21 november 2008

Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!

Op een uiterst indringende en confronterende wijze nam Dr. Martine Delfos ons vanmorgen mee naar de rauwe werkelijkheid van spelen als World of Warcraft, Manhunt en GTA. Aan de hand van uiterst realistische filmpjes liet ze een aantal spelmomenten zien waarin veel geschoten en gemoord wordt. "Deze filmpjes heb ik al lang in m'n bezit maar nog nooit gebruikt in een presentatie. Ik doe het nu toch omdat ik u bewust wil frustreren. Wij hebben het contact met onze kinderen verloren omdat we geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Voor hen is het geen spelletje, maar realiteit."
Al in 1986 werkte Martine met jeugdigen op computers. In 1992 publiceerde ze over het gebruik van computers in speltherapie en in 1994 schreef ze: Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!
Per 1 augustus 2008 is ze benoemd tot lector ‘Virtuele ontwikkeling van de jeugd’. Met dit lectoraat willen de hogeschool Edith Stein/OCT en Expertis Onderwijsadviseurs een bijdrage leveren aan de gezonde virtuele ontwikkeling van de jeugd.
Vandaag hield ze een lezing op het tweedaags Interactum Congres, een samenwerkingsverband van een aantal zelfstandige Pabo's.
Een presentatie die ik niet snel zal vergeten, natuurlijk vanwege de inhoud, maar vooral ook vanwege haar fascinerende en bijzondere manier van presenteren.

Gelijk daarna mocht ik mijn presentatie verzorgen van leren 1.0 naar leren 2.0 en ik had duidelijk even moeite om op gang te komen. Ik heb hem al vaker gegeven, had hem zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep: docenten en studenten aan Pabo opleidingen, maar zag m'n eigen verhaal opeens van een heel andere kant.
Dus ben ik maar begonnen met de augmented reality demo om even het ijs te breken. Na afloop dromden dan ook een aantal toehoorders om de tafel om juist daar meer over te horen!

Gelukkig brengt internet ons ook veel goeds en ik hoop dat ik juist die mogelijkheden heb kunnen laten zien. Maar dat we goed na moeten denken over waar we mee bezig zijn (en niet) is mij vandaag weer eens meer dan duidelijk geworden.
Gelukkig had ik in mijn verhaal na alle technische kreten al opgenomen: Vergeet al deze termen, maar onthoud de term Mediawijsheid. Daar zullen we de komende tijd in ons onderwijs veel aandacht aan moeten besteden!

4 opmerkingen:

  1. In het kader van Mediawijsheid: gisteren een workshop voor aankomende BVE docenten gegeven en als "ijsbreker" zoek binnen 10 minuten zoveel mogelijk over je buurman op het internet e publiceer dat in de (gesloten) blog. Verrassend dus en eye opener. Wat dacht je van Funda als je eenmaal iemand's adres hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na het downloaden van de ppt krijg ik foutmeldingen over besturingselemenent. Weird...

    Interessante paper trouwens ook. Neergeknald worden is fijn :-)

    http://www.zbdigitaal.nl/2008/02/het-genot-van-een-bijna-dood-ervaring.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok, gisteren hier heel verhaal achter gelaten, maar blijkbaar is er wat fout gegaan. Nieuwe poging dus.

    Deze Dr. Martine Delfos is vaker ten sprake gekomen bij onze Masteropleiding Mediapedagogiek. Een wel gewaardeerde pedagoog onder onze bachelor-pedagogen en docenten. Echter toen we te horen kregen dat ze lector van het lectoraat "Virtuele ontwikkeling van de jeugd" zou worden, viel de broek van de kont van mijn docent, inclusief die van mij.

    Ik ken niet de hele inhoud van haar lectoraat, maar heb wel het een en ander gelezen. Wat een schoolvoorbeeld hoe binnen de pedagogiek over nieuwe media wordt gesproken. Voornamelijk alleen maar negatieve insteken en stemmingmakerij. Games zijn slecht voor je en wordt je agressief van en internet is heel eng en slecht voor de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Terwijl daar amper grondige bewijzen voor zijn voor zulke uitspraken. Als ik enkele slides van Dr. Martine Delfos in je fotosere bekijk, is het niet veel anders. Binnen de pedagogiek en de zorg wordt er over nieuwe media enkel over zaken gesproken als gameverslaving, internetverslaving, kinderporno, misbruik en dergelijke. Allen wel zaken die zeker aandacht verdienen, maar de werkelijke ontwikkeling en begeleiding van kinderen en jeugd mis ten zeerste. Niks begeleiding, niks ontwikkeling in de virtuele wereld.
    Steven Johnson beschrijft in zijn boek "Alle slechte dingen zijn goed voor je" dit scenario en geeft daar aardig wat tegenwicht in door te behandelen hoe nieuwe media goed zijn voor je ontwikkeling. Heeft Dr. Martine Delfos het daar ook over of ziet ze alleen maar van enkele gametitels hoeveel geweld ze bevatten? Zou ze als pedagoog en psycholoog wel moeten doen. Hebben we dan werkelijk niks geleerd van de geschiedenis? Dergelijke uitspraken hebben we ook zo vaak gemaakt over tv, radio en zelfs boeken en strips. En nu doet ze vrijwel hetzelfde met games en andere virtuele werelden.

    Ik vraag me af of Dr. Martine Delfos zelf ooit games heeft gespeeld en zich zelf begeven heeft in virtuele werelden. De grootste bestsellers in de gameindustrie bevatten amper geweld en seks. Denk aan "the sims" en andere Godgames. Daarbij, heeft ze ook ooit bij stil gestaan wat er door de hoofden gaan van gamers? Waarom ze bepaalde dingen doen? Welke vaardigheden gamers allemaal ontwikkelen? Hoe dat verhoudt met de fysieke wereld? Ik heb zo mijn twijfels... Maar corrigeer mij gerust als ik het mis heb met mijn indruk dat het te veel enkel vanuit een negatieve kant wordt bekeken.

    Tot zover over de negatieve insteek over nieuwe media vanuit de zorg en pedagogiek. Ik hoop dat dat nog eens mag bijdraaien. We komen het binnen onze Masteropleiding maar vaak genoeg tegen, helaas.

    Als student Mediapedagogiek ben ik ook actief betrokken bij het Expertisecentrum Mediawijsheid en mediaeducatie in het voortgezet onderwijs. Mediawijsheid moet gaan om kritisch en bewust kunnen bewegen en participeren in een steeds veranderde gemedialiserende samenleving. Binnen onze opleiding hechten we grote waarde aan een kritisch en constructieve houding. Het is niet allemaal "halleluja" en "help, games maken je alleen maar agressief". Helaas hoor ik te vaak van dergelijke kreten, met name uit de pedagogiek en onderwijs wereld. Laten we zelf allemaal ook even die kritisch en constructieve houding aannemen om werkelijk aan mediawijsheid en "virtuele ontwikkeling" (als dat zou bestaan) te gaan werken.

    Ben blij dat je met verhaal enig tegenwicht heb mogen bieden, tegen het verhaal van Dr. Martine Delfos. Nu is het enkel nog het vinden van de gulden middenweg, ook voor Dr. Martine Delfos. Misschien zou in de toekomst enige samenwerking tussen de lectoraten Mediapedagogiek en Virtuele ontwikking van de jeugd enig balans kunnen bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willem

    Je presentatie tijdens INTERACTUM was erg toegankelijk en boeiend.
    Bedankt!
    Achteraf heb ik je nog even aangesproken over je blog en het feit dat mijn collega's een onderzoekscel over onderwijs en ICT hebben. Hier volgt alvast een link naar hun blog (met mijn groeten): http://khlimedict.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen