07 september 2008

Shift happens NL

Shift happens (did you know?) is nu ook beschikbaar in een Nederlandstalige versie!
Alex van Dal, directeur van OBS 't Echtenest heeft de moeite genomen alles te vertalen naar het Nederlands ten behoeve van een ouderavond op de basisschool.
Op het weblog van de school met de mooie url www.zininschool.nl staat daarover het volgende:

"Op de informatieavond van 1 september werd de presentatie Shifthappens op het digitale schoolbord getoond. Shifthappens gaat over de snel veranderende wereld, waarin onze kinderen opgroeien en waarom onderwijsvernieuwing noodzakelijk is.
De presentatie is nu omgezet in een filmpje, dat geplaatst is op ons eigen YouTube-kanaal (www.youtube.com/echtenest). Zo is het voor iedereen over de hele wereld te bekijken.
In de presentatie zat ook een stuk, waarin de kinderen vertellen hoe zij over onderwijs denken. Dit deel is in een apart filmpje op YouTube gezet.
Veel kijkplezier!"


Ik werd getipt via de Scholenlijst mailinglist waar Alex het volgende schrijft:
"Voor een informatieavond heb ik vorige week de Engelstalige versies ‘Shift happens’ en ‘Did you know’ vertaald naar het Nederlands.
Ik hoop dat jullie dit filmpje ook in kunnen zetten om (onderwijs)mensen enthousiast te krijgen voor meer (en misschien ook ander) ICT-gebruik in de klas."


Nou Alex, bedankt voor alle moeite én het delen. Ik weet zeker dat je materiaal veel gebruikt gaat worden, en wat een idee om deze filmpjes zo te laten zien aan de ouders!
Ik laat ze graag allebei zien op m'n weblog:





Wil je Alex ook bedanken, dan kan dat prima via dit bericht: Presentaties informatieavond.

8 opmerkingen:

  1. Mooi gemaakt filmpje, inderdaad. En toch....kloppen alle beweringen wel? Gaan we daar niet te kritiekloos mee om?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit webopathie (zoiets als telepathie via webverbindingen)? Ik kom net van André Manssen waar ik bij het filmpje "Shift happens" een bedenking maakte die een beetje in de lijn ligt van wat Wilfred Rubens hier opwerpt. Ik zag het filmpje in Engelstalige versie eergisteren voor het eerst via de Int. Edubloggers Dir. van Patricia Donaghy. De cijfers in het filmpje zijn van 2006 en daarom leek de tekst me al 'gedateerd'. Ik vroeg me af wat de aanpassingen voor 2008 zouden geven ...

    Of wat beweerd wordt allemaal 'correct' is, of de cijfers kloppen, is hier misschien wel van ondergeschikt belang. Ik denk niet dat het filmpje wetenschappelijke pretenties heeft, het geeft immers ook de bronnen niet voor al die beweringen. In de eerste plaats wil het een opening maken naar een breed debat, en daarvoor is het volgens mij wel goed geschikt: het is aantrekkelijk, overduidelijk en uitdagend. Ouders en school e.a. kunnen er snel mee aan de slag. En daarvoor zijn beide versies - de Engelse master en de Nederlandse vertaling - ook gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik wel mooi. Het is een soort PvdA-houding: de feiten kloppen wel niet maar dat is niet erg als het maar werkt... Lekker is dat...:-)

    Maar ik geloof er niet in. Volgens mij zit niemand te wachten op leerlingen of studenten die 'echt' het heft in eigen handen nemen. Toch is dat waarschijnlijk de enige manier. Strikt genomen denk ik dat het Montessori-onderwijs dat allang begrepen had en dat dit strikt genomen de enige zinnige onderwijsvorm is...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het nadeel met dit soort presentaties vind ik dat het inzichten zijn van 1 bepaalde groep. Wat kinderen willen is per groep weer anders.

    wat ik hiermee wil zeggen is dat je als leraar die misschien dit in de klas wil toepassen, bij de ene klas wel kan doen en de andere weer niet. Sterker nog, ik denk dat dit per klas verschillend is. (ik spreek uit ervaring, ik ben nl een 21-jarige student aan mbo ict.)

    wat ik op mijn opleiding nu zie is dat ze zeggen dat je mag samenwerken en zelf opzoeken. Maar zodra je dit gaat doen word er geroepen dat je te veel herrie maakt en dus geen uitleg meer krijgt als je het aan de leraar vraagt. Of de leraar geeft als antwoord dat je nog niet lang zat op internet hebt gezocht.

    Dit is een heel leuk debat waar ik me al zo'n 2 jaar mee bezig houd. (ook naar conventies geweest zoals: gamen in het onderwijs).

    groeten,
    Fransgvk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een jaar geleden schreef ik een post over een andere Nederlandse vertaling, gemaakt door Wortell. Grappig dat dit, net als een echt virus, in september weer de kop opsteekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmmm dit is dus een (verbeterde)variant van onderstaand filmpje (waar blijkbaar ook weer een Engels origineel van is) en zo te lezen aan de reacties zwerven er meer varianten rond.

    http://www.youtube.com/watch?v=ew2mRYuFQ4w

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op mijn blog heb ik getracht wat zaken rond dit filmpje én de discussie over het rekenonderwijs naast elkaar te zetten.
    Zie dit bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @wrubens: Ik denk niet dat alle beweringen kloppen. Althans de beweringen met cijfers misschien niet (meer). Toch de vragen op het eind van het filmpje vind ik erg sterk. Waarom geven wij inderdaad nog 19e eeuws onderwijs en geven wij amper aandacht aan samenwerking? Die dingen hebben niks met de vermeende Net-generatie te maken, maar met de (gesloten) cultuur van het onderwijs.

    Op dit soort gebieden brengt deze video genoeg aanleiding tot discussie. (en daar kunnen we dan toch van leren? ;-) ) Misschien kan je de cijfers in twijfel trekken, maar in mijn gevoel weet ik dat deze video wel de vinger op een aantal zere plekken neer legt. Ik zie veel herkenning en dezelfde vragen voorbij komen die ik zelf ook stelde (en nog stel) toen ik middelbare scholier was.

    BeantwoordenVerwijderen