling ook niet met een VW motor of een plaat triplex in de tram gaat zitten. Ben het met je eens! Ook trouwens met het (kul) argument: als de docent geen smartphone krijgt dat ie deze niet wil gebruiken. Maar ja..jij kent mijn werktelefoon...wij doen 't gewoon :-)Ook ik ben er nog niet uit, zolang het nog een middel en doel discussie blijft. Het kan nog zo'n hip device zijn dat je leerlingen er in laat slepen of zelf als school aanbiedt..maar als er niets op en mee gebeurt is het net een onderzeeboot in Zwitserland
BeantwoordenVerwijderenAh. Altijd genieten van leuke vergelijkingen. Maar toch:
BeantwoordenVerwijderenWe voorzien de studenten toch ook niet van potloden, pennen, agenda's, rekenmachines en notitieblocs.
Geen Apples met Blackberries vergelijken: het gereedschap op een academie waar met state-of-the-art technologie wordt gewerkt, kun je toch niet vergelijken met de spullen die een middelbare school-leerling nodig heeft.
@Theo P,
BeantwoordenVerwijderenBedankt, reacties zoals die van jou helpen me bij het bepalen van mijn mening.
Zoals gezegd ben ik er gewoon nog niet uit. Als een computer inderdaad net zo gewoon is als een puntenslijper heb je helemaal gelijk!
Laatst zei een collega mij dat BYOD niet moest betekenen "Buy Your Own Device". Je moet de mogelijkheid hebben je eigen technologie te gebruiken, maar niet de verplichting. De discussie ging overigens over BYOD voor medewerkers. Ik vind overigens wel dat je devices op de 'boekenlijst' kunt zetten. Maar dan moet je wel besparen op andere kosten. Ik vraag me overigens wel af hoe het Grafisch Lyceum realiseert dat het steeds over state of the art beschikt. De iPad 1 is twee jaar oud, en zeker niet meer state of the art (maar wel nog goed genoeg).
BeantwoordenVerwijderenOverigens praat ik liever over Bring Your Own Technology. Het gaat niet alleen om devices, maar ook om applicaties.