30 november 2014

Leerlingen en privacy

Mooi zoals iedere edublogger een eigen invalshoek kiest in de discussie over Basispoort en de achterliggende uitgeverijen.
Tot nu toe heb ik de bijdragen gelezen van:
Is er nog meer geschreven? Ik hoor het graag en neem de links hier op!
Hier dan mijn duit in het zakje.
Vorig jaar was ik op de BETTshow in Londen en bezocht daar de stand van een educatieve uitgeverij. Ik kreeg een demonstratie van een prachtige app waarmee alle leerboeken van de uitgeverij gedigitaliseerd werden zodat ze via een iPad zijn te raadplegen. "Dit zijn toch niet meer dan veredelde PDF'jes?" vroeg ik om de uitgever een beetje op gang te helpen...
"Nee man, er gebeurt veel meer!" zei de man op stoom gebracht.

Wij volgen iedere klik van de leerling. We zien dus hoe lang hij op een bepaalde bladzijde blijft hangen, welke bladzijden hij overslaat en welke bladzijden hij vaker oproept. Dat laatste kan bijvoorbeeld twee dingen betekenen: Wat daar staat vind de leerling heel interessant, of hij begrijpt de stof die daar behandeld wordt nog niet goed. Voor ons interessante informatie, want misschien hebben wij de uitleg niet goed geformuleerd en moeten we de tekst aanpassen. Maar ook als we zien dat heel veel leerlingen dezelfde pagina's overslaan geeft ons dat waardevolle input...

"Maar jullie monitoren dus eigenlijk alles wat de leerling wel en niet doet. Hoort die leerling daar niet van op de hoogte te zijn?"
"Ja, daar hebben we inderdaad nog wel een dingetje. We staan pas aan het begin hè..."

Kortom, Basispoort is slechts het doorgeefluik en slaat daarvoor een paar (al teveel) gegevens op.
Maar daarna begint het feest pas echt! Op het moment dat er contact is gelegd met de bijbehorende software van de uitgeverij kan alles gemonitord en gevolgd worden. Vervolgens is het afhankelijk van de intelligentie van de achterliggende systemen in hoeverre en op welke manier data gekoppeld en geïnterpreteerd worden. Ga er maar vanuit dat wij daar geen benul van hebben en de sky de limit is. Brengt dat potentieel gevaren met zich mee? Lees het verhaal van Wilfred nog maar eens!

Overigens vond bovenstaand gesprek plaats in Londen, maar was dat met een Nederlandse uitgeverij.

De vraag die ik nog heb openstaan voor RTL: Hebben jullie ook gekeken naar Squla en hoe die omgaat met leerlinggegevens? Deze vraag is interessant omdat RTL een belang van 20% blijkt te hebben in Squla... Rare wereld hè?

4 opmerkingen:

  1. Ik heb dat allang zien aankomen, maar het is echt niet pluis wat er allemaal gaande is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op "Vanaf de Zijlijn heb ik twee blogposts geschreven waarin ik e.e.a. verzameld heb:

    RTLNieuws: Privégegevens leerlingen doorgespeeld aan uitgevers
    http://www.manssen.nl/2014/11/26/rtlnieuws-privegegevens-leerlingen-doorgespeeld-aan-uitgevers/

    RTLNieuws meldt nieuwe ophef over privacy leerlingen
    http://www.manssen.nl/2014/11/29/rtlnieuws-meldt-nieuwe-ophef-over-privacy-leerlingen/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willem, bij deze ook mijn bijdrage. Misschien kun je hem opnemen in je blogpost.
    Vanuit SCOH zitten wij er erg dicht op. Dat komt niet geheel tot zijn recht in de berichtgeving van RTL.
    http://witblauw.blogspot.nl/2014/12/basispoort-privacy-rtl.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. André en Remko, hartelijk dank voor jullie aanvullingen!

    BeantwoordenVerwijderen