13 juni 2010

Help build the Top 100 Tools for Learning 2010


Evenals vorige jaren doet Jane Hart ook nu weer een oproep aan onderwijsprofessionals om bij te dragen aan
"The Emerging List of Top 100 Tools for Learning 2010"

Zo'n lijst maakt ze al sinds 2007 en het is interessant om te zien welke tools er door de jaren heen bijkomen en weer verdwijnen.
Doorgeven van je favoriete top 10 lijst in willekeurige volgorde gaat heel simpel via deze pagina.

Voorlopig op de 1e plaats staat alweer Twitter terwijl Moodle opvallend is gestegen. De uiteindelijke volgorde kan echter nog heel anders worden naarmate er meer mensen meedoen. Dus breng je stem uit en laat weten welke tools jij het meest gebruikt of die voor jou het belangrijkste zijn!

1 opmerking:

  1. Helpt het als studenten kennis hebben van didactiek?

    Als afgestudeerd onderwijzer aan de HPA te Amsterdan week ik 31 jaar geleden uit naar Barcelona alwaar ik tot vandaag de dag me heb toegelegd op het onderwijs van Engels als vreemde taal. Met Nederlands als moederstaal en dus geen Native Speaker die de basiskennis van Chomsky's Transformational Grammar niet kent, heb ik altijd al mijn studenten geleerd hoe zij hun vreemde taal leerproces en dus hun inspanning moesten analyseren. Zo werd een vertaler omgeturnd naar een spreker.

    Nu heb ik een eigen talenservice bedrijf Backuplines S.L. Als zakelijke instelling geven wij aan tailor-made cursussen per telefoon de voorkeur. Velen leerden wel Engels maar kwamen niet verder dan schoolengels. Zie ook www.backuplines.com

    Wij zijn eerder TRAINERS dan SCHEIDSRECHTERS. Wij werken voor verschillende uitgevers van distance learning courses als leraren die een Helpdesk telefoon/Internet dienst verlenen en in 10 minuten "les" studenten laten oefenen en motiveren weer door te leren via zelfstudie. Daarbij is de uitleg over het leerproces erg belangrijk. Ook de formule Online heeft samen met webclasses en podcasts veel toekomst. Klassikaal onderwijs staat op de tocht en zal in de toekomst misschien tot op de middelbare school door het sociale karakter op de lagere school van belang zijn. Daarna, vóórdenkend (niet nadenkend), zal de technologie ons verplichten tot LifeLong Learning over te gaan.
    Met de onderwijsrevolutie voor de deur en met alle digitale mogelijkheden zullen we een ander leer / onderwijs uitgangspunt moeten hanteren. Misschien is de verantwoordelijkheid delen en ook de studenten helpen door inzicht te geven over welke manieren van leren er zijn een moderne kijk op de situatie. Dan kunnen zij zelf kiezen hoe ze wat hun wordt voorgezet willen leren op de meest interessante en effectieve wijze.

    Natuurlijk leren we allemaal elke dag wat nieuws. Wij waren ooit eens zelf beginnende studenten die moesten leren wat we nu onderwijzen. Als we dat delen met onze studenten en liefde voor leren delen met LifeLong Learning geven we al aan dat bijscholing en vernieuwing een horizonverleggende stimulans is om niet te vergrijzen in ons vak.

    Ik ben voorloper van interactieve leersituaties, ideaal voor taaloefenen in groepen van 2 of 3. Ik heb een plezierig gevoel wanneer ik leren zie plaatsvinden en mij als een dirigent de oorzaak weet van de prachtige muziek die me in de oren klinkt.

    Hoe minder hard ik werk, hoe vrijer ze leren door te doen. LEARNING BY DOING

    Zoals het gezegde gaat KEEP UP THE GOOD WORK.

    Uit het voorbeeld van mijn ervaring als leraar Engels waarbij interactie van groot belang is kan men afleiden dat ook bij andere vakken soortgelijke aanpak en het betrekken van de student bij zijn leerproces misschien kan helpen bij de motivatie.

    Met de digitale lesmaterialen en veranderende functie van de leerkracht zal ook de student andere verwachtingen hebben en misschien zelf willen uitmaken op welke wijze hij iets wil leren. Ook zou een link moeten worden gelegd naar de bekwaamheden die in het bedrijfsleven van hen worden verwacht. Initiatief nemen en verantwoordelijkheid voor eigen LiveLong learning bijvoorbeeld.

    In Spanje is er grote behoefte aan voordenken (niet nadenken) over de toekomst van de schoolboeken en het gebruik ervan.
    E-learning en digitale lesmaterialen zijn niet alleen thuis goed bruikbaar maar ook in de klas. Ik werk al tien jaar met een cursus Engels waarbij de leraren op het scherm als televisie presentatoren de lessen uitleggen en daarna de student uitlokken te oefenen door via interactie tot een simulatiegesprek te komen.

    Wie weet kunnen bepaalde vakken van deze leerwijze voordeel hebben en de uitleggende funktie van een leerkracht in de klas wegnemen. Zijj zouden dan alleen als een mentor of dirigent het orkest moeten leiden en leren doen veroorzaken.

    Ik hoor graag uw mening en of er soortgelijke gedachten in Nederland zijn.

    Mvg
    Willem Koper

    BeantwoordenVerwijderen