23 mei 2013

Scholen overrompeld door onderwijs 3.0

Nederlandse onderwijsinstellingen worden overspoeld met online leer-mogelijkheden, maar veel scholen weten zich hier geen raad mee waardoor de toegevoegde waarde van e-learning verloren gaat. Het is van groot belang dat scholen worden ondersteund bij de beleidvorming in het kader van e-learning. Het management moet naast hardware, zoals computers en tablets, ook investeren in de juiste software en trainingen voor de docenten. Alleen op deze manier kan er optimaal gebruik worden gemaakt van online content en zal het onderwijs sprongen vooruit maken. Het onderwijs heeft hiervoor een contentmanager nodig.

Contentmanager
Perceptum is zo’n contentmanager. Het bedrijf biedt implementatie mogelijkheden en trainingen voor scholen om op een juiste manier in de praktijk te leren werken met digitale leeromgevingen. Hierbij ligt de focus op het vinden van de juiste combinatie van klassikaal en online onderwijs. Het is niet de bedoeling om door middel van techniek de leraar overbodig te maken. Er wordt juist een oplossing geboden om inefficiënt werk, bijvoorbeeld nakijken, te automatiseren, waardoor de docent meer effectieve tijd heeft om gedifferentieerd les te geven. Ideaal aan online onderwijs is dat er een leerlingvolgsysteem op maat kan worden toegepast. Hiermee kan een docent precies zien, waar een leerling de fout in gaat en waar dus extra aandacht nodig is. Hier kan de docent vervolgens één op één met de leerling op ingaan. Dit biedt ook perspectief voor de excellerende leerling.

Beperkte middelen
Het onderwijs zit krap bij kas en is hierdoor gedwongen om prioriteiten te stellen. Hierbij wordt vaak wel gekozen voor modernisering door de aanschaf van digiborden, extra computers of tablets, maar blijft ICT-les voor de docenten om effectief gebruik te maken van deze technologische middelen buiten beschouwing. Jammer, vindt ook minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker. Zij zegt: “Kinderen moeten zich ten volle kunnen ontplooien en de kans krijgen om te excelleren, op hun eigen niveau”.
Om dit te bereiken is online onderwijs een goed middel. Door leerlingen online te laten werken kan de docent achteraf aan de hand van een leerlingvolgsysteem precies zien hoe snel een leerling werkt en waar de meeste fouten worden gemaakt. Perceptum slaat een brug tussen scholen en digitale content en helpt ze met de overgang naar online onderwijs. De eerste stappen in het kader van techniek zijn gemaakt, nu moeten we de docenten nog klaarstomen voor onderwijs 3.0.

Perceptum en Open Source
In de huidige maatschappij gaat het niet alleen om nemen, maar juist om geven en delen om elkaar op die manier verder te helpen. Perceptum gelooft in de open source filosofie, wat inhoudt dat alle projecten open toegankelijk zijn en iedereen kan bijdragen aan de ontwikkeling hiervan. Het bedrijf ontwikkelt digitale leeromgevingen en internettoepassingen waardoor het onderwijs effectiever, beter passend en leuker wordt gemaakt voor zowel de leraar als de leerling. Online leerplatform KhanAcademie.nl is één van de projecten van Perceptum.

Persbericht
Let op: dit is een persbericht! Ik krijg niet betaald voor plaatsing en heb geen enkele band met Perceptum, maar soms vind ik het leuk om bedrijven als deze met een mooie missie onder de aandacht te brengen. Als ik de website bekijk zie ik dat ze een aantal mooie dingen op de rol hebben staan, al vind ik het wel wat lastig te lezen door de gekozen kleurstelling. Wie weet, doen ze daar ook nog wat aan:-)

1 opmerking:

  1. Leuk dat je het persbericht geplaatst hebt! Is de site zo beter te lezen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen