08 mei 2014

Hakzander of voorloper

Op verplichte scholingsdagen zitten ze meestal op de achterste rij, met de armen over elkaar en in een duidelijk afwachtende houding: de hakzanders. Op het gezicht een uitdrukking van:
Het is dat ik hier zijn moet, maar anders…
Ik zie het altijd als een mooie uitdaging om juist hen aan het praten te krijgen en ze te laten vertellen over hun ervaringen in de klas. Want vaak is dat een perfect opstapje naar een praktijkvoorbeeld waarbij juist de inzet van social media die les anders had kunnen laten verlopen. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat alle docenten nu al hun lessen maar moeten gaan volhangen met de nieuwste tooltjes als Kahoot, Socrative, Mentimeter en ga zo maar door.

Afwisseling maakt lessen aantrekkelijker
De kracht van een goede les zit hem juist in de afwisseling! Door de ene keer bewust een smartphone te laten gebruiken kun je het volgende moment vragen om “alle kleppen dicht” te doen en de mobieltjes op te bergen. De ervaring leert dat wanneer docenten eenmaal ervaren hebben hoe spontaan en anders leerlingen reageren op het moment dat ze bijvoorbeeld digitaal hun stem mogen uitbrengen, ze alleen maar meer mogelijkheden gaan zien om dergelijke tools op een leuke en verantwoorde manier in te zetten.
“Meneer, gaan we dit de volgende keer weer zo doen?”
Het zijn dit soort reacties die het lesgeven weer tot een feest maken!

Draag zelf een idee aan!
Social media praktijkvoorbeelden uit het onderwijs
Om docenten op gang te helpen is Door Ashwin Brouwer en mijzelf een aantal inspirerende voorbeelden van social media gebruik verzameld en gebundeld in een handzaam boekje. Alle voorbeelden zijn aangeleverd door mensen die lesgeven en hebben zich dus in de klas bewezen. In een aantal gevallen blijkt het ook een mooie manier te zijn om ouders bij het onderwijs te betrekken.

Het boekje met praktijkvoorbeelden is hier online te bekijken en te downloaden. De gedrukte versie is zo goed als op, maar we willen heel graag een tweede druk uitbrengen, aangevuld met nóg meer voorbeelden uit de praktijk. Iedereen is dan ook van harte uitgenodigd om ideeën aan te dragen. Gebruik daarvoor dit formulier.

Laat je niet gek maken
Zijn het alleen maar voorlopers die op deze manier afwisseling in hun lessen brengen en leerlingen betrekken bij de lesstof? Nee, niet meer! Steeds meer docenten ontdekken de mogelijkheden die er nu zijn. Als er binnen een team een leerkracht is die goede ervaringen opdoet wordt dat al snel gedeeld en overgenomen. Ook leerlingen dragen ideeën aan. Het kan niet anders of de hakzanders zien dat en gaan ook voorzichtig iets uitproberen. Mijn tip daarbij is: Laat je niet gek maken door wat anderen doen, maar kies dingen die bij je passen! Het is juist de verscheidenheid en de variatie die het voor leerlingen aantrekkelijk maakt om te leren. Ga elkaar dus niet blindelings nadoen. Wat je niet wilt horen is “Meneer, moeten we nu alweer met Mentimeter?”

Like to share
Niet alleen in de les komt het gebruik van social media goed van pas. Steeds meer leraren ontdekken de kracht van het delen via weblogs van henzelf en/of anderen en door kanalen als Twitter. Delen is leuk maar vooral ook zinvol, want in de meeste gevallen krijg je meer terug dan je weggeeft. Dat maakt het aantrekkelijk om ook voor je lesvoorbereiding zelf actief te zijn. Voor het MBO heeft Ashwin brouwer een prachtig vertrekpunt gecreëerd met zijn Facebookpagina, maar er zijn natuurlijk meer voorbeelden. Zo komen de inmiddels meer dan 250 Edubloggers uit alle geledingen van het onderwijs!

Dit bericht is op vrijdag 9 mei 2014 als artikel verschenen in de tweede editie van Like to Share.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten