05 november 2006

Voorbeelden van nieuwe media

Hans Mestrum plaatst op zijn weblog (mustread) een bericht met de titel: "Mooie voorbeelden van nieuwe media in het onderwijs", waarin hij vertelt over de mooie dingen die Apple beschikbaar stelt voor het onderwijs.
Hij besluit zijn bericht met de oproep: "Ken jij nog voorbeelden uit het onderwijs waar ze nieuwe media inzetten of heb je ideeën hoe dat zou kunnen? Laat het hieronder weten."
Helaas staan daar tot nu toe heel weinig reacties.
  • Zijn er weinig onderwijs mensen die Hansonexperience bezoeken?
  • Zijn er geen voorbeelden te noemen?
  • Halen we liever dan dat we brengen?
  • Zelf een idee waarom er geen reacties komen?

Weet je nog voorbeelden te noemen, ga dan naar Hansonexperience.
Heb je een antwoord op bovenstaande vragen, laat het dan hieronder weten...

3 opmerkingen:

  1. Ha Willem, leuk dat je een handje helpt. Volgens mij klopt het dat er veel meer mensen zijn die komen lezen dan dat ze willen reageren. Ik zag daar laatst nog een mooi plaatje van van Marco Derksen geloof ik.
    Er zijn wel onderwijsmensen die mijn weblog lezen, want ik heb de posting al bij een aantal mensen terug zien komen door er over te schrijven. Dat kan natuurlijk ook. Zoals jij doet een posting maken en zo de informatie doorgeven.
    Ja het is wel eens jammer dat er niet meer gereageerd wordt. Maar daar moet je imho niet de conclusie uit trekken dat je niet gelezen wordt. Ik merk dat mensen toch nog moeite hebben met het deelnemen aan een conversatie via een blog.
    Bedankt voor je posting en je reactie op mijn blog.
    Ik zag trouwens bij Pierre Gorissen ook een mooie posting over Learning 2.0 in 23 opdrachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb niet op de vraag bij Hans gereageerd omdat ik weet dat hij mijn weblog ook leest. Als ik dan zo'n post over "Learning 2.0 in 23 opdrachten" plaats dan ziet Hans die voorbij komen via de RSS-feed. Niet echt zinvol (vind ik) om dat nog eens in een reactie te herhalen.
    Hans trekt uit het uitblijven van reacties terecht niet de conclusie dat hij niet gelezen zou worden. Maar het is een post die niet noodzakelijkerwijs reactie ontlokt van regelmatige lezers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Willem op 2 van de 4 vragen heb ik wel een antwoord.

    Zijn er geen voorbeelden te noemen?
    Ik denk dat er wel een aantal (zo niet heel erg veel) voorbeelden te noemen zijn, maar de vraag is of deze voorbeelden ook daadwerkelijk vernieuwend gebruik van nieuwe media zijn.

    Is het spelen van een spelletje hints via de webcam echt vernieuwend te noemen? Of online zetten van een cursus die voorheen op papier stond?
    En is het bijhouden van een klassenweblog niet het zelfde als het bijhouden van een klassenwebsite wat weer bijna hetzelfde is als het bijhouden van een klassenkrant?
    Zelf denk ik dat doordat de verschillend media zichzelf ontwikkelen ook het gebruik hiervan zichzelf verder ontwikkeld (dure analoge camera's allen op VHS banden te bekijken naar goedkopen digitale camera's (b.v. op de mobiele telefoon) en via het internet). Maar het is maar de vraag of je dit daadwerkelijk vernieuwend moet / kunt noemen. Misschien dat we voor de acceptatie en integratie van de het gebruik van deze doorontwikkelde technieken binnen het onderwijs het ook wel heel anders gaan brengen. Niet iets heel erg nieuws wat voor docenten heel erg eng is, maar op een andere / makelijker manier hetzelfde doen als ze al jarenlang doen. (maar dat is misschien weer een heel andere discussie)

    Halen we liever dan dat we brengen?
    Ik zou graag zien dat het anders was, maar helaas is het wel zo. Wij halen inderdaad liever dan dat wij brengen.
    Een interessante theorie die hiervoor bedacht is is ook wel de de regel van 1%.

    "De regel van 1% stelt dat in iedere groep van 100 internetgebruikers, 1 gebruiker content online zet, 10 andere op deze content zullen reageren (b.v. feedback geven via een reactieformulier) en de overige 89 zullen het alleen maar bekijken."

    BeantwoordenVerwijderen