18 april 2006

Social bookmarking in het onderwijs

Social bookmarking in het onderwijs - de mogelijkheden en schaduwkanten ervan
"Honderdduizenden artikelen op het internet, maar hoe vind je nu net de artikelen die interessant zijn? De zoektocht naar relevant nieuws, artikelen en opinie is er één die nooit zal eindigen, getuige de vele initiatieven die bijna wekelijks gelanceerd worden. Tussen al die initiatieven zit er momenteel één die, naast zoekmachines, zeer interessante mogelijkheden biedt voor het onderwijs."

Zo begint een bijdrage van Jeroen Bakker, technologie en strategie, A New Spring, op www.remindo.nl
Hij legt op een duidelijke manier uit hoe bijvoorbeeld del.icio.us werkt en hoe je hier binnen het onderwijs gebruik van kunt maken. Daarbij noemt hij de voordelen van social bookmarking in het onderwijs, maar benoemt ook de schaduwkanten. Uiteindelijk concludeert hij dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen en dat social bookmarking een krachtige manier van kennisdeling kan worden binnen of tussen scholen, docenten, onderzoekers, studenten en werkgroepen.

Hieronder een aantal concrete toepassingen en mogelijkheden binnen het onderwijs:
  • Het opzetten van een centrale omgeving voor het verzamelen van interessante links biedt veel mogelijkheden voor het ontdekken van interessante artikelen op welk vakgebied dan ook: de gebruiker kiest op basis van gevolgde tags zelf uit wat zij boeiend vindt;
  • Het collectief en interactief delen van bronnen (met docenten, onderzoekers en studenten onderling, of zelfs ook met andere scholen of instellingen) – snel opgezet en laagdrempelig in gebruik;
  • Het vinden van andere docenten of studenten met overlappende interesses en het kunnen uitwisselen van interessante berichten met hen;
  • Inzage door de docent of studiebegeleider in wat de student online leest, door de gelinkte webpagina’s van een student te bekijken;
  • Clusters van door studenten getagde en in werkstukken gebruikte links en artikelen kunnen een grotere context bieden aan de beoordelaar van het werkstuk;
  • Het onafhankelijk van tijd en locatie kunnen delen van interessante bronnen en links binnen een project of projectgroep;
  • Langdurige opslag van deze links, waarbij elk leerjaar nieuwe informatie toevoegt terwijl het verzamelde werk uit voorgaande jaren netjes geordend beschikbaar blijft;
  • Het bieden van een eenvoudige manier om ontdekte informatie te verspreiden. Een docent kan bijvoorbeeld op eenvoudige wijze zijn artikelen aanbieden op zijn eigen webpagina en/of via een RSS-feed, al dan niet in combinatie met bijvoorbeeld zijn weblog of weblogberichten van derden. Hierdoor kunnen zijn studenten op de hoogte blijven van interessante nieuwe artikelen en ontwikkelingen, bijeengebracht door de docent.
Wie kan mij voorbeelden noemen van plekken waar bovenstaande al op deze manier wordt ingezet?

2 opmerkingen:

  1. Beste Gerard, dankjewel voor je reactie op deze weblogpost over m'n column. Door de redactie van E-learningplaza werd ik al eerder gewezen op de overeenkomst van mijn column met jouw eerdere artikel. Dit vormde overigens geen van de inspiratiebronnen voor mijn artikel, alle punten zijn bedacht nadat we een social bookmarking omgeving voor een overheidssite hadden opgezet en daardoor gingen nadenken over de mogelijkheden elders, maar wel interessant om te zien dat een aantal ideeën qua strekking overeenkomt.

    Waar ik erg benieuwd naar ben zijn bestaande initiatieven binnen het onderwijs, ik heb er daar buiten het bedrijfsleven nog geen gevonden. Gezien het feit dat je hier al in 2005 over schreef, weet jij misschien van bestaande initiatieven binnen het onderwijs? In dat geval hoor ik het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Heb deze blogpost gevonden via delicious, of een reactie drie jaar later nog veel zin heeft, weet ik niet, maar je mag altijd eens een kijkje nemen op www.delicious.com/basisonderwijs en www.delicious.com/secundair_onderwijs

    BeantwoordenVerwijderen