30 november 2008

Inkt uitsparen met EcoFont

Ecofont
Voor de prints die je dagelijks maakt gebruik je niet alleen papier, maar ook inkt. Héél veel inkt. En volgens SPRANQ creatieve communicatie uit Utrecht deels onnodig. Op basis van een ingeving van Colin Willems heeft SPRANQ daarom een nieuw lettertype ontwikkeld: het Ecofont.

Een goed idee is altijd simpel: kijk hoeveel je van een letter kun je weglaten met behoud van de leesbaarheid. Na een testfase met allerlei vormen is de keuze gevallen op het uitsparen van kleine rondjes. Het resultaat is het Ecofont dat tot 20% minder inkt gebruikt.

Het Ecofont is gratis te downloaden en te gebruiken.

Bekijk het ecofont
In de afbeelding zie je hoe het Ecofont is gemaakt. Duidelijk is te zien dat er ruimte is uitgespaard. Op deze grootte is dit natuurlijk niet mooi, maar op normale fontgrootte van bijvoorbeeld een brief is het goed te gebruiken. Uiteraard hangt het wel van je software af hoe het Ecofont bij jou toont. Het beste werken Word 2007 of OpenOffice. Je printer bepaalt natuurlijk ook deels hoe mooi de prints worden.


Het Ecofont is gebaseerd op de Vera sans, een OpenSource letterfont dat vrij te gebruiken is. Het is beschikbaar voor PC en MAC.

Achter het ecofont
Het Ecofont is ontwikkeld door SPRANQ naar een idee van Colin Willems. Ze hebben van alles geprobeerd. Van extra dunne letters tot letters met alleen een outline. Ze hebben streepjes, vierkantjes, sterretjes en driehoekjes uitgespaard. Uiteindelijk geven rondjes het beste resultaat.

Met het Ecofont wil SPRANQ ook de bewustwording stimuleren. Sta eens stil bij je printgedrag. Is printen echt nodig of verspil je eigenlijk onnodig inkt en papier?

Hiermee doen ze ook een beroep op softwaregiganten en printermakers en willen ze inspireren tot milieubewuste innovatie. Denk aan het ontwikkelen van een font dat de printerdriver kan aansturen. Printers printen standaard in 100% zwart. Als een font de printer zou kunnen opdragen om in grijswaarden te printen, scheelt dit veel inkt. Gecombineerd met het Ecofont levert dit helemaal een mooie besparing op.

Microsoft Weft 3
Als het goed is zie je dit bericht ook weergegeven in het betreffende font (helaas niet op een Apple). Het werkt in ieder geval met IE7, Firefox en Google Chrome. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van Microsoft Weft 3, waarmee je ervoor kunt zorgen dat fonts die niet lokaal geïnstalleerd zijn toch worden weergegeven. Het programma genereert op basis van lokaal aanwezige fonts een bestand dat je op je webserver moet plaatsen. In de stylesheet kun je de bron van dat bestand aangeven zodat het meekomt als je de pagina opent.
Ik heb een voorbeeldpagina gemaakt met nog veel meer fonts die je zo dus online kunt gebruiken!.

Kant en klare templates voor Google Docs

Ben je nog niet zo thuis in het werken met Google Docs of wil je een vliegende start maken dan kun je nu kiezen uit een groot aantal templates en sjablonen via Google Docs Templates.
Ze zijn er voor zowel Documenten, Presentaties, Spreadsheets als Formulieren en in allerlei categorieën: Albums en flipbooks, Bedrijf, Berekeningen, Agenda's en planningen, Kaarten en certificaten, Feestdag, Labels en visitekaartjes, Brieven en faxen, Diversen, Persoonlijke financiën, Presentatieontwerpen, Cv's en sollicitatiebrieven, Statistieken en als laatste categorie: Leerlingen en docenten.
Als je door de mogelijkheden in deze categorie heenbladert zul je zien dat je met Google Docs zelfs aan- en afwezigheid zou kunnen bijhouden! Zijn we dat toch te snel geweest met de aanschaf van Magister?

26 november 2008

Evaluatie-Inspiratie bijeenkomst Orlando gangers

Educause2008Morgen is er een evaluatie- en inspiratiebijeenkomst voor de deelnemers aan de studiereis naar Orlando. Het is nog maar een maand geleden dat we daar waren en sindsdien leven we weer in de waan van de dag...
Daarom is het goed om weer eens bij elkaar te komen en ervaringen uit te wisselen. Hoeveel mensen hebben voor zichzelf en/of voor voor hun werk een verslag gemaakt? Wat doe je met de indrukken die je op zo'n studiereis opdoet? Wat doet je werkgever met die informatie?

Altijd een lastige kwestie. Mijn ervaring is dat een paar directe collega's vragen "hoe was het?" en dat het daar dan vaak bij blijft. Jammer natuurlijk want zo'n reis is tenslotte een behoorlijke investering!
Daarom is het zo goed om een dergelijke reis een vervolg te geven via een evaluatie bijeenkomst waar je natuurlijk foto's bekijkt en sterke verhalen ophaalt, maar ook kijkt wat je nu terug in Nederland kunt doen met de indrukken die je tijdens de reis hebt opgedaan.
Dus niet alleen lekker eten en gezellig babbelen maar ook werken aan de toekomst!

Zelf mag ik morgen leiding geven aan een "world café" rond mobile learning. Een leuke werkvorm waar vast weer mooie dingen uit zullen komen. Tenslotte hebben we in Orlando veel gezien op dat gebied en dan met name voor de iPhone. Jammer dat er geen geld is (in mijn omgeving) om daar eens goed naar te kijken...

Morgen dus naar Hilversum waar we op uitnodiging van het ROC van Amsterdam gastvrij ontvangen zullen worden door Maaike Stam (hulde!). Ruim 30 mensen hebben zich opgegeven, dus de helft van de groep. Ben benieuwd wie er komen, de mensen die tijd (over) hebben voor de gezelligheid, of juist de mensen die verder willen met de dingen die we daar gezien hebben!

25 november 2008

De roostermaker meldt zich om 7:50 ziek

MasterplanVandaag was ik op de klantendag van Schoolmaster in de mooie ambiance van het Abe Lenstra stadion in Heerenveen (dat toch iets weg heeft van een wietkwekerij met al die lichtbakken op de grasmat).
Schoolmaster brengt met Magister een uitgebreid, gebruiksvriendelijk en compleet administratiepakket op de markt waarmee ze marktleider zijn in het VO en nu ook voet aan de grond proberen te krijgen in het MBO. Wij gebruiken het op dit moment voor de registratie van de aan- en afwezigheid van onze deelnemers en straks voor de complete kernadministratie.
De dag begon met de meer dan een uur durende keynote van het grote brein achter en eigenaar van Schoolmaster Sybrand Dijkstra die vooral veel liet zien van de binnenkort uitkomende versie 5 van het pakket dat volledig leunt op Silverlight. Schoolmaster heeft nu al 15 programmeurs geschoold op dat platform en krijgt directe ondersteuning vanuit Redmond. Daarvoor hebben ze wel een Non Disclosure Agreement moeten ondertekenen waarmee ze een grote voorsprong krijgen en nu al dingen kunnen ontwikkelen voor zaken die pas medio volgend jaar beschikbaar komen. Grote voordeel van Silverlight is dat vrijwel alles heel snel in willekeurig welke browser afgewerkt kan worden. De uitleg was nogal technisch en ging voor mijn gevoel veel aanwezigen ver boven de pet, maar toonde wel de gedrevenheid en de kennis die ze in huis hebben. Hoe zinvol het is om leerlingen (ook) op Live Earth maps te kunnen tonen zal in de praktijk moeten blijken maar het laat wel de vergaande mogelijkheden van web2.0 integratie zien. Wat dat betreft is Schoolmaster z'n tijd ver vooruit en speelt nu al volledig in op de mogelijkheden die we straks hebben via iPhone en mobieltjes om maar wat te noemen.
Wel vraag ik me af hoeveel scholen al klaar zijn voor Silverlight? Bij ons draait het in ieder geval nog niet. Schoolmaster wil echter zo snel mogelijk over naar dat platform dus zullen veel scholen "vanzelf" met deze techniek te maken krijgen, of ze nu willen of niet...
Daarna drie "traditionele" presentaties gevolgd waarin de mogelijkheden van verschillende onderdelen van het pakket nader werd uitgelegd. Traditioneel vanwege het iedere keer terugkerende verzoek om vragen te bewaren tot het eind én het uitdrukkelijke verzoek om mobieltjes uit te zetten. En wat nu als er ergens een acuut roosterprobleem is en de roosteraar ingeschakeld moet worden? De roosteraar is immers toch onmisbaar?
Als het aan Schoolmaster ligt niet meer. Het pakket biedt veel mogelijkheden om ook anderen wijzigingen te laten aanbrengen in een (dag)rooster. Een docent kan zelf lessen verplaatsen en/of overnemen. Een interessant gegeven.
Veel van onze roosteraars zijn part-timers en krijgen daarnaast mutaties vaak niet of pas achteraf door zodat ze die niet meer kunnen meenemen in een dagrooster. Roosteren wordt nu nog vaak gezien als een ambacht en het onomstreden domein van De Roosteraar. Ik ben heel benieuwd of Schoolmaster daar verandering in weet te brengen. Technisch is het zeker mogelijk, maar het vereist volgens mij ook een cultuuromslag in het denken daarover op veel scholen.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben helemaal voor. Docenten weten zelf het beste wat er precies wel en niet gebeurt en zijn daarmee wat mij betreft ook verantwoordelijk voor een juiste registratie van bijvoorbeeld aan- en afwezigheid. Nu moeten ze dat doen op basis van de volgens het rooster aanwezige leerlingen in hun les. De praktijk echter is vaak anders. Hoe we dat uiteindelijk gaan oplossen blijft voorlopig een grote uitdaging ondanks of dankzij een pakket als Schoolmaster.

Wat me verder opviel was dat aan het eind van iedere sessie veel vragen gesteld werden waarmee je eigenlijk gewoon de (prima) helpdesk in Leeuwarden kunt bellen. Misschien een idee voor de organisatie om in het vervolg op de klantendagen een live helpdesk te bemannen waar bezoekers naast (of in plaats van) de presentaties terecht kunnen! Ook zou ik tijd inruimen om mensen met elkaar in contact te brengen om ervaringen uit te wisselen. Natuurlijk kan dat tijdens de (uitstekende) lunch, maar dan ga je toch voor het gemak bij je collega's zitten. Organiseer daar iets voor zou ik zeggen met interesse corners of iets dergelijks. Nu was het vooral een 1.0 dag waar we veel te zien en te horen kregen (waarvan je het meeste al hoort te weten als je een beetje met het pakket werkt) maar waar weinig 2.0 viel uit te wisselen en te delen...
De voor ons meest prangende vraag: "Hoe zorgen we ervoor dat Magister zo goed mogelijk de actuele situatie weergeeft van wie op welk moment in welke les zit" hebben we helaas niet beantwoordt gekregen, maar het was leuk om zoveel ambachtslieden bij elkaar te zien!

23 november 2008

Videolamp voor de Flip camera

Ik volg Prodmod al een hele tijd vanwege de grappige doe het zelf projecten die er soms beschreven worden. Nu weer een waarmee je een videolamp/oplader kunt bouwen voor je Flip camera!
This Flip Video Light outputs about 100 lumen and plugs into the USB plug of the Flip Mino camcorder. It can also work with other Flip Cameras. This allows you to take video at night or in complete darkness. This model runs on only 2 AAA batteries and will shine its light for about 1 hour, conveniently matching the Flip recording limit. Even better, flip the switch down and you can charge your Flip Camcorder through the USB plug. Fresh AAA batteries will have enough juice to charge your flip for about 4 hours. You’ll only need 3 hours to charge your Flip!
Een paar simpele onderdelen, twee AAA batterijtjes en je hebt een 100 lumen verlichting om zelfs in het donker opnames te maken. Ben wel benieuwd hoe die er dan uit komen te zien trouwens.
Zag in de Blokker folder dat je daar led lampjes kunt kopen als verlichtingssetje, dus misschien dat ik zoiets ook eens ga bouwen...

Flickr foto's embedden met notities!

Foto's die je op Flickr plaatst kun je daar voorzien van kadertjes. Wanneer je er met de muis overheen gaat krijg je de tekst te zien die je ingevoerd hebt. Heel handig om onderdelen op de foto te beschrijven of extra aandacht te geven. Helaas werkt dat alleen bij Flickr zelf en niet wanneer je zo'n foto vanaf Flickr ergens anders plaatst... dacht ik.
Met behulp van Mbedr "a Flickr photo embedding utility" kan dat namelijk wel! Gewoon op de site van Mbedr het nummer van de Flickr foto invullen en je krijgt de embed foto aangeboden.
Op de foto hiernaast zie je het resultaat.
Handig als je dingen wilt duidelijk maken, maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken voor de namen van personen op een groepsfoto (natuurlijk na toestemming)

21 november 2008

Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!

Op een uiterst indringende en confronterende wijze nam Dr. Martine Delfos ons vanmorgen mee naar de rauwe werkelijkheid van spelen als World of Warcraft, Manhunt en GTA. Aan de hand van uiterst realistische filmpjes liet ze een aantal spelmomenten zien waarin veel geschoten en gemoord wordt. "Deze filmpjes heb ik al lang in m'n bezit maar nog nooit gebruikt in een presentatie. Ik doe het nu toch omdat ik u bewust wil frustreren. Wij hebben het contact met onze kinderen verloren omdat we geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Voor hen is het geen spelletje, maar realiteit."
Al in 1986 werkte Martine met jeugdigen op computers. In 1992 publiceerde ze over het gebruik van computers in speltherapie en in 1994 schreef ze: Jij bent dood, daar krijg ik mooi 150 punten voor!
Per 1 augustus 2008 is ze benoemd tot lector ‘Virtuele ontwikkeling van de jeugd’. Met dit lectoraat willen de hogeschool Edith Stein/OCT en Expertis Onderwijsadviseurs een bijdrage leveren aan de gezonde virtuele ontwikkeling van de jeugd.
Vandaag hield ze een lezing op het tweedaags Interactum Congres, een samenwerkingsverband van een aantal zelfstandige Pabo's.
Een presentatie die ik niet snel zal vergeten, natuurlijk vanwege de inhoud, maar vooral ook vanwege haar fascinerende en bijzondere manier van presenteren.

Gelijk daarna mocht ik mijn presentatie verzorgen van leren 1.0 naar leren 2.0 en ik had duidelijk even moeite om op gang te komen. Ik heb hem al vaker gegeven, had hem zoveel mogelijk aangepast aan de doelgroep: docenten en studenten aan Pabo opleidingen, maar zag m'n eigen verhaal opeens van een heel andere kant.
Dus ben ik maar begonnen met de augmented reality demo om even het ijs te breken. Na afloop dromden dan ook een aantal toehoorders om de tafel om juist daar meer over te horen!

Gelukkig brengt internet ons ook veel goeds en ik hoop dat ik juist die mogelijkheden heb kunnen laten zien. Maar dat we goed na moeten denken over waar we mee bezig zijn (en niet) is mij vandaag weer eens meer dan duidelijk geworden.
Gelukkig had ik in mijn verhaal na alle technische kreten al opgenomen: Vergeet al deze termen, maar onthoud de term Mediawijsheid. Daar zullen we de komende tijd in ons onderwijs veel aandacht aan moeten besteden!

Nóg twee rondes RoundTable!

Kijk, zo weet je zeker dat er over je product geschreven wordt: eerst wat onduidelijkheid rondstrooien in de hoop dat er bloggers zijn die daarover struikelen en dan met nadere details komen!
Gekheid natuurlijk want ze zullen het vast niet zo bewust bedacht hebben, maar het werkt natuurlijk wel.
Mijn bericht van afgelopen woensdag heb ik uiteraard ook voorgelegd aan Microsoft en vandaag kreeg ik naar aanleiding daarvan een keurige reactie van Wortell.

Het goede nieuws is dat er nog twee rondes komen waarin je een superidee kunt indienen voor gebruik van een RoundTable.
  • Volgende week is de uitslag van de 1e ronde tijdens de I&I conferentie in Lunteren. Logisch want uit het mailtje dat ik kreeg blijkt dat het oorspronkelijke idee ook komt van I&I (hulde Louis!)
  • De tweede ronde eindigt op de IPON 2009 (8+9 april 2009)
  • De derde ronde op een door Microsoft georganiseerd congres begin volgend jaar (waarover later meer)
De reeds ingeleverde ideeën worden echter meegenomen naar de tweede en de derde ronde. Komen er geen betere binnen, dan maken die ideeën dus alsnog een kans! In feite heb je met een heel goed idee dus 3 kansen om te winnen. Tot nu toe zijn er 43 ideeën aangedragen.
Kijk wel even naar de actievoorwaarden. Zo kan je gevraagd worden mee te doen aan promotionele activiteiten, maar op die manier plaats je je school ook weer in de picture.

Als ik het goed begrijp worden er zo in totaal dus maar liefst zes RoundTables beschikbaar gesteld en dat maakt de winkans behoorlijk groot, zeker wanneer er niet meer ideeën worden aangedragen. Dus mensen uit het onderwijs, grijp je kans zou ik zeggen!

Tenslotte heb ik Wortell en Microsoft maar de suggestie gedaan om voor de volgende IT conferentie van het Consortium voor Innovatie een echte Surface beschikbaar te stellen als hoofdprijs en dat vonden ze niet eens zo'n slecht idee.
Nu dus wroeten op een killer applicatie die je op zo'n apparaat zou kunnen draaien (pong?)

20 november 2008

19 november 2008

Toveren vanaf papier

Vorige week las ik het in de trein en kocht snel het verkeerde tijdschrift, de Veronica gids in plaats van de TV Totaal. Gisteren nam een collega het juiste blad mee en kon ik het laten zien: Augmented Reality.

De FAbbers, TABbers en werkplekbeheerders die altijd een gezicht trekken alsof ze alles al wel eens hebben gezien waren nu toch even stil. "Hoe doe je dat?"
"Gewoon, dat zie je toch, ik houd een blad voor m'n webcam en de rest gaat vanzelf!"
Je moet er natuurlijk wel iets voor downloaden, maar vervolgens werkt het zelfs met zwart-wit kopietjes uit het blad.
Gisterenmiddag gaf ik een workshop aan een groep ROC docenten en begon mijn presentatie met deze trucendoos. Verbazing alom en reacties in de trant van "wat staat ons nog te wachten?"
Ik heb geen idee maar zie legio mogelijkheden voor bijvoorbeeld studieboeken!

Het eerste filmpje dat ik wat dit betreft gezien heb is van een paar jaar geleden en laat iets zien gebeuren met een vulkaan: Levendiger lesmateriaal via augmented reality? (Kennisnet, 10-2-2005)
Bekend is ook deze demo: Total Immersions Augmented Reality Demo
Lego maakt er ook al gebruik van. Je zoekt een doos lego in de winkel en gaat daarmee voor een monitor staan. De doos komt tot leven en laat precies zien hoe het model eruit ziet als alle stukjes in elkaar zijn gezet!
Een ander mooi voorbeeld is hoe BMW het gebruikt in de garage.
Zulke mooie filmpjes maakt mijn Flip niet, maar ik kan wel snel even wat laten zien:



Heel leuk om mee te spelen!

Update:
En dat is nu het leuke van Twitter. Ik plaatste daar een link naar het filmpje en kreeg gelijk een reactie terug van David de Boer:
@trendmatcher Grappig. Vandaag soortgelijk 'augmented-reality-met-tijdschrift' filmpje gemaakt: http://blip.tv/file/1484455/
En daar wordt het nog eens heel goed uitgelegd en professioneel gedemonstreerd: Crossing nieuws Hannema Special
@Tokevud stuurt via Twitter een link naar: Top 10 augmented reality demos that will revolutionize video games

Hoi Willem, zou jij...

"Zou jij in het begin van de week ook nog een keer aandacht kunnen besteden aan het gegeven, dat I&I-conferentie-gangers één van de twee onderstaande Round Tables kunnen winnen voor hun school. Het is best wel een behoorlijke prijs en misschien een extra stimulans om te komen."

Gewaarschuwd door het bericht dat ik vandaag bij Pierre las, nam ik toch even contact op met degene die me dit verzoek stuurde:

"Voordat ik tot plaatsing overga, klopt het dat dit aanbod alleen geldt voor mensen die de I&I conferentie bezoeken?"

Het antwoord was kort en krachtig "Ja … maar toch interessant nietwaar"
Met daarachteraan: "Er zijn vele VO-mensen die jouw onvolprezen weblog lezen..."

Tja, wat doe je dan?

Nu had ik hier al een bericht over geplaatst op 23 oktober waarbij ik me baseerde op dit bericht dat ook verwijst naar www.hetroundtableonderwijsidee.nl. Op die sites wordt echter met geen woord gerept over het feit dat dit aanbod kennelijk alleen geldt voor bezoekers aan de I&I conferentie en da's natuurlijk niet zo netjes.

Ik hoop dan ook stiekum op een rectificatie vanuit Seattle (Schiphol is ook goed) dat wel degelijk iedereen kan meedingen! Anders voel ik me achteraf op 23 oktober toch voor een karretje gespannen waarvan ik toen de eindbestemming nog niet wist.

Voor alle duidelijkheid: De I&I conferentie-gangers gun ik absoluut hun prijs, maar ik hoop dat Microsoft en Wortell hun belofte gestand doen en alle inzendingen meewegen, waarbij ze als jury niet letten op het feit of een potentiele prijswinnaar toevallig aanwezig is in Lunteren, maar gewoon het beste idee dat is ingezonden laten winnen!
Tevens hoop ik dat alle ingezonden ideeën (geanonimiseerd) gepubliceerd worden. Daar kunnen anderen weer hun voordeel mee doen!

Overigens staan de aktievoorwaarden keurig online, met daarin onder andere het volgende:
Bepaling van de winnaars
De winnaars zullen worden aangewezen door een onafhankelijke derde (zoals een jury lid van I & I).
Ik ben dus heel benieuwd hoe onafhankelijk dat jurylid zal opereren!
(Wordt vast vervolgd...)

Mensen vragen zich soms af of je wel onafhankelijk kunt zijn als je persberichten van "commerciëlen" doorplaatst op je weblog. Volgens mij kan dat dus best:-)

17 november 2008

Duits leren in een rustig tempo

Als je wilt dat je (VMBO) leerlingen goed Duits leren praten kan het helpen hen regelmatig naar het Duitse jeugdjournaal te laten luisteren.
Albert Breeuwsma van het RSG in Sneek die me al vaker van zeer bruikbare tips voorzag ontdekte dat de uitzendingen per dag dezelfde url hebben en daardoor heel makkelijk te verzamelen zijn in een overzichtspagina die hij snel even via een weblog beschikbaar maakte: www.rsgduits.web-log.nl/logo .
Sindsdien maakt de sectie Duits van zijn school daar dankbaar gebruik van, maar sommige leerlingen gaven aan dat het Duits ze gewoon te snel gaat waardoor ze het niet goed kunnen volgen en niet begrijpen wat er allemaal gezegd wordt.

Dus kreeg Albert van de sectie Duits de vraag voorgelegd of de filmpjes daarom ook wat langzamer zouden kunnen worden afgespeeld.
Albert dook in de code die zorgt voor het weergeven van de .wmv bestanden en kwam erachter dat wanneer hij de parameter "rate" toevoegde en dan de default value terugbracht van 1 naar 0,85 de filmpjes wat langzamer worden afgespeeld waardoor ze veel beter te volgen zijn!
Zo staan ze dus nu twee keer op de site, een keer in normale snelheid en een keer in een wat rustiger tempo!
In onderstaand voorbeeld heb ik de snelheid zelfs naar 0,75 teruggebracht.











Misschien dat dit iemand triggert die even wat javascript schrijft waardoor je de snelheid variabel kan maken?

16 november 2008

Ontdek het oude Rome

Het nieuws is al op veel plaatsen voorbijgekomen, maar ik plaats het hier toch even omdat ik inmiddels zelf gewend ben om af en toe naar berichten van 1, 2 en 3 jaar oud te kijken. Leuk dus voor later, want zo zie je welke ontwikkeling we met elkaar doormaken!

In Google Earth kun je nu een nieuwe layer laden waardoor je het oude Rome zoals het vroeger was op een prachtige manier kunt bekijken.
In de 3D-laag van het Oude Rome kun je:
  • Over Rome heenvliegen en zien hoe de stad er 320 na Christus uitzag.
  • Beroemde gebouwen van binnen bekijken.
  • Locaties in 3D bezoeken zoals het Romeinse Forum, het Colosseum en het Forum van Julias Caesar.
  • Meer leren over hoe de Romeinen leefden.

BN De Stem noemt het: Geschiedenisles via Google Earth (lees verder)
Er zijn maar liefst meer dan 6700 gebouwen in 3D nagebouwd. Het laden van de layers duurt (bij mij althans) wel even maar is het wachten meer dan waard.
Denk niet dat Google dit allemaal zelf gedaan heeft. Het meest is te danken aan Rome Reborn project.
In Amerika heeft Google er zelfs een Rome wedstrijd aan verbonden. Leerkrachten kunnen lesmateriaal dat ze maken en waarin gebruik gemaakt wordt van het oude Rome in Google Earth opsturen. De beste inzendingen worden beloond met:
Apple MacBook laptop, Digital classroom projector, Digital camera, 3D Navigation mouse, $500 in gift cards to Target or Office Depot, Engraved Google "Top Educator" plaque

Dat is nog eens een manier om lesmateriaal te verzamelen dat vervolgens natuurlijk weer voor iedereen beschikbaar komt (tenminste, daar ga ik van uit).

14 november 2008

Google persbericht

Emmen, 14 november 2012

Vanaf vandaag is het mogelijk om in je Google profiel aan te geven of je wilt dat foto's en video's die beschikbaar zijn op internet en waarop je herkenbaar in beeld bent op die plek geblurd worden. Dit om tegemoet te komen aan de bezwaren die veel gebruikers hadden tegen het feit dat beeldmateriaal waarop zij herkenbaar in beeld waren zonder toestemming getoond kon worden. Google gebruikt hiervoor geavanceerde technieken die het mogelijk maken om foto's en video's te scannen op de aanwezigheid van personen. Hebben deze mensen te kennen gegeven dat ze niet herkenbaar in beeld willen zijn dan wordt die plek wazig gemaakt.
Google deed dat al eerder met Streetview, maar nu kan het worden toegepast op alle foto's en video's die via internet beschikbaar zijn!
Daarvoor is het wel noodzakelijk om een aantal foto's van jezelf van verschillende standpunten, met en zonder kleren, te uploaden naar je profiel.
Vorig jaar al kon je het aangeven als je niet wilt dat jouw naam, adres en e-mail gegevens ergens gebruikt worden. Deze worden dan in alle teksten die via internet beschikbaar zijn veranderd in: dummy
Nu kan hetzelfde dus ook met beeldmateriaal.
Einde persbericht.

Commentaar:
Gaan wij (old boomers) dit nog beleven? Technisch is het volgens mij al mogelijk...
(zie ook: hou jij je Flip in je broekzak?)

Microsoft Surface

Op 19 november komt de eerste Microsoft Surface naar Nederland, maar twee weken geleden kon ik hem op de Educause al uitgebreid bekijken. Natuurlijk heb ik er met de Flip een filmpje van gemaakt. Wat lang misschien, maar wat ik zag vond ik zelf te mooi om in te knippen.
Op eenderde van het filmpje wordt een prachtige applicatie getoond waarmee de verkiezingen in Amerika gevolgd konden worden. Het enige wat het apparaat niet (met zekerheid) kon vertellen was dat Barack Obama zou gaan winnen...
En je ziet dat ik niet de enige EduBlogger was die belangstelling toonde (of is het tegenwoordig GeekBlogger?)


Het mooie is dat je met meerdere mensen tegelijk aan één programma kunt samenwerken waarbij de tafel ziet aan welke kant je staat enz. Je kunt onderdelen naar elkaar toeschuiven, draaien en noem maar op. Helaas kon/wilde de man Google Earth niet demonstreren, maar met Virtual Earth toverde hij prachtige data tevoorschijn. Zo zoomde hij in op een stad (Seattle?) en liet de live beelden van verkeerscamera's zien, maar ook het stroom- en waterverbruik van grote gebouwen waarvan je ook zag hoe goed (of slecht) die geïsoleerd waren.
Al met al heel fascinerend en binnenkort dus ook in Nederland te bewonderen...

TeachMeetNL@NOT2009

TeachMeetNLWat is een TeachMeet?!!

Leer iets nieuws, laat je verbazen, vermaken en enthousiasmeren. TeachMeet is een informele bijeenkomst voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie in het onderwijs. Iedereen kan deelnemen en zijn ideeën of geweldige ervaringen uit zijn onderwijspraktijk met anderen delen.
Uitgangspunt is: de borrel = de conferentie.
Een TeachMeet is een unconference. De bedoeling is dat het de leukste professionaleringsbijeenkomst is die je kent.

Wat kun je allemaal doen?
Je kunt langskomen om rond te hangen, om bij te dragen, om te kletsen, om nieuwe mensen te leren kennen of om een micropresentatie van 7 minuten of een nanopresentatie van 2 minuten te houden. Ben je niet zo'n public speaker, verzorg dan een speeddate. De exacte opzet van de avond ligt nog allesbehalve vast, dus denk gerust mee.

Goed om te weten is dat als je wilt presenteren dat er dan wat spelregels zijn. Kijk daar even naar voordat je je inschrijft. Niets presenteren en toch jezelf nuttig maken? Kan ook, graag zelfs! Een beetje unconference heeft een uitvoerig back channel Dus als je wilt twitteren, livebloggen of de flashmeeting draaiend wilt houden, meld je dan ook aan op de speciale TeachMeetNL wiki.

TeachMeetNL is een prachtig initiatief van Fons van den Berg. Op onderstaand filmpje legt hij zelf zijn idee nog een keer uit:

Meet the Edubloggers!


Van 27 t/m 31 januari 2009 wordt weer de jaarlijkse NOT beurs gehouden.
Op de NOT vind je een compleet aanbod van producten en diensten voor het onderwijs. Alle sectoren van het onderwijs zijn vertegenwoordigd. Ruim 450 exposanten brengen je het nieuwste uit de markt. Vele congressen en workshops zorgen voor een hoog kennisgehalte.

Natuurlijk zal ook Kennisnet weer een uitgebreide stand hebben. Echter, deze keer zullen niet (uitsluitend) de mensen van Kennisnet zelf de stand bemannen, maar komt 2/3 van de mensen uit het onderwijs zelf! Hiervoor worden de ambassadeurs ingeschakeld uit zowel het PO, VO als het (V)MBO. Zij kunnen namelijk als geen ander enthousiast vertellen over hun ervaringen met ict in het onderwijs . Om ze helemaal klantvriendelijk te maken volgen ze zelfs een cursus van een dagdeel ‘Flirten op de beursvloer’.

Toen ik daarvan hoorde en begreep dat Kennisnet mensen vanuit het onderwijs zelf de gelegenheid wil geven om ervaringen uit te wisselen en adviezen te geven zag ik gelijk weer mogelijkheden en heb hen daarom gevraagd of het niet mogelijk is om een hoekje op de stand in te ruimen voor de Edubloggers. Een vierkante meter en een PC waarop we alle educatieve weblogs kunnen laten zien is in feite voldoende. Natuurlijk wel met een groot bord erboven met daarop:

Meet the EduBloggers!
  • Bezoekers krijgen daarmee de gelegenheid eens een Edublogger in het echt te ontmoeten, vragen te stellen en tips te geven.
  • De Edubloggers op hun beurt kunnen op deze manier in contact komen met hun lezers -die ze vaak niet kennen- of niet bezoekers attenderen op de vele edublogs die er inmiddels zijn, zowel voor het PO, VO als het (V)MBO.
Het idee werd enthousiast ontvangen en Kennisnet is dus bereid een dergelijke hoek in te richten. De bal ligt nu bij ons om ervoor te zorgen dat de Edubloggershoek ook bemenst gaat worden!

Daarom bij deze een oproep aan alle Edubloggers:

  • Vind je het leuk om de NOT eens een keer van de andere kant mee te maken
  • Vind je het leuk om over je blog te vertellen en dingen te laten zien
  • Vind je het leuk om nieuwe mensen te ontmoeten die je weblog volgen of willen gaan volgen
  • Wil je het werken met blogs in het onderwijs verder onder de aandacht brengen
  • Wil je je kennis delen met veel geïnteresseerde mensen uit het onderwijs
Meld je dan aan om voor een paar uur in de Bloggershoek te komen staan. Misschien lukt het (dit jaar nog) niet om iedere beursdag de stand bemenst te krijgen, maar dat zou natuurlijk wel subliem zijn! Karin Winters en ondergetekende hebben al voor de donderdag geopteerd. Het zou mooi zijn als op de woensdagmiddag iemand vanuit het basisonderwijs aanwezig is omdat die doelgroep dan behoorlijk vertegenwoordigd is op de beursvloer.

Heb je belangstelling om mee te doen, laat het dan zo snel mogelijk aan mij weten en geef aan op welke dag of dagdeel je het liefste komt. Gratis toegang is natuurlijk geregeld en ik ga kijken of er nog meer uit slepen valt:-) Natuurlijk krijg je de gelegenheid om zelf ook over de beurs te lopen en daar (ter plekke) over te edubloggen.
Via dit (en hopelijk andere) weblog wordt bijgehouden en bekend gemaakt welke Edubloggers hieraan meedoen en wie je op welk moment zou kunnen treffen.

Nieuws van allerlei fronten

De afgelopen dagen was ik op de Surf Onderwijsdagen en daar was zoveel te zien, horen en te doen dat ik m'n feeds nauwelijks kon bijhouden. Maar de wereld draait door en trekt zich daar natuurlijk niks van aan.
Dus miste ik bijna het nieuws dat Google Reader nu de mogelijkheid biedt om feeds te vertalen naar het Nederlands en dat je binnen Gmail nu de mogelijkheid hebt voor live chat met beeld en geluid.
Maar ook Microsoft zit niet stil en brengt veel nieuwe mogelijkheden via het Skydrive platform:
"Vandaag is op de blog van het skydrive team aangekondigd dat skydrive van 5GB naar 25GB opslag gaat. Wat een super nieuws. Daarnaast zijn er naast het bestandsbeheer verbeteringen aangebracht:
- Direct foto's downloaden vanuit Windows Live Photo Gallery
- Een complete map downloaden als .zip file
- Files naar meerdere mappen kopieren"
Twee weken geleden kwam ik Remco Ploeg nog tegen in Orlando en nu zit hij alweer in Seattle voor de airlift van Live@EDU zoals dat zo mooi heet, en weet op z'n weblog veel nieuws te melden.
Een tip die ik kreeg op het EdublogDiner was om maar gewoon alle RSS feeds op "gelezen" te zetten, maar dat blijf ik moeilijk vinden...

13 november 2008

Edublogdiner 2008

Sorry mensen, maar ik loop ontzettend achter met heel veel dingen waarover ik zou kunnen en willen schrijven. De afgelopen dagen teveel dingen gezien en indrukken opgedaan, en aan één daarvan wil ik hoe dan ook aandacht besteden:
Het EdublogDiner van afgelopen maandag!
Zoveel sfeer, zoveel gezelligheid en zoveel mooie verhalen! Fascinerend om te zien hoe mensen die elkaar in veel gevallen nog niet kenden aan de praat raakten en het reuze gezellig hadden. Het werd een echt feestje in Utrecht.
Hier en daar zijn al foto's en filmpjes geplaatst en verslagen geschreven. Ik heb daar weinig aan toe te voegen.
Op de avond zelf heb ik even het woord genomen. Ik kon die unieke gelegenheid niet laten lopen. Jeroen Bottema nam het op met z'n Flip en stuurde het me toe. Wil je weten wat er gezegd is, klik dan hier. Het is geen reclame voor Kennisnet of Microsoft, al heb ik beiden meerdere malen genoemd.
Wat ik met m'n verhaaltje duidelijk heb willen maken is dat we als Edubloggers erkend en gewaardeerd worden, meer dan we ons misschien realiseren, en dat we dat gerust mogen uitnutten. We geven veel nieuws en informatie door aan onze lezers, maar fungeren aan de andere kant ook als spreekbuis dankzij de reacties die geplaatst worden. En zo worden we dus niet alleen gevolgd door de "eindgebruiker" waar we ons op denken te richten, maar ook door partijen die hun eigen belangen hebben in en bij het onderwijs. Daarbij is het dus juist belangrijk dat we blijven doen waar we goed in zijn en authentiek zijn. En dan vind ik het geen schande als er een partij is die ons toetje wil betalen!
Ik zie het als een duidelijke blijk van waardering voor wat we als bloggers doen...
Nu bleven we aan het eind van de avond zitten met een behoorlijk kasverschil dat door twee "stand-up" sponsoren voor hun rekening werd genomen: Ger en Paul, die ik daarom nogmaals hartelijk wil bedanken!
Sponsoren EdublogDiner 2008
Daarnaast natuurlijk ook een bedankje voor Karin Winters en Jeroen van Beijnen die het edublogdiner van dit jaar georganiseerd hebben.
Verder dus mooie verslagen op onder andere Leervlak.nl, bij Smetty, Jef, Karin, Kobus van der Slossen en op DidactICT.
Dus, wat mij betreft volgend jaar weer en met nog meer edubloggers. Ben benieuwd wie zich tegen die tijd aanmeldt voor de organisatie en welke verrassingen ons dan te wachten staan...

11 november 2008

SURF Onderwijsdagen 2008

Vandaag en morgen ben ik bij de SURF Onderwijsdagen in Utrecht.

Het is nog lekker rustig op de beursvloer dus ik kan me daar even lekker voorbereiden. Heel mooi is dat hier via KPN hotspots gratis internet beschikbaar is. Er wordt al volop getwitterd. Veel sessies worden live gestreamd en hier en daar wordt gebruik gemaakt van een SMS wall. Het aanbod aan workshops is heel breed met voor elk wat wils. Weinig mensen uit het MBO terwijl er voor mijn gevoel toch zoveel te halen is! Hopelijk kom ik toe aan  verslag doen de komende dagen...

Ook dit jaar heeft de organisatie weer wat leuks bedacht om mensen met elkaar in contact te brengen. Bij binnenkomst krijg je een kokertje met 4 potloodjes van dezelfde kleur. Wanneer het je lukt 4 verschillende kleuren te verzamelen ontvang je een presentje!

Ik ben neergestreken bij de stand van Winvision die een prachtig espresso apparaat heeft staan, en ja hoor, daar wordt me al een kopje koffie aangeboden.

Omdat er een gezamenlijke tag is afgesproken komen de twitterberichten mooi gebundeld binnen. Je kunt ze volgen via deze twitterfontein.

09 november 2008

Wat is Twitter?

Afgelopen woensdag waren we met de MBO ambassadeurs van Kennisnet bij het instituut voor beeld en geluid in Hilversum. Een van de workshops werd gegeven door Serge de Beer die samen met de groep binnen een half uur 2 geluids- en 2 videoopnames wilde maken om te laten zien dat zoiets makkelijk in die tijd te doen is. Wat denk je? Het lukte hem nog ook! Hij verdeelde de groep in vieren, liet een onderwerp verzinnen, gaf ze een paar minuten voorbereiding en begon met z'n opnames, waarvoor hij prachtige apparatuur had meegenomen. Ik heb de opnames inmiddels gezien en beluisterd en de kwaliteit is inderdaad heel goed!
Ik had alleen m'n Flip bij me (naast m'n fotocamera natuurlijk) en heb daarmee "the making of" Wat is Twitter gefilmd.
Ook die kwaliteit valt me eerlijk gezegd niets tegen. Hieronder zie je m'n filmpje, gemonteerd met behulp van Windows MovieMaker. Opgeslagen in een resolutie van 640X480 is het bestand nog geen 8 MB groot. Het originele .avi bestand op de flip is meer dan 30 MB groot. Het kan dus interessant zijn om de bestanden die de Flip genereert eerst te bewerken voordat je ze ergens plaatst omdat het uploaden soms erg lang kan duren.

Het mooie van Blip.tv is dat de met de Flip gemaakte filmpjes in hun originele formaat kunnen worden weergegeven, dus op 640X480
Foto's ambassadeursbijeenkomst

07 november 2008

Web 2.0 van installatie tot implementatie

Absolute verrassing vandaag was de workshop die ik volgde bij Giedo Custers van de Academische Lerarenopleiding aan de Katholieke Universiteit in Leuven, met als titel:
Web 2.0 van installatie tot implementatie
Helaas wilde hij teveel in te weinig tijd vertellen voor een te klein publiek (shame: 6 man), maar het materiaal dat hij bij zich had en uitdeelde is zonder meer subliem!!
Een prachtig uitgevoerd boekwerk dat als PDF is te downloaden, maar ook gratis als boek is te bestellen.
Kijk hier voor het document en meer presentaties over web2.0
Het document bestaat uit zogenaamde didactische fiches en technische hulpkaarten, met daarop heel duidelijke instructies over de meest uiteenlopende onderwerpen en applicaties: Blogs, wiki's, Zoho, Google apps... alles komt langs en wordt keurig beschreven en uitgelegd gelardeerd met screendumps.
Alles gepubliceerd met een Creative Commons licentie die het mogelijk maakt het materiaal naar believen te gebruiken. Giedo is duidelijk "van het delen" en heeft zijn presentatie van vanmiddag natuurlijk dus ook bij slideshare staan!
Dat maak je wel eens anders mee zoals bij een meneer over digiborden die op de vraag of hij zijn presentatie ook online had staan geïrriteerd antwoordde "Dat weet ik nog niet, misschien als PDF"...

Origineel én nog leuk ook!

Behalve workshops stond er meer op het programma vandaag bij de studiedag van levende talen. Zo waren de eerste 3 kwartier voor de dichter Levi Weemoedt die voorlas uit eigen werk, leuke anecdotes vertelde en korte gedichten voordroeg, zoals:
'Tekst op grafsteen: De Heer is mijn herder. Bekijk het maar verder!'
En dan komt weer het leuke van Twitter naar boven.
Ik twitterde bovenstaande de wereld in en kreeg direct een tweet terug:
Doet met denken aan quote van Bert Visscher (cabaretier):
'Ik hoef geen hond, want de Heer is mijn herder'
Na afloop vertelde ik deze door aan Levi, die hem nog niet kende maar heel leuk vond.

Aan het eind van de dag (de leerkrachten die eerder weg 'moesten' hebben écht wat gemist) was er een optreden van theatermaker en schrijver Kees van der Zwaard die prachtige liedjes ten gehore bracht en zeer humoristische sketches had.
Hij had ook voor mij een absolute verrassing in petto: Tijdens de workshops had hij er een aantal bezocht en deed daar op geheel eigen wijze verslag van:


Achteraf realiseerde ik me dat iemand tijdens de workshop even in en uit liep. Ontzettend knap om zo snel en al improviserend vol humor verslag te doen. Gelukkig had ik m'n Flip bij en kreeg toestemming van Kees om dit filmpje te plaatsen.
Een goede keuze van de organisatie om de workshops op deze manier te omlijsten!

This call is being recorded

Vandaag mocht ik weer eens mijn verhaal presenteren over "leren telefoneren met Skype". De titel slaat op de boodschap die je te horen krijgt wanneer je met behulp van Pamela het Skypegesprek opneemt als MP3 bestand. Het mooie is dat Skype en Pamela allebei draaien vanaf een usb stick en dus gebruikt kunnen worden zonder dat er iets geïnstalleerd hoeft te worden. De MP3 bestanden worden ook opgeslagen op die stick, maar je kunt ze natuurlijk ook uploaden naar bijvoorbeeld een account bij drop.io.
Mijn publiek vandaag waren taaldocenten en andere belangstellenden op de landelijke studiedag van Levende Talen. Een perfect georganiseerde studiedag op een prettige locatie in Zwolle, met draadloos internet voor de workshopleiders.
Helaas werd ik deze keer niet gesponsord en kon dus niet onbeperkt usb sticks uitdelen. Daarom staat op mijn drop.io een zip bestand dat je kunt downloaden: belstick.zip (26 MB).
Dit zip bestand moet je uitpakken naar de root van een usb stick en dan kun je zo beginnen. Wanneer je de usb stick aansluit zal er een menu starten van waaruit je Pamela en Skype kunt aanroepen. Het menu is helemaal naar wens aan te passen (rechtermuisknop en uitvogelen), en je kunt natuurlijk nog meer programma's erop zetten. Op de usb stick staan bewust niet de laatste versies van Skype en Pamela. Jongere versies werken namelijk niet zo maar vanaf usb, maar willen perse vanaf de C: schijf werken. Wil je deze programma's gewoon op je eigen pc draaien, dan kun je uiteraard een update downloaden.
Mocht je er aan de hand van deze beschrijving nog niet uitkomen, laat dan even een reactie achter onder dit bericht!

04 november 2008

het grootste evenement voor het MBO

"Na de succesvolle eerste editie van CompetentCity geven wij het grootste evenement voor het (middelbaar) beroepsonderwijs graag een vervolg. Dit jaar is gekozen voor het thema 'Bouwstenen voor elkaar', omdat CompetentCity bouwstenen levert voor de invoering van competentiegericht onderwijs. Het evenement is vooral gericht op de samenwerking tussen het onderwijs, de kenniscentra en het regionale bedrijfsleven." (bron)

Zo, hiermee heb ik gelijk genoeg reclame gemaakt voor Competentcity!

Ik vraag me namelijk af of dit inderdaad het grootste evenement is voor het MBO, maar als je een te kleine locatie kiest lijkt het natuurlijk snel alsof er heel veel mensen zijn. Zeker als je dan ook nog nadrukkelijk gebruikmaakt van een felle kleur rood en daar alles mee optuigt.

Natuurlijk kwam Marja van Bijsterveldt weer eens niet opdagen voor de officiële opening. Als zij vroeger ook zoveel verstek heeft laten gaan kun je je afvragen hoe ze ooit aan haar competenties is gekomen!

Zoals gezegd teveel mensen in een te krappe ruimte. Jammer, want voor de rest lijkt alles organisatorisch prima geregeld. Jammer is ook dat de activiteiten verdeeld zijn over verschillende gebouwen. Voor een beursbezoek moet je dus eerst naar buiten. Dat zou ik als standhouder minder leuk vinden.

Wel heerlijk om zoveel leerkrachten te zien die zich met hart en ziel inzetten voor het competentiegerichte leren. Uit de vragen die gesteld worden aan het eind van de verschillende sessies spreekt echte betrokkenheid. Maar ook opvallend toch dat ik van de 68 mensen die vorige week in Orlando waren ik er nu weer 10 ontmoette!

Een leuke ontmoeting bij de koffie aan een tafeltje. Een vrouw (met een heerlijke krullebol) tegenover ons zit driftig te schrijven. Ze blijkt ons gesprek te volgen en vast te leggen. "Ik schrijf" zegt ze. Als ik haar vraag waarvoor ze schrijft (ik denk aan een vakblad) zegt ze "nee, ik schrijf voor mezelf. Ik houd een blog bij". Ze duikt in haar tas en diept een visitekaartje op dat ze me overhandigt: JUFFIE'S WEBLOG staat er op. "Het bloggen heeft me al zoveel gebracht. Ik ben zelfs naar Kenia geweest dankzij de foto's die ik op mijn blog liet zien!" Dus geef ik haar mijn kaartje en vertel haar snel dat er nog meer edubloggers zijn.
Dus krullebol, zie ik je volgende week weer?

Verder een paar goede workshops en bezoek aan de beursvloer waar ik me wat meer kan laten vertellen over Educator. Tot m'n verrassing krijg ik een presentatie voorgeschoteld met een mij heel bekend logo daarin. Tja, het klopt dat wij een pilot draaien, maar om daar nu al mee de boer op te gaan?
Natuurlijk geen internettoegang dus beperk ik m'n berichtgeving maar tot hier. Ik stel voor dat we als bloggers (zie verslag Karin) vanaf nu alleen nog maar verslag doen als we internet tot onze beschikking hebben. Ik lijk wel gek om 23.50 's avonds. Organisatoren, als je wilt dat er geblogd wordt, zorg dan voor een verbinding!
Maar goed, tenslotte toch een sfeerimpressie gemaakt met m'n nieuwste gadget: de Flip mino (waarover later meer)

03 november 2008

Gmail tunen met Google Labs

Weer een rare titel bedacht die misschien wel 60% van mijn lezers direct op delete doet drukken.
Maar als je Gmail hebt is het toch de moeite waard om verder te lezen!
Binnen Gmail kun je namelijk ook gebruik maken van Gmail Labs. Daarmee kan je allerlei zaken instellen zoals bijvoorbeeld de layout van je Gmail pagina aanpassen.
Als het goed is zie je rechtsboven een groen trechtertje:

Wanneer je daarop klikt krijg je de keuze uit een aantal mogelijkheden:
Daarbij heb ik ervoor gekozen om het chatvenster en de labels nu aan de rechterkant van mijn scherm te plaatsen.
Daarmee kreeg ik links de ruimte om ook nog Google calender weer te geven en heb zo meer overzicht over de dingen die ik vaak gebruik!

Lees ook:
Veelgestelde vragen over Google Labs

02 november 2008

Alweer 2 jaar twitteren

Afgelopen week kwam ik er via myfirsttweet.com achter dat het alweer 2 jaar geleden is dat ik met twitteren ben begonnen!

Klopt precies, want ik liep ertegenaan op een conferentie waar ik toen was en nam het mee naar Nederland om het thuis uit te proberen.
Mijn eerste bericht luidde dan ook: "having a jet lag".

Op 1 november 2006 plaatste ik m'n eerste bericht over Twitter. Ik had hem toen als gadget ingesloten op de sidebar om berichten op mijn weblog te kunnen plaatsen, ook als Blogger het niet deed, wat toen nog wel eens voorkwam.
Sindsdien heb ik Twitter meer en minder gebruikt. Vorige week bijvoorbeeld veel, want er bleken meer twitteraars in Orlando te zijn en dan is het heel makkelijk om snel nieuws uit te wisselen. Pierre Gorissen vulde zijn weblog zelfs via Twitter, maar dat vond niet iedereen even prettig. Je bent geneigd om snel en veel berichten te typen en er zijn mensen die dat als spam beschouwen...

Inmiddels ben ik ruim 2700 berichten verder, volg ik 477 anderen en zijn er 911 mensen die mij volgen. (zal ik de 1000 halen?)
Ik vind het na 2 jaar nog altijd een prachtige aanvulling op "het gewone bloggen", maar weet nog steeds niet goed hoe je Twitter in het onderwijs zinvol zou kunnen gebruiken al is daar genoeg over geschreven. Voor conferenties en bijvoorbeeld als backchannel is het heel goed in te zetten.
Soms verneem je nieuws sneller via Twitter dan via de "normale" kanalen. En verder is het vaak gewoon leuk als je even geen zin hebt in wat anders.

Wil je mij volgen via Twitter, dan kan dat. Je zult een minder serieuze kant van me ontdekken:-)

All kind of lags...

Terwijl ik nog druk bezig ben met het wegwerken van alle informatie waarmee ik ben thuisgekomen uit Orlando, zoals foto's en video wil ik m'n eigen "Trendmatcher platform" natuurlijk ook weer leven inblazen.
Behalve een jetlag heb ik ook last van een temperaturelag, een weatherlag, een breakfastlag en ga zo maar door. De temperatuur is zoveel lager, het weer zo anders en het ontbijt minder uitgebreid. Maar het is goed om weer thuis te zijn!
De bank is lekker comfortabel én ik heb weer een groot notebook om op te werken.
De afgelopen week had ik alleen de beschikking over een Asus netbook en daar heb ik me prima mee kunnen redden. Alleen toen ik snel een DVD wilde branden moest ik op zoek naar een oplossing...

Hoe was de reis?
Daarover kun je alles lezen op het Orlando weblog van het CvI dat ik daarvoor heb ingericht! Veel berichten zijn door anderen geplaatst en dat was precies de bedoeling. Waarschijnlijk stromen er de komende weken nog meer bijdragen binnen wanneer deelnemers hun verslag aanleveren. Ook hebben sommige deelnemers al tijdens de reis een eigen weblog bijgehouden, zoals Jef van den Hurk, Maaike Stam, Willem van Dinther en Patrick Debats.
Daarnaast was er nog een delegatie via Surf en ook zij hielden een weblog bij, echter met vooral info over Obama:-) Voor serieuze verslaggeving had Surf een wiki ingericht. En ook daar deelnemers met een eigen weblog, zoals Pierre Gorissen.
Hoe dan ook, de weblogs hebben hun nut weer bewezen en werden ook veel geraadpleegd door familieleden, collega's, thuisblijvers en andere mensen die niet in de gelegenheid waren om de Educause zelf te bezoeken.

Hier richt ik me vanaf nu weer op de dingen die komen gaan.
Deze week gelijk weer druk met dinsdag Competencity, woensdag een bijeenkomst van de Kennisnet MBO ambassadeurs bij het instituut voor beeld en geluid en vrijdag geef ik dan nog 2 workshops op een landelijke studiedag Levende Talen in Zwolle.
Kortom, business as usual and I keep you posted!