13 augustus 2013

Tabel Import Wizard van PDF naar Google Spreadsheets

Een tabel vanuit een PDF bestand kopiëren en plakken in een Google Spreadsheet gaat niet zo maar. Als je dat probeert komt alles in één cel terecht.

Ik heb nu een tool gevonden bij GoogleAppsTips en vertaald die de gegevens uit een PDF tabel - die gescheiden worden door spaties of tabs - converteert naar een HTML tabel die correct geïmporteerd wordt in Google Spreadsheets.

Kopieer en plak de inhoud van een tabel vanuit het PDF bestand simpelweg naar het tekstkader op deze pagina en klik dan op Maak HTML.
Klik daarna op Selecteer alles en plak het resultaat in je Spreadsheet.

NB: De tool werkt helaas alleen goed als er geen spaties gebruikt worden in de cellen en is daarmee vooral interessant voor het overnemen van getallen. Workaround is om daar waar nodig spaties te vervangen door streepjes.

1 opmerking:

  1. Dag Willem,

    De bewerking die je beschrijft lijkt erg veel op een functie die beschikbaar is in Excel: van tekst naar kolommen (2007 e.v. - tabblad gegevens).
    Ook daar geef je aan wat het scheidingsteken is (meestal TAB) en vervolgens worden de gegevens uit een kolom verdeeld over de verschillende kolommen. Je wordt aan de hand genomen door een wizard. Deze functie is ook erg handig als je een CSV-blad wilt omzetten in een bewerkbaar Excelblad.

    Wist dat dat ook in Word (2000 e.v.) kan?
    Als data gescheiden worden door een TAB, selecteer je de gewenste tekst en daarna ga je naar het tabblad invoegen - 'tabel > tabel invoegen'. De geselecteerde tekst is nu in een tabel geplaatst.

    De tabel kun je kopiëren en plakken in Excel (of elk ander spreadsheetprogramma).

    BeantwoordenVerwijderen