12 maart 2009

Geen docent maar politieagent

Ik schrik iedere keer van de reacties die ik nog steeds binnenkrijg naar aanleiding van mijn berichten over (het verbieden van) Hyves en Youtube op school. In de reacties die ik via m'n weblog kreeg zag je vooral solidariteit en verontwaardiging, waarbij de reacties van hen die "voor de klas staan" toch gelijk een stuk genuanceerder waren.

De beste stuurlui staan aan wal
Geldt dat gezegde dan hier ook weer? Het is natuurlijk ook makkelijk praten vanachter een bureau en vanuit een andere positie dan die van leerkracht. "Ga met ze in gesprek". "Laat ze zelf een sanctie verzinnen". Aardige suggesties, maar als ik de reacties van sommige docenten zelf zie, dan gaat dat dus niet werken.

Met leerlingen zijn geen afspraken te maken.
"Als je tegen de een zegt 'doe je Hyves weg' heeft de ander MSN alweer opgestart.
Een groot deel van de les ben ik bezig om als politieagent op te treden tegen leerlingen die voor de zoveelste keer in de overtreding gaan.
Twee weken geleden hebben twee leerlingen (18 en 19 jaar) geprobeerd om, tijdens de les burgerschap en dus onder schooltijd, een afspraak te maken, via Hyves, met mijn 14 jaar oude dochter.
Ik ervaar Hyves, MSN, Partyflock.nl enz als een zeer groot storend probleem."

Dat zijn reacties die ik via e-mail binnenkrijg.
Een andere docent vertelde me het volgende:

Meneer, ik ben mijn wachtwoord kwijt!
"Eerder hadden leerlingen vaak als smoes dat ze hun boek vergeten waren. Nu werken we niet meer met boeken maar moet alles via de computer. Nu zeggen ze dus gewoon dat ze hun wachtwoord kwijt zijn en ben ik de helft van de tijd bezig met het resetten van wachtwoorden! Ik heb de servicedesk al gesuggereerd om geld te gaan vragen voor iedere keer dat een leerling z'n wachtwoord kwijt is, maar dat stuit weer op andere problemen. Aan lesgeven kom ik eigenlijk niet meer toe."

Via m'n weblog krijg ik de volgende schets van een gemiddelde lesdag:

Een kijkje in de praktijk
"Ik zal even een schets geven waar ik tegen aanloop: Kijkend naar het rooster van onze leerlingen dan valt op dat onze lessen voor 60-70% gedaan wordt met behulp van de computer en dat wij momenteel bezig zijn met continu bezig de 'waakhond' spelen waar we echt heel erg beu van zijn.
Wat betreft de (misschien wel slecht uitdagende) methodes;
6 uur vakleer (Elobase), 2 uur burgerschap (Connect), 2 uur Nederlands (Taalblokken), 2 uur MVT (Taalblokken), 2 uur rekenen (EIW – ondernemend leren), 2 uur Studieloopbaanbegeleiding.
Reden hiervoor is dat wij zoveel mogelijk flexibel CGO onderwijs willen bieden. (= een eis)
Vandaar dat er een heel aantal collega’s zijn die heel helder kunnen aangeven waarom het wel geblokkeerd zou moeten worden. HBO commerciele economie studenten niet te vergelijken met de MBO niveau 1 of niveau 2 leerlingen… hoe goed zijn bedoeling ook is. Het is gewoon niet reëel en niet te vergelijken!
Bijv. omdat we over 16-17 jarigen met niveau 1 en/of 2 waarvan de ouders zelfs aangeven dat er regels en grenzen gesteld moeten worden."

En die laatste zin triggert mij dan wel weer:
"Zelfs de ouders geven aan dat er regels en grenzen gesteld moeten worden!"
Is dat niet precies waar het hier om gaat, regels en grenzen?
Als ik 140 km over de A28 wil rijden moet ik niet gek staan te kijken dat ik af en toe een brief uit Leeuwarden ontvang. Maar als puber kan ik ongestraft een soort van kat-en-muis spelletje spelen met mijn docenten en hen tot wanhoop drijven. Het spel gaat daarbij zover dat ze geen docent meer zijn maar politieagent en kennelijk laten ze zich ongewild in die rol drukken.
Vervolgens wordt de oplossing gezocht in blokkades, te vergelijken met verkeersdrempels op de A28 zodat je niet meer harder dan 120 km per uur kunt rijden...

Maar wat is nu de oplossing?
Er zijn veel ideeën aangedragen en ik geloof dat wanneer leerkrachten met elkaar investeren in het uitproberen van die suggesties ze een eind zullen komen. Lukt dat niet, dan zullen ze terug moeten kunnen vallen op een team en leidinggevenden die hen rugdekking geven. Je moet een leerling eruit kunnen sturen en dan moet er wat mee gedaan worden. Sancties, een stevig gesprek, contact met thuis... verzin het maar.
Als we leerlingen toestaan ongestraft kinderachtige spelletjes te spelen nemen we hen niet serieus, maar onszelf ook niet. We hebben de verplichting hen te leren hier op een goede manier mee om te gaan. Door simpelweg dingen te verbieden leren zij niks, maar wij ook niet!

Zijn we er nu dus uit?
Nee, nog lang niet! Er moet wat gebeuren in die situaties zoals ze hierboven geschetst zijn en dat gaat niet vanzelf. Als school moeten we regels formuleren en die duidelijk communiceren met alle betrokkenen, docenten, leerlingen en ouders. Afspraken maken over wat er gebeurt wanneer betrokkenen zich niet houden aan die regels. Leerlingen uitleggen waarom dingen zo werken en niet te vergeten docenten uitleggen waarom domweg verbieden geen echte optie is....
Of zullen we het maar gewoon onderbrengen bij het vak burgerschapskunde? Staat mediawijsheid al ergens op een rooster?

Mensen die mij op twitter volgen zullen weten waarom het hier een tijdje stil is geweest.
Vanaf vandaag wil ik ook hier de draad weer oppakken!

7 opmerkingen:

  1. Dat het in korte tijd ZO erg geworden was, wist ik niet... ik schrik ervan.
    Toen ik vanaf 2000 lesgaf aan volwassenen in lokalen die voortdurend op internet aangesloten waren, kwam ik het ook tegen, maar in (veel) mindere mate.

    Ik vond het destijds al onacceptabel: internet was noodzaak omdat het onderwerp van de lessen was, maar mail gaan zitten beantwoorden -en dan vervolgens vragen of ik mijn verhaal kon herhalen: ik accepteerde het niet.

    Als ik dit zo lees, dan klinkt het of de directie van die scholen niet in staat is om algeheel-geldende regels af te spreken of te handhaven. Die heb je nodig als docent om op te kunnen terugvallen. heb je die niet, dan verlies je de orde.

    Persoonlijk zou ik het ondoenlijk vinden om zo les te geven.

    En dan maar zeuren... Dat er zo'n tekort aan leraren is...
    Zelf was ik *ooit* een enthousiaste docent van 24 voor havo4, maar na een paar jaar last in first out werd het bedrijfsleven en particuliere onderwijs wel heel aantrekkelijk..
    En als ik dit zo lees, dan keer ik nog niet met dubbel salaris terug naar het 'reguliere' onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He lekker weer wat te lezen!. Ik ga zelf eens aan de slag met deze discussie. Wat mij betreft blijft de didactiek (of het ontbreken ervan) hier belangrijker dan de PC en internet. Zag gisteravond het Youtube filmpje weer waar een hele klas uit het raam verdwijnt tijdens de wiskunde les. Geen computer te vinden daar hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij dan (als reactie) weer bezighoudt:
    Is dat niet precies waar het hier om gaat, regels en grenzen?

    Wij zijn momenteel bezig met leerlingen te discussieren over waar we wel helemaal bezig zijn.
    "Hou je jezelf niet voor de gek als je zo vaak achter hyves of youtube zit"
    Als je op deze wijze met ze praat geven ze (uiteraard) aan dat het misbruiken van deze media niet verstandig is.
    Alleen merk je dat het hart anders doet dan het verstand. Blijkbaar is het (bij een aantal) een verslaving.

    Ditzelfde geldt bij een aantal hardrijders. Ik vind op een snelweg 180 rijden niet erg, mits er geen ander verkeer is. Zodra er ernstige risico's aan zitten wordt het een ander verhaal en gaan we wel maatregelen treffen. In de bebouwde kom leggen we ook drempels als het gaat om de veiligheid.

    Ik hoor je nu alweer denken: zitten we in een wellus-niettus spelletje. Het enige wat ik ermee aangeef:

    a) het is niet zwart/wit
    b) er zit een verschil de waarheid van de ICT-ers en bijv. vakspecialisten.

    Daarnaast dan de vraag:
    Als dat zo is... vanwaar dat er dan toch wel sites worden geblokkeerd? Misbruik van download sites en porno sites kunnen we ook bespreken. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willem, in de School voor de Toekomst zag ik vorige week het gebruik van ABTutor. Die tooltje maakt het mogelijk om de pc's op afstand te bekijken, maar ook bijvoorbeeld te locken en vast te zetten op de powerpoint van de docent. Dit werkte erg handig.

    In het verleden hebben wij VNC gebruikt om op afstand pc's te beheren, echter op een ICT-Opleiding hebben studenten alle toegang tot de pc's, omdat het leren anders niet plaats kan vinden. Hierdoor was het systeem makkelijk te omzeilen. Voor andere opleidingen zou dit een deel van de oplossing kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Binnen onze scholengroep gaan wij nu een idee uitwerken dat ik vorig jaar op een school in Londen in de praktijk heb gezien. Samen met de leerlingen gaan wij regels voor het gebruik van de computers opstellen. Vervolgens schaffen wij software (in Engeland zag ik Securus en Forensic Software) aan die globaal het volgende doet.

    Een leerling kan alleen inloggen als hij akkoord gaat met de regels voor computergebruik die hij op zijn scherm ziet. Klikt hij niet op akkoord dan kan hij niet inloggen. De software registreert vervolgens het surfgedrag. Per locatie en zelfs per lesgroep kan worden ingesteld wat er al dan niet gefilterd moet worden. Je kunt het vervolgens aangeven of een site direct geblokt wordt of dat er alleen (al dan niet met een zichtbare waarschuwing) geregistreerd wordt. Een x aantal keer per week kan bijvoorbeeld een afdelingsleider een automatisch rapport van het surfgedrag van de overtreders van de regels krijgen. Hij kan dan al dan niet actie ondernemen.

    Een basisschool in Dordrecht werkt al zo en is er erg positief over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Regels lijken me alleen te werken wanneer je ze met de leerlingen zelf op gaat stellen. Draagvlak is ook hier belangrijk. Leerkrachten doen ook niet klakkeloos wat hun directie ze opdraagt, het liefst beslissen ze over alles mee (en terecht).

    Ik vraag me wel af waarom de leerlingen de behoefte hebben aan MSNnen en Hyves. Blijkbaar vinden ze de stof onbelangrijk en hebben ze niet het idee dat het bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling....misschien moet daar een bewustwording plaatsvinden???

    BeantwoordenVerwijderen