24 februari 2006

Weblogs als studie(bind)middel

Een week geleden vroeg ik me hier nog af of weblogs het gaan winnen van ELO's. Even later kwam ik dankzij dat artikel zelf terecht bij het Practicum nieuwe media: crossmedia formats en heb dat sindsdien gevolgd. Het is een Cursusblog voor studenten Communicatie- en informatiewetenschappen. Deze cursus heeft primair als doel het verwerven van kennis van, inzicht in en praktische vaardigheden op het gebied van nieuwe media, in het bijzonder met betrekking tot het maken van websites. Begeleidend docente is Indira Reynaert. Er zijn inmidddels een paar groepen gevormd die op hun beurt weer een eigen weblog hebben ingericht. Het pracicum weblog fungeert als bindmiddel waar alles wordt uitgewisseld. Als er een interessant event is wordt er geen verslag gedaan maar simpelweg verwezen naar een professional die op zijn eigen weblog op onnavolgbare wijze daar een zeer gedetailleerd verhaal over neerzet. Al of niet bewust draagt Frank daarmee bij aan de inhoud van de cursus. Zijn verhaal zou nooit (zo snel) in WEBCT of Blackboard terecht zijn gekomen. Nog leuker wordt het wanneer de studenten via de comments bij elkaar en op elkaar, maar bijv. ook op het weblog van Frank gaan reageren op wat ze die middag (al dan niet) geleerd hebben. Dit is interactie ten top. Ook wanneer ik zelf in mijn onschuld een opmerking plaats wordt dat in dank aanvaard en meegenomen. Ene Kris is vervolgens ook niet te beroerd om mij te vragen er op mijn eigen weblog dan maar eens aandacht aan te besteden: Willem, is dit dan een log waard op je trendwatch-blog? Beetje blended-learning met studenten en mensen van buitenaf? Zo kunnen dus ook mensen van buitenaf bijdragen aan de discussie rond het studiethema. Ik zie mezelf geen toegang krijgen tot de ELO's van alle onderwijsinstellingen, maar dankzij RSS kan ik nu, als ik zin heb zo'n "besloten bachelor cursus" volgen. Waarom hadden wij dit 33 jaar geleden niet op de Sociale Academie in Baarn? Stel je voor dat we destijds via RSS hadden kunnen volgen wat er op de Horst in Driebergen gebeurde, of in Dennendal in Den Dolder, en daarop hadden kunnen reageren!
Wat moet het toch mooi zijn om nu te kunnen studeren...

1 opmerking: