24 juni 2009

Voorlopers?

Een week geleden plaatste ik een uitnodiging voor alle voorlopers in het onderwijs om deel te nemen aan het evenement Creative Playground BarCamp, georganiseerd door Mobilize!

Vandaag ontving ik het verzoek om het volgende te melden:
De geplande bijeenkomst op 30 juni gaat niet door vanwege te weinig aanmeldingen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de drukte in de onderwijsagenda's zo vlak voor de vakantie. Wij kunnen daardoor niet de balans tussen creatieve MBKB'ers en onderwijsprofessionals waarborgen en daarom is besloten deze bijeenkomst een frisse start te geven in het nieuwe schooljaar.

Natuurlijk is dit een drukke tijd en moet er nog ontzettend veel gebeuren, zo vlak voor de zomervakantie, maar toch...
Is het echt zo erg dat mensen geen tijd meer hebben voor buitenschoolse activiteiten? Ligt dat inderdaad aan de periode of geldt dat eigenlijk voor het hele schooljaar?
Vinden er teveel van dit soort evenementen plaats waardoor we projectmoe worden of is er wat anders aan de hand?

Vanmiddag was ik bij de bijeenkomst waarvoor "het onderwijs" was uitgenodigd om mee te praten en te denken over de invulling van Wikiwijs. Zelfde verhaal: een bedroevend lage opkomst. Ik zal geen aantallen noemen.
En ook daar hoorde ik weer:
We willen zó graag het veld erbij betrekken om te voorkomen dat we dingen gaan doen waar niemand op zit te wachten! Maar hoe bereiken we ze nu als ze niet op komen dagen?

Je zou je haast gaan afvragen of "het veld" eigenlijk nog wel ergens op zit te wachten...

Gelukkig kon ik de dag goed afsluiten want er was nóg een bijeenkomst waar ik naartoe wilde: Die van een aantal edubloggers die op uitnodiging van één van hen de koppen bij elkaar staken om kennis uit te wisselen en te bespreken hoe we elkaar kunnen versterken en naar buiten treden om onze lezers nóg beter te bedienen. Met slechts één afmelding was die bijeenkomst prima bezocht, ook al doen we dat dan na de middag en in onze eigen tijd.
We zullen wel een beetje gek zijn...

Voor de taalkundigen, het is natuurlijk: een aantal edubloggers dat de koppen bij elkaar stak

5 opmerkingen:

  1. Hi Willem,

    Nee hoor, ik ben (nog) niet vernieuwingsmoe. Maar: met 26 lessen informatica verspreid over twee middelbare scholen heb ik het dit schooljaar wel een beetje druk. Op de genoemde data was ik bijvoorbeeld al ingeroosterd om te surveilleren. Ik heb de uitnodigingen gelezen, en mijn agenda gecheckt, maar helaas.

    Volgende jaar iets beter: minder lessen (èn op één school) en daarnaast de leuke klus om e-learning op te zetten en uit te rollen. Dus dan ook wat meer tijd om "naar buiten" te gaan.

    Terzijde: heb de site van Mobilize ook bekeken maar word een beetje afgeschrikt door de extreem lange zinnen met wat ik noem "reclametaal". Van mij mag het wel wat concreter...

    Keep up the good work, Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetzelfde geldt voor mij. Dit is een algehele klacht in het onderwijs: er is geen tijd meer om te reflecteren. Het ligt niet aan dit soort inititiatieven. Met overvolle programma's heb je niet eens tijd om te kijken of je agenda leeg is ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van dit afstel komt geen afstel. Na de zomer gaan we in de herkansing, zo is de intentie en dan kan iedereen er met vers opgedane vakantie-energie weer tegenaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Willem,

    Inderdaad teleurgstellend maar ik geloof zelf niet in bijeenkomsten om mensen bijelkaar te roepen om samen te brainstormen en daarom te vragen of ze naar de toren komen. Ik geloof er veel meer dat mensen de toren verlaten en naar het veld toegaan. Juist naar de mensen die uberhaupt niet komen, waarom komen ze niet? Ja dat is veel meer arbeidsintensief maar je gaat dan wel de mensen beter bereiken, dan creeer je draagvlak. Ik weet waar ik over praat ;-)

    Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Marcel
    Helemaal mee eens! Laten zij maar bij ons komen, zien ze gelijk wat de praktijk van het onderwijs is. Laatst bij ons op school (Dalon Voorburg) bezoek gehad van de projectleiding van Wkiwijs (jaja!) en de directeur Kennis van OCW. We hebben allerlei ICTprojecten van het vak aardrijkskunde door leerlingen laten presenteren. Ze waren zeer onder de indruk en geinspireerd. Natuurlijk viel er net een 2.0 website uit......zo is het ook in de les , dus kwam mooi uit :-)

    Willem Korevaar

    BeantwoordenVerwijderen