25 april 2015

Smartphones in de les: De stand van zaken

Nog geen drie weken geleden stelde Ashwin Brouwer een simpele vraag via Twitter:
Daarna hebben we een oproep geplaatst om een formulier in te vullen en voorbeelden uit de praktijk aan te dragen. Inmiddels hebben we 85 reacties binnen, waarbij de meeste invullers ook een concreet voorbeeld hebben aangedragen. De tussenstand publiceren we via een overzicht en ondertussen zijn we bezig om de nieuwe uitgave te vullen en vorm te geven. Dat doen we deze keer in een gedeelde GoogleDrive map. Daar kunnen we samen sleutelen aan de presentatie die later op Slideshare kan komen en waar we een PDF van kunnen maken. Alles uiteraard met werkende links en mooi vormgegeven. Zo leuk om te doen!

24 april 2015

Namen netjes weergeven

Je stelt een formulier beschikbaar waarop onder andere voornaam, tussenvoegsel en achternaam ingevuld moet worden. Je wilt ze natuurlijk netjes hebben omdat ze bijvoorbeeld op een badge worden afgedrukt. En wat zie je dan? Dat heel veel mensen hun naam niet netjes invullen! De een houdt van alleen kleine letters, terwijl de ander CAPSLOCK aan heeft laten staan. Je gaat toch niet alles handmatig aanpassen?
Zowel in Excel als in Google Sheets is daar namelijk een trucje voor!

Bekijk mijn namenlijst in Google Sheets of in Excel, dan zie je wat ik gedaan heb.

21 april 2015

Van invoerlijst naar overzicht

Het kan je haast niet ontgaan zijn dat Ashwin Brouwer en ik weer een oproep geplaatst hebben voor docenten om ervaringen te delen van goed gebruik door hun leerlingen van smartphones voor de les.

Daarvoor hebben we een formulier beschikbaar gesteld waarop tools kunnen worden aangevinkt. Op Twitter publiceer ik regelmatig een tussenstand met een top 20 overzicht. Maar hoe genereer ik nu dat overzicht vanuit al die (inmiddels meer dan 60) inzendingen?

Dat zal ik je uitleggen!

19 april 2015

Smartphones in de les: Praktijkvoorbeelden gezocht!

De smartphone kun je op talloze manieren gebruiken in (en buiten) de les. In navolging van de uitgaven 'Social media Praktijkvoorbeelden uit het onderwijs' verzamelen Ashwin Brouwer en ik nu praktijkvoorbeelden van smartphone gebruik tijdens de les.

De voorbeelden gaan we weer bundelen om docenten op weg te helpen en te inspireren.

Help mee en stuur jouw praktijkvoorbeeld in voor 6 mei:
Gebruik daarvoor dit formulier.

Praktijkvoorbeelden
Beschrijf in het kort hoe een bepaalde toepassing door jouw leerlingen gebruikt wordt. We zijn op zoek naar echte ervaringen, dus geen voorbeeld van mogelijk gebruik. Wil je meer voorbeelden aanleveren? Gebruik het formulier dan nog een keer!
De ingezonden voorbeelden gebruiken we weer voor een uitgave, speciaal gericht op de inzet van smartphones voor de les!

17 april 2015

Sociale veiligheid op school en internet

Ruzies van leerlingen op WhatsApp zorgen voor spanningen in de klas (persbericht)

Leraren op de basisschool en het voortgezet onderwijs hebben last van problemen tussen leerlingen die zich afspelen op sociale media. Leerlingen maken bijvoorbeeld ruzie via WhatsApp wat zorgt voor spanningen in de klas. Verder plaatsen ze ongevraagd opmerkingen over of beelden van elkaar op sociale media of sturen elkaar tijdens de les afleidende berichtjes. Dit blijkt uit een peiling van Kennisnet onder 324 leraren basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Om scholen te ondersteunen lanceert Kennisnet, in samenwerking met Stichting School & Veiligheid, de publicatie Sociale veiligheid op school en internet.

13 april 2015

Sway Preview van Microsoft

Met Sway biedt Microsoft een compleet nieuwe manier van publiceren op internet. Het is als preview beschikbaar, waarmee Microsoft waarschijnlijk aan wil geven dat het product nog niet af is.

Toch kun je er nu al heel veel mee, niet alleen vanaf je desktop of notebook, maar ook via een tablet.

Het resultaat levert een mooie "responsive" pagina op die op alle devices goed tot z'n recht komt. Natuurlijk kun je tekst en foto's invoegen, maar daar blijft het niet bij. Ook video en slideshows zijn makkelijk toe te voegen. Je hebt wel een Microsoft account nodig om ermee aan de slag te gaan. Voor leerlingen lijkt het me een heel mooie manier om werkstukken online te zetten. Je kunt ook beginnen door gewoon een Word, Powerpoint of PDF bestand te uploaden. Daarna is alles aan te passen, zoals lay-out, lettertype enz.
Bekijk mijn screencast en je krijgt al snel een beeld van de vele mogelijkheden, of klik hier voor een van mijn Sways.

12 april 2015

Objecten verplaatsen op een webpagina

Nadat ik de ganzenbordspelen van Herman van Schie en van Tiny Rossar met verplaatsbare pionnen beschikbaar had gesteld kreeg ik veelvuldig de vraag: Hoe doe je dat?

Laat ik voorop stellen: Dit is niets nieuws, maar kan al jaren! Ik maak gebruik van een Javascript, voor het eerst beschikbaar gesteld door Walter Zorn in 2002, maar daarna wel sterk verbeterd.
Wanneer je het Javascript bestand online zet kun je het met allerlei parameters aanroepen waardoor je heel veel mogelijkheden krijgt. Zo kun je niet alleen plaatjes verplaatsen, maar ook tekst of andere objecten die je tussen <div> tags plaatst.

11 april 2015

Wil jij ook zo'n schoolbord?

Zo nu en dan komt er een schoolbord langs op Twitter met daarop een mooie tekst. Ik wilde de tekst wat bewerken en gebruiken in een presentatie. Dus heb ik een foto van een leeg schoolbord gezocht en een font dat een beetje lijkt op krijtjesschrift. Als je die twee combineert in een Powerpoint presentatie kun je maken wat je wilt!

Mijn Powerpoint vind je hier.
Let op: Als je naar die link gaat zie je nog niet het juiste lettertype.
Daarvoor moet je DK Cool Crayon downloaden en installeren.
Gebruik het font in Powerpoint met de afbeelding als achtergrond om je eigen teksten mee te maken en sla ze op als jpg bestanden.

09 april 2015

Mentimeter genereert zelf nieuwe vragen

Bij mijn presentaties maak ik graag gebruik van Mentimeter, waarbij deelnemers vragen kunnen beantwoorden of hun mening geven.

Het mooie van Mentimeter is dat je het via een add-in nu heel makkelijk kunt embedden in een Powerpoint presentatie, zodat je niet hoeft te switchen naar een browser.

Bij het aanmaken van een open vraag ontdekte in een nieuwe knop. Als je daarop klikt tijdens je presentatie wordt op basis van de gegeven antwoorden bij die open vraag automatisch een nieuwe vraag gegenereerd waar deelnemers op kunnen stemmen. Zo kun je laten kiezen welke van de gegeven opties de meeste punten verzamelt en op die manier prioriteren. Daarmee kun je de betrokkenheid van je publiek nog meer vergroten!

De screencast hieronder laat zien hoe het werkt.