19 december 2012

Activiteiten voor Kennisnet

Ook volgend jaar ga ik - naast mijn werk voor saMBO-ICT - weer activiteiten uitvoeren voor Kennisnet.
Zo lever ik berichten aan voor mbo.kennisnet.nl, ga ik meewerken bij (de voorbereiding van) conferenties en events én er kan ook volgend jaar een beroep op mij gedaan worden bij de invulling van bijvoorbeeld een studiemiddag op een mbo instelling. Verder zullen er weer sessies gepland worden op De Verdieping bij Kennisnet waaraan ik mee kan werken.
Tenslotte is mij gevraagd signalen vanuit het veld door te spelen naar Kennisnet. Zo kan ik de rol van "liaison officer" die me zo goed ligt optimaal invulling geven!

Dus, heb je vragen over of voor Kennisnet (toegespitst op het MBO) en weet je niet waar je er mee naartoe moet *) of zou je mij graag een keer op je eigen instelling willen inzetten voor een inspirerende bijeenkomst dan kan dat! Heb je nieuws te melden dat je graag wilt delen via de portal mbo.kennisnet.nl dan hoor ik het ook graag! Stuur me een mailtje of benader me even snel via Twitter!

*) Natuurlijk is de eerst aangewezen persoon om te benaderen John Hanswijk, relatiemanager MBO bij Kennisnet. Bij hem kun je terecht met al je vragen en opmerkingen over het Kennisnet MBO programma. Wil je weten wat het MBO-team van Kennisnet voor jou(w instelling) kan doen, dan ben je bij John aan het juiste adres!

18 december 2012

Weten Wat Werkt en Waarom

Onder de nieuwe titel 4W, Weten Wat Werkt en Waarom, bundelt Kennisnet wetenschappelijke artikelen van onderzoekers over de opbrengsten en werking van ict in het onderwijs. De nieuwe uitgave verschijnt ieder kwartaal als papieren tijdschrift en vanaf begin 2013 ook als online editie op kennisnet.nl/4W. Ict is een krachtig hulpmiddel in het onderwijs. Uit wetenschappelijk onderzoek is steeds meer bekend over wat werkt met ict, waardoor je kunt stellen dat ict bij goed gebruik bijdraagt aan beter en aantrekkelijker onderwijs. 4W brengt deze inzichten in kaart.

17 december 2012

Onderzoek naar gebruik Social Media

Twee docenten doen in het kader van hun Master Leren en Innoveren aan de Vilentum Hogeschool Stoas in Wageningen een onderzoek naar het gebruik van Social Media in het onderwijs.
Samen willen ze graag een MBO/HBO-onderwijsinstelling bezoeken waar social media wordt toegepast in het onderwijs. Ze zijn vooral op zoek naar ervaringsverhalen: wat gaat er goed, maar ook wat gaat minder goed.

Astrid (Docent bij MBO Utrecht) onderzoekt of Facebook als communicatiemiddel werkt in een traject van peer tutoring tijdens de stage. Concreet: vierde jaars studenten BOL niveau 4 verpleegkunde begeleiden eerste jaars studenten BOL niveau 4 verpleegkunde bij hun 1e stage via een geheime groep op Facebook. Zie ook haar weblog.

Edwin (Docent Economie aan het Albeda College) onderzoekt of begeleiding middels Whatsapp kan voorkomen dat studenten uit het MBO vroegtijdig de school gaan verlaten.

Astrid en Edwin willen graag in contact komen met andere enthousiaste docenten die dergelijke projecten of pilots uitvoeren zodat expertise gedeeld kan worden. Wie nodigt hen uit of geeft ze tips waar ze het beste hun licht kunnen opsteken? Reacties kunnen in de comments van dit weblog (zodat ook anderen er wat aan hebben) of direct naar Astrid.

10 december 2012

Als een ramp de school treft

Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met de meest uiteenlopende calamiteiten. Niet altijd zijn scholen goed voorbereid op dit soort situaties. Ze worden belaagd door de media en moeten in korte tijd veel beslissingen nemen.
In de herziene uitgave ‘Als een ramp de school treft‘ die gratis beschikbaar gesteld wordt door het ministerie van OCW is nu ook veel aandacht voor de rol van Social Media. Deze kunnen de oorzaak zijn van een calamiteit maar ook goed ingezet worden om de gevolgen ervan in goede banen te leiden.

Calamiteitenteam
Na de eerste druk van de publicatie in 2000 startte KPC Groep met het Calamiteitenteam, een gratis dienstverlening voor scholen die te maken krijgen met een calamiteit. In opdracht van het ministerie van OCW zijn in 2012 drie minidocumentaires gemaakt waarin dilemma’s en ervaringen van scholen en experts van het Calamiteitenteam gedeeld worden. Deze zijn te vinden opwww.kpcgroep.nl/calamiteiten.

Opkomst Social Media
Social Media zijn niet meer weg te denken in het huidige tijdsbeeld. Scholen werken steeds meer met ICT-voorzieningen en veel scholen maken eveneens gebruik van Social Media in het onderwijsaanbod en in de communicatie met leerlingen, ouders en andere betrokkenen. Tegelijkertijd worstelen veel scholen met het fenomeen social media. In het hoofdstuk over Social Media wordt aandacht besteed aan de opkomst van Social Media, Social Media op school en incidenten waarbij Social Media een rol spelen, zoals dreigtweets, cyberpesten en bangalijsten. Verder aandacht voor de verantwoordelijkheid van de school, personeelsleden en Social Media en het te voeren beleid. Ook is er aandacht voor een gedragscode Social Media, het inzetten van Social Media bij crisismanagement en er worden tips gegeven.

De uitgave: ’Als een ramp de school treft‘ is wat mij betreft een absolute aanrader voor directieleden en managers, maar ook leerkrachten kunnen er veel aan hebben volgens mij!

Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op de pagina van het calamiteitenteam.

09 december 2012

Spreekuur Social Media

Het Consortium voor Innovatie organiseert van 14 tot en met 18 januari 2013 de Week van de Social Media.

Miniconferentie Social Media
Op woensdag 16 januari is er de mini-conferentie Social Media rond, voor en in het Onderwijs in het Innovatiehuis in ‘s-Hertogenbosch. Helaas is deze al helemaal volgeboekt.

Social Medialab
Maar er is meer te doen! Zo is er een speciaal Social Medialab waar diverse activiteiten plaatsvinden. Je kunt er ook terecht met vragen en zelf aan de slag gaan met handige tools. Op dinsdag en woensdag houd ik spreekuur in het Innovatiehuis. Je kunt dan bij me terecht met allerlei vragen over het gebruik van Socal Media en de tools die je daarvoor nodig hebt. Lukt het je niet om langs te komen? Dan doen we het toch digitaal! Daarvoor kunnen we tools gebruiken als Twitter, Facebook, Google+, Ustream of Anymeeting. Mijn voorwaarde is dat de consulten voor iedereen te volgen zijn, dus geen privé één op één ondersteuning.

Spreekuur Social Media
Dus wil je meer weten over het gebruik van Social Media in het onderwijs of over de tools die je daarbij kunt inzetten, benader me dan op dinsdag of woensdag tijdens de Week van de Social Media en ik probeer je zo goed mogelijk verder te helpen. Mijn consulten zullen niet langer dan 15 minuten duren, tenzij er meer kijkers/luisteraars zijn of er geen andere vragen binnenkomen.

Afspraak maken
Wil je zeker zijn dat je aan de beurt komt? Reserveer me dan alvast door te reageren op dit bericht, maar bedenk wel: vol=vol! Geef aan wat je wilt weten of waar je het met me over wilt hebben. Als er meer mensen zijn met dezelfde vraag kunnen we zaken combineren.

Kom op bezoek
Heb je tijd om langs te komen? Dan ben je van harte welkom in het Social Medialab van het Innovatiehuis in 's-Hertogenbosch. Ik zal je graag ontvangen en te woord staan én je loopt kans nog meer leuke mensen te treffen!

Organisatie
De organisatie van de Week van de Social Media is in handen van een paar stagiaires. Zij verzinnen telkens nieuwe activiteiten en schrijven daarover op dit weblog. Hou ze dus in de gaten of stuur hen een mailtje als je meer over de activiteiten in deze week wilt weten. Het Social Medialab wordt ingericht door studenten van het Koning Willem 1 College.

07 december 2012

Nederland op de Sociale Sneeuwradar

Hoe beleeft Nederland de sneeuw en hoe leggen wij het vast? Dat kun je bekijken op de Sociale Sneeuwradar. Op de interactieve kaart zijn real-time berichten te zien van diverse social media die over de sneeuwval in Nederland gaan. Zo zijn onder meer tweets, foto’s van Flickr en video’s op YouTube meteen zichtbaar (gebruikte zoekterm: #sneeuw). Op de kaart is ook de live neerslagradar van het KNMI te zien. Er zijn diverse nieuwsberichten 'geprikt' met punaises. Wil je een goed beeld, dan moet je een beetje inzoomen op de kaart.

Wil je dat jouw tweet, foto of video ook op de kaart komt? Post iets met 'sneeuw' en wacht af... Vergeet niet om je locatie-instellingen te activeren als deze uit staan.

Techniek op de basisschool

Afgelopen woensdag kopte de Volkskrant:
VVD en PvdA: vak techniek al op basisschool

Mijn eerste reactie was: Ja hoor, weer een vak erbij, schuif het maar op het bordje van de meester en de juf. In het artikel wordt overigens ook lekker ongenuanceerd gesteld dat juffen geen kaas van techniek hebben gegeten, toe maar...

En dan kom ik vandaag toevallig via een NL Google+ groep over 3d printers terecht bij basisschool de Morgenster in Geldermalsen, waar juf Manuela van den Bos als als coördinator Wetenschap & Techniek en Excellentie voor haar klas met hoogbegaafden de onderdelen van een 3D printer heeft aangeschaft, die vervolgens door de kinderen zelf in elkaar is gezet!

Dus waar de ene leerkracht zegt: Techniek, hallo, moet ik dat er ook nog bij doen? zijn anderen hier al lang mee bezig! Als je naar de website van de Morgenster gaat zie je dat Techniek & Wetenschap gewoon is opgenomen in het startmenu.
In Talent nr 5 - 2012 staat een uitgebreid artikel over het 3D project onder de titel: Hoezo te moeilijk? Er zijn mooie foto's beschikbaar en er is een prachtig filmpje gemaakt. Tenslotte is er een (Engelstalig) weblog waar alles nog eens mooi geëtaleerd wordt.

Dus, wil je wat met techniek gaan doen in je onderwijs maar weet je niet waar je beginnen moet? Bezoek dan eerst eens de Morgenster via de links hierboven en laat je inspireren door een juf!

Met de iPad op pad

Tineke Bröcheler is docente Geschiedenis en ICT coördinator op het Sint-Janscollege in Hoensbroek. Zij is geïnteresseerd in alles wat met onderwijs, geschiedenis en ICT te maken heeft.

Vorig jaar startte zij een pilotproject getiteld: “Met Ipad op pad”.
Docenten van de vakken wiskunde, Duits en geschiedenis gingen samen met leerlingen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn - en de eventuele meerwaarde kan zijn - van het werken met een Ipad in het voorgezet onderwijs. Ervaringen werden opgetekend in een weblog en al snel volgde een twitteraccount dat nog steeds volop gebruikt wordt!

Het is geweldig om de berichten op het weblog van achteren naar voren terug te lezen want zo krijg je een mooi beeld van de ontdekkingstocht die leraren en leerlingen samen volgden.

Maar Tineke bedacht dat er nog veel meer mogelijk was en zo werd Jantje geboren. Leerlingen werden op pad gestuurd met de iPad en kregen een duidelijke opdracht mee. De klas vond dat zo leuk dat het door de school ging gonzen. Een andere klas wilde ook wel zo met geschiedenis bezig zijn! Dus werd Janneke geboren. (Vraag me nu opeens af wie haar verwekt heeft, maar dat terzijde). Jantje en Janneke maken van alles mee en komen op de vreemdste plaatsen. Van alles worden foto's en verslagen gemaakt en deze worden trouw gepubliceerd op de weblogs. Voor alle duidelijkheid: Een dergelijk project kan je natuurlijk ook gewoon met een (foto)camera doen!

Wil je inspiratie opdoen? Lees dan metipadoppad.blogspot.nl eens door en begin bij het eerste bericht. Onderaan kun je dan telkens klikken op nieuwere berichten. Zo krijg je een prachtig beeld van de ontwikkeling die het inzetten van de tablet op het Sint-Janscollege heeft doorgemaakt.

06 december 2012

In 4 stappen naar de juiste ict-infrastructuur

Kennisnet heeft een aparte website opgezet die scholen ondersteunt bij het selecteren van de juiste ict voorzieningen, zoals bekabeling, switches en modems. In 4 stappen word je aan het denken gezet over de het inrichten van de ict-infrastructuur. Uiteindelijk kun je met een Programma van Eisen direct aan de slag.

Om een goede beoordeling of selectie te maken ten aanzien van de ict-infrastructuur is het wel belangrijk dat de visie op ict en een daarvan afgeleid informatiebeleid duidelijk is geformuleerd. Goede keuzes ten aanzien van ict-infrastructuur kunnen pas worden gemaakt wanneer duidelijk is welke informatievoorzieningen op welke wijze dienen te worden gebruikt.

Dit zijn de te doorlopen stappen:
Stap 1: Kies het gewenste gebruik
Stap 2: Stel eisen aan de voorzieningen
Stap 3: Kies het gewenste beheer
Stap 4: Stel het Programma van Eisen op

Ga naar de website om de vier stappen te doorlopen.