30 juni 2014

De beste 2.0 tools voor docenten

Remco Pijpers, ook werkzaam voor Kennisnet, plaatste vandaag een oproep op Twitter:
"Kennisnet komt met overzicht van beste 2.0-tools voor docenten. Welke mogen we niet missen, vind jij? #dtv"
Een prima initiatief natuurlijk, dus hoop je dat daar veel reacties op komen! Maar is Twitter voor een dergelijke vraag wel het beste medium? Hoe weet je of een ander al niet dezelfde suggestie gedaan heeft als jij wilt doen? Hoe houdt Remco zelf het overzicht over alle reacties? Kijk, daar hebben we nu juist die 2.0-tools voor!

In dit geval Tricider. Iedereen kan daar aan bijdragen en je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken. Je kunt een eigen idee aandragen, maar als je ziet dat dat al gebeurd is kun je bij een reeds gedane suggestie een opmerking plaatsen waarom jij vindt dat het zo'n goed idee is. Een minnetje geven kan ook trouwens als je ergens minder enthousiast over bent. Tenslotte kun je stemmen en zo ideeën boven aan de lijst plaatsen.

Naast de nodige reacties via Twitter zijn er ook al veel suggesties geplaatst op Tricider. Ik ben heel benieuwd wat Kennisnet er precies mee gaat doen!

Kijk ondertussen bij Tricider en vul aan, maar bezoek ook de mooie Lijst met webtools van Stefan van der Weide, de site met handleidingen van (nu al) 191 web 2.0-tools van Herman van Schie, de Yurls pagina van Erwin Klaasse of natuurlijk "ons" boekje Praktijkvoorbeelden!

Kortom, er is al zoveel, niet alleen aan tools, maar ook aan overzichten! Zoveel dat je door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. Een lastige taak dus voor Kennisnet om daar lijn in te brengen. We zitten namelijk niet te wachten op nóg een lijstje. Frans Droog merkt terecht op dat hij ook wel benieuwd is naar het werkelijk gebruik van al die tools. Of een rubricering naar sector, vakgebied, niveau? Misschien laat Kennisnet ons hier ook wel over meedenken, en dan niet via Twitter, maar een mooie 2.0-tool:-)

1 opmerking:

  1. Net als Eduapp voor apps
    Misschien wil Marieke nog een klusje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen