23 juni 2008

Deelnemers ondersteunen docenten

HelpVandaag bereikte me via ROC-i-partners onderstaande vraag die ik graag in z'n geheel doorzet naar mijn weblog.
interessant om te lezen (en op te reageren) na het bericht van gisteren over nascholing!
Het ROC van Amsterdam wil docenten beter gaan ondersteunen bij het gebruik van ICT, en wil daarvoor ook deelnemers gaan inzetten. Immers:
  • ICT wordt steeds meer een normale tool bij het geven van onderwijs, maar tegelijk zien we dat het gebruik door docenten kleiner is dan we zouden verwachten, mede door tekortschietende vaardigheden
  • we constateren al jaren dat onze deelnemer in veel opzichten vaardiger zijn dan docenten in het gebruik van ICT-middelen. Maar wat doen we hier nu mee? Hoe kunnen we gebruik maken van deze vaardigheden?
We willen proberen om deelnemers in te zetten bij de persoonlijke ondersteuning van docenten. Het gaat dus niet om de inzet van deelnemers bij de 'gewone' werkzaamheden van de Dienst ICT (systeembeheerderstaken etc.) maar om de ondersteuning van docenten bij allerlei min of meer dagelijkse werkzaamheden: hoe bereik ik bepaalde effecten met Powerpoint, hoe kan ik een filmpje editen, hoe kan ik een film combineren met bepaalde opdrachten in Blackboard, hoe kan ik foto's verwerken, et cetera.We willen deze ondersteuning langs drie sporen opzetten:
  1. Een ‘buddy-project’ waarbij een deelnemer één-op-één wordt gekoppeld aan een docent om hem te helpen met allerlei praktische zaken: Powerpoint, het bewerken van foto’s en filmpjes, etc.
  2. Een ‘support desk’ op zo veel mogelijk locaties waarbij docenten langs kunnen komen voor ondersteuning
  3. Een service desk voor de ondersteuning-op-afstand van docenten.
De huidige service desk is er voornamelijk voor het melden van incidenten; ondersteunings-aanvragen kunnen op dit moment nauwelijks worden gehonoreerd.Het is de bedoeling voor al deze zaken voornamelijk deelnemers inzetten. We denken dat dit een plaats kan krijgen in verschillende opleidingen: niet alleen in de verschillende ICT-opleidingen van het ROCvA, maar ook in zakelijke dienstverlening. Het wezen is immers niet zo zeer de kennis van de ICT, maar veeleer het dienstverlenende aspect.

Aspecten die hierbij een rol spelen:
  • Hoe kunnen deze activiteiten een plek krijgen in het onderwijsprogramma van de deelnemers?
  • Hoe kunnen deelnemers gemotiveerd worden; ‘de vrijblijvendheid voorbij’?
  • Sluit de ICT-kennis en –vaardigheden van de deelnemers aan bij de behoefte van de docenten? Op welke gebieden, voor welke applicaties, kunnen deelnemers ondersteuning bieden en wat kan niet van hen verwacht worden? Is het mogelijk/zinvol om de deelnemers een assessment af te nemen om hun competenties in kaart te brengen? Is wellicht additionele scholing van de deelnemers in de betreffende applicaties zinvol?
  • Accepteren docenten de ondersteuning van deelnemers? Sluit het aan op hun behoeftes?
  • Wat is er nodig om deze ondersteuning niet alleen in eerste instantie op te zetten, maar ook te laten ‘landen’ in de organisatie zodat het van blijvende aard wordt?
We zijn nu eerst op zoek naar onderwijsinstellingen die hier ervaring mee hebben opgedaan. Dus mijn vraag aan alle ROC-i contactpersonen is: hebben jullie wel eens zoiets geprobeerd? Of weet je van andere onderwijsinstellingen die zoiets geprobeerd hebben? Dit kan in het MBO zijn maar ook daarbuiten, in Nederland of in het buitenland.
Ik hoor graag van jullie!
Jaap de Mare, Informatiemanager ROCvA


Inmiddels heb ik van Jaap begrepen dat ook een ander ROC hiermee bezig is en graag ervaringen zou horen. Ben ook benieuwd of er docenten zijn die willen reageren. Hoe zou jij het als docent vinden om op weg geholpen te worden door een deelnemer? Klopt de aanname dat zij op ICT gebied zoveel verder zijn dan de gemiddelde docent? Aan welke soort ondersteuning is dan de meeste behoefte? Is op basis hiervan bijvoorbeeld een leerwerkbedrijf te starten?
Interessante vragen allemaal, maar de antwoorden zijn hopelijk nog veel boeiender!

4 opmerkingen:

  1. Bij het ICT-lyceum van het ROC Midden-Brabant is een servicepunt
    dat volledig bemand wordt door studenten. Medewerkers kunnen hier terecht voor allerlei soorten vragen: hulp bij het installeren van een printer, instructie van een smartbord of digitale beamer voor een groepje docenten, individuele hulp bij het gebruiken van een programma. Het wordt nog niet op grote schaal ingezet, maar er zijn goede ervaringen mee.

    Studenten kunnen er studiepunten mee verdienen. De 'ondersteunde' moet na afloop een evaluatieformulier in vullen en die beoordeling komt in het portfolio van de student. Op die manier is er aan beide kanten winst en daardoor acceptatie.

    Zelf heb ik via het servicepunt ooit een instructie 'digitale beamer' laten verzorgen aan een groepje docenten. In het begin was het was onwennig, die omgekeerde rollen, maar dat wende snel.

    Ook, heel eerlijk, heb ik ze wel eens uitgetest, die studenten, toen ik een kapotte laptop had die nergens meer gerepareerd kon en ook niet mocht worden. De eerste de beste student die ik aan de telefoon kreeg, schreef (geheel tegen de regels in) dat hij hem wel even voor mij uit elkaar wilde halen. Een kwartier daarna kreeg ik een mailtje van een andere student:
    "Mijn naam is XXX en ik ben de directe verantwoordelijke voor
    alles wat er in het servicepunt gebeurt. Helaas heeft mijn collega een kleine inschattingsfout gemaakt. Wij kunnen u niet helpen met het probleem van de laptop aangezien wij geen
    technische dienst hebben. Het is ook niet mogelijk dat we ernaar gaan kijken omdat wij hier niet
    voor gekwalificeerd zijn. Het spijt me dat we u niet kunnen helpen maar u zult toch echt moeten laten repareren bij Asus of een technische dienst van een professioneel bedrijf.
    Met vriendelijke groet", X"

    Mooi toch, dat ze hiervan geleerd hebben. En nog nette afhoudmailtjes schrijven ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. stond ook nog in mijn mail om er iets over te schrijven, vind het een goed initiatief maar denk dat niet alle docenten het buddy idee omarmen. Stel je voor dat je moet toegeven dat je iets niet snapt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In het VO heeft de 'onderwijsvernieuwingscoöperatie' (een club van scholen die samen digitaal lesmateriaal ontwikkelen) een project lopen dat Jonge Ict Coaches heet. Scholen organiseren een uitzendbureau waar leerlingen kunnen worden ingehuurd door docenten. De leerlingen krijgen hiervoor een vergoeding (na aftekenen door docent) van 5 euro per uur. Meer info: http://www.inhetonderwijs.com/JIC/youngcoach/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij Gilde Opleidingen speelt het idee van een Service Desk bemand door deelnemers uit de ict opleidingen al langer. Fysiek zou er op ieder hoofdlocatie (ca 10) een bali moeten zijn waar medewerkers en deelnemers zich kunnen melden met alle ict vraagstukken. Dit vergt a. een intensieve samenwerking met de facilitaire dienst ict en b. een goede verankering in het opleidingstraject van de ict opleidingen. We zien de service desk dan als onderdeel van een ict leerbedrijf waar de desk als het ware het front-office vormt en de begeleiding van de deelnemers, de instructie en trainingen het back-office. We zullen komend jaar daar mee experimenteren.

    BeantwoordenVerwijderen